klapphingst!

S

snorkan

Ska låna 2 hästar på foder i en månad innan ev köp....ägaren glömde att upplysa mig om att ena ponnyn (som jag ska ha till min 7 åriga dotter) var en klapphingst.

ponnyn är 16 år gammal.

den verkade hur snäll som helst då vi var där och provred.

hur skulle ni ha gjort?

ska hämta dom om 2 veckor så vi kan ju ändra oss....men den verkade ju som sagt väldigt snäll, funderar ändå på att ta hem och prova denna utlovade månad...och verkar allt bra så är det väl bara att klippa till och köpa

att kastrera den (igen) kommer inte på fråga då detta kan bli mycket dyrt.

Sv: klapphingst!

Vill du ha en hingst? Det är väl den första frågan du bör ställa dig själv.
Om svaret är ja....Är du medveten vad det innebär?
Minsta tvekan på någon punkta, ta inte den ponnyn.

Jag tycker att man alltid ska fundera kring hur säljbar den potentiella hästan kan tänkas vara om (gud förbjude) man inte kan ha den kvar.
Väljer man att ta en häst med diverse "svårigheter" så måste man räkna med att man kanske måste behålla den "för alltid"

En 16-årig klapphingst skulle jag bedöma som minst sagt svårsåld. Den kan vara hur trevlig som helst, men i många stall är man inte ens välkommen med en hingst. Som den faktiskt är. Även om den är snäll...

Nej jag vill inte ha en hingst, men i två månader har vi nu gått och väntat på att vi ska hämta dessa hästar i tron om att det var vallacker (hon kom på nu 2 veckor innan hämtning att hon glömt säga att det var en klapphingst)

Hästen verkade super trevlig och jag hade aldrig kunnat gissa att den skulle vara något annat än en vallack.

Jag ser detta som en nackdel....men att skippa båda hästarna för det vet jag inte? (hon vill sälja båda tillsammans)

Man kanske kan förhandla priset OM det nu visar sig att vi vill köpa hästarna....för det är ju som SKUGGI skriver....han kan ju bli svårsåld OM det mot all förmodan skulle vara så att jag måste sälja honom vidare....

Jag har eget stall så det är inga problem....problemet att att jag ska försöka hyra ut 2 platser....och då går ju ston bort...så det är ju egentligen den störta nackdelen som jag ser det.....(finns inte SÅ jättemånga intressenter att välja bland)

Jag skulle gissa att han är mer än svårsåld när ägaren både "glömmer" att berätta den lilla bagatellen, samtidigt som han ingår stenhårt i ett paket.
Hon vill uppenbarligen bli av med den, och hon inser att det inte kommer att bli lätt.

Att en hingst är lugn hemma på gården är sedan en sak.
Hur är han när det finns brunstiga ston "i närheten"? Kanske kan räcka med att granngården har en brunstig flicka för att han ska börja bete sig.
Vill ni kunna rida ut i grupp med ponnyn? Tänk om barnet inte kan hantera honom om det är ston med ut?
Och tro mig, för jag har varit med om det själv. En hingst kan verka vara vääärldens lugnaste och finaste hemma i trygghet på gården. Men på nya ställen, med nya "medspelare" kan du plötsligt stå med "svarta hingsten" :cool:

Vad jag förstår är det också ganska ofta så att klapphingstar är lite mer hingstiga än "vanliga" hingstar?

Om det var en häst till dig själv, och du hade hingstvana, så vore det väl en sak. Men att köpa den till ditt barn. Nej, det hade jag inte riskerat.
Dessutom det du nämner med inackorderingar, då halverar du dina chanser till att få bra inackorderingar...

Jag förstår att det känns trist, men säg som det är: du är besviken på att hon "glömt", du vill inte ha någon hingst, men tar gärna den andra på foder. Duger inte det får hon leta en annan köpare, du kommer hitta andra hästar som passar er bättre.

Vår nordsvenska valack var klapphingst, och kan säga att han var oerhört jobbig att ha att göra med. Han var bufflig, stöddigt och ännu hingstigare än sin halvbror som vi lät vara hingst betydligt längre.

Så fort han kastrerades ordentligt, dvs båda kulorna bort, även den som inte fallit ned, blev han som förbytt och förvandlades till världens mysigaste lilla nallebjörn.

Jag får ju låna dom i en månad innan jag bestämmer mig för om jag vill köpa eller ej, så det ser jag som ganska seriöst från hennes sida.

Ja jag har sån beslutsångest :(

Om du tvekar redan nu så kanske det är dumt att ta den där provmånaden alls? Vad händer om den om tre månader visar ändrat beteende? Den kanske är jättesnäll i början?
Ffa om den är till din dotter, en onödig risk skulle jag tycka. Visst är den kanske gudomligt snäll, men flera har svarat här och själv haft egna klapphingstar och risken finns ju ändå att det hände saker.
Många hästar ändrar beteende på något vis vid flytt till nytt hem, dvs det tar några månader innan de landat helt och blivit 'som de brukar vara', även de snällaste.

Jag tycker nog att det är en ganska viktig detalj man glömt om man glömmer berätta att det ena är en klapphingst. Jag personligen tycker inte det verkar verkar jätteseriöst

Jag hade absolut inte köpt en hingst åt ett så litet barn. Det är inte alls säkert han är så snäll längre när han kommer hem till er. Det räcker att EN incident händer och barnet kanske skadas.

