Klapphingst- vad är problemet?

M

Mathias

Jag överväger att köpa en femårig nordsvensk travare som är klapphingst. Jag vet inte mycket om detta, det enda jag hört är:

-Onormala humörsvängningar jämfört med normal hingst (Pga störd hormonproduktion, mindre testikel eller testikel i varmare miljö?)

-Oftast fullt fertila

-Ärftligt, kan därför inte användas i avel

-Eventuell kastration måste utföras med titthålskirurgi, dyrare och mer komplicerat.

-Kan eventuellt hindra bakbensaktiviteten, löses med kastration.

-Båda testiklarna skall ha vandrat ned senast vid tre års ålder, i extremfall vid fem års ålder. Oftast betydligt tidigare.

-Testiklar som stannat i buken är ofta underutvecklade alternativt tillbakabildade.

Jag överväger inte kastration efter ett eventuellt köp då jag uteslutande är ute efter en hingst att rida just nu, avel är relativt oviktigt för mig. Vad har ni för erfarenheter? Stämmer punkterna ovan? Farhågor? Tankar? Länkar till artiklar? Jag skall ringa runt lite också och återkommer om jag hittar mer.

När det gäller hundar med samma problem så är risken för testikelcancer större för kryptochida hundar (motsv klapphingst hos hästar).

mvh Jessica

Fertiliteten är mindre för hingst med testikel i bukhålan, då spermierna inte mår bra av bukhålans värme.
Dock, produceras testosteron ändå, så hingstigheten finns kvar och de kan ju betäcka ändå.

Cancer tror jag inte är LÄTTARE att få på dessa hingstar, dock mkt mer svårupptäckt då man inte på samma sätt kan palpera för fynd.

Jag skulle inte tveka att köpa en klapphingst, med vetskapen om och hanteringen utifrån just att han var hingst. Är man bara medveten om det så...

En op. för klapphingst är en större procedur än vanlig kastration, dyrare, längre konvalecens.

Vill man op. (Vet inte om detta görs på djur) för att få ner testikeln i rätt läge bör man göra det i tidig ålder, men det är ju ändå inget att avla på då det kan vara ärftligt.

Beroende på var testikeln sitter kan det vara störande, tror det finns tre olika ställen den kan fastna på, (Inte helt säker)men det bör ju vara så att ju längre ner, desto mer störande. Fråga vet om detta!

Jag hade gjort en rejäl undersökning för att fastställa just problematiken kring placeringen. Humöret får du ju som du vet med på vilken hingst som helst, så det hade för mig inte varit problemet.
Humörsvängningar kan jag inte uttala mig om, tor det kan vara så, att människor inbillar sig att de inte har en RIKTIG hingst om de har en klapphingst, och därmed inte förväntar sigg att hästen ska uppvisa hingsttendenser.

Lycka till med hästköp!

När det gäller humöret och hormonhalten så är det vanligt att klapphingstar har betydligt hingstigare beteende än vanliga hingstar eftersom bitesiklarna (de som producerar hormon) ligger varmare och därför producerar med hormon än normalt. Jag har sett detta på ett antal klapphingstar.

Jag skulle inte heller dra mig för att köpa en klapphingst, men jag skulle definitivt operera den.

Intressanta komentarer hitills, tack!

Jag fyller på med muntlig information från Elisabeth Ekstedt på SLU i Uppsala som forskar på testiklar, men bara på cellnivå: I den forskning hon gått igenom frangår det att testosteronhalten inte skiljer sig i koncentration eller variation på klapphingstar jämfört med normala hingstar. Däremot är spermierna i den eller de testiklar som befinner sig i ljumskgången eller högre av mycket dålig kvalitet om det över huvud taget bildas.

Fick fram lite mer om klapphingst och rörelsestörning:

Enligt Ulf Hedenströ, vet på skolan i Wången, har klapphingstar inte mer problem med bakbensaktivitet än andra hästar. Den testikelns felaktiga läge får dock rutinmässigt ofta skulden för bristande bakbensaktivitet trots att många andra orsaker är troligare, som tex blodmask mm.

Roterade testiklar kan däremot orsaka störd bakbensaktivitet då blodkärl kan tryckas ihop och en lokal inflamation vid testikeln förorsakar smärta och problem med att dra upp pungen. Ligger den roterade testikeln i ljumskgången eller bukhålan är detta svårare att uptäcka än om den roterade testikeln ligger nere i pungen.

Veterinärer opererar rutinmässigt bort båda testiklar då de får in en klapphingst med tanke på att det ger sämre fertilitet, är ärftligt, och därför inte skall användas i avel. Bortsett från detta finns det enligt Ulf