Precis, eller blir rädd och sen inte vågar rida eller hålla på med hästar mer, och då står man ändå där med en häst som inte används för att dottern inte vågar.
Kan förvisso hända med precis vilken häst som helst, men risken ökar ju om talar om hingstar och kanske främst klapphingstar.

Jag hade inte köpt hingst åt ett så litet barn. Barnet kan inte rida ut i grupp med kompisar som har ston, kan inte rida ut själv för det blir farligt (en hingst som får vittring på ston är minst sagt jobbig att hantera), ni kan inte välja vilket folk ni vill ha på gården utan får välja utifrån vilka som kan tänka sig att stå med en hingst, hingsten kanske måste stå själv i en hage... Att den är snäll hemma på gården betyder ju absolut ingenting, och en månads prov är ingen lång tid. Hästen hinner knappt landa och kan komma med "spännande överraskningar" senare istället.

Låter ju minst sagt extremt misstänkt när säljaren dessutom "glömmer" nämna att det är en hingst (vem glömmer en sån sak?!) och absolut bara säljer den andra hästen ihop med hingsten - hon vet uppenbarligen att det är en klar nackdel att sälja hästen som hingst och försöker få iväg den på ett rätt förtvivlat sätt där hon "tvingar" den intresserade köparen att ta med hingsten också... Förmodligen har hon haft väldigt svårt att sälja hästen.

Ja en rejäl besvikelse blev det att höra detta :( jag har verkligen velat fram och åter hur jag ska göra.

Har bestämt att låna dessa på prov om dom går igenom den upp gjorda veterinär besiktningen, och OM denna månad funkar bra, så köper vi dom.

Men jag är inte villig att lägga 30000:- som hon begärt, utan svarat att jag kan tänka mig 20000:- om det visar sig att alla trivs med varann.

Hade ALDRIG köpt dessa hästar utan att få ta hem dom på prov.....nu är det ju inte säkert att ägaren går ner 10000:- men gör hon inte det så kan hon ju leta vidare efter nån som vill köpa dom då.

Har du någon hingst vana? Om du inte har det skulle jag absolut inte ta hem dessa hästar. För en hingst reagerar inte riktigt på samma sätt som en valack. Jag hade själv min häst som hingst fram tills han va 4 år, han va jätte snäll, fram tills den dagen det slog runt i huvudet på honom... nu är han en snäll valack;)
Du kommer inte kunna låta din dotter hantera hästen, en hingst skall inte hanteras av barn.
Har du sett vad en hingst som blir rasande kan hitta på? Skulle inte utsätta mitt barn för det.

Jag skulle avråda dig starkt för att ta hem dom här hästarna!

MVH Russin8

Får du köpa för rätt pengar kan det vara värt att lägga ner pengar på att kastrera!
Behåll inte han som hingst till din dotter, om något händer skulle du aldrig förlåta digsjälv.

Jag skulle aldrig ha en hingst bland barn, även om det nu "bara" är en klapphingst.

Dessutom tycker jag det låter väldigt konstigt att ägaren har låtit honom vara klapphingst i alla dessa år. Det inger inte direkt förtroende.

Får du köpa för rätt pengar kan det vara värt att lägga ner pengar på att kastrera!
Behåll inte han som hingst till din dotter, om något händer skulle du aldrig förlåta digsjälv.

Hästen är 16 år gammal, då kan det vara så att även om du kastrerar så finns beteendet kvar. Sen är det ju inte så enkelt att kastrera en klapp hingst. Kan vara en ganska stor operation beroende på hur långt upp testikeln sitter.

MVH Russin8

Jag hade inte heller köpt en klapphingst om inte priset hade reducerats ordentligt! Men om han är 16 år och fortfarande klapphingst kanske han fungerar utmärkt trots tillståndet? Är han välutbildad och tävlad? Van att byta miljö och fungerar ändå så kan det vara en annan sak.
Jag köpte en 3-årig B-ponny klapphingst för ca. 5 år sedan, han var väldigt gapig och gåpåig, den betalade jag 3000 kr. för. Kastreringen på klinik :laugh:
gick fint och han blev en väldigt fin tävlingsponny till slut (SM-meriter), vilket inte hade gått om han fått vara kvar som klapphingst.

Jag hade inte heller köpt en klapphingst om inte priset hade reducerats ordentligt! Men om han är 16 år och fortfarande klapphingst kanske han fungerar utmärkt trots tillståndet? Är han välutbildad och tävlad? Van att byta miljö och fungerar ändå så kan det vara en annan sak.
Jag köpte en 3-årig B-ponny klapphingst för ca. 5 år sedan, han var väldigt gapig och gåpåig, den betalade jag 3000 kr. för. Kastreringen på klinik :laugh:
gick fint och han blev en väldigt fin tävlingsponny till slut (SM-meriter), vilket inte hade gått om han fått vara kvar som klapphingst.

Ja, om hästen varit yngre så hade man kunna gjort det. För en 3-åring har inte befäst beteende så hårt som en 16-åring.
Men, visst har den varit ute mycket och tävlat och hela tiden varit jätte lugn så kanske, men varför chansa, det finns så mycket bra ponnyer som inte har det här problemet. Och eftersom ägaren "glömt" att berätta att han va klapphingst skulle jag misstänka att den inte är så van att vara ute.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 124
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 518
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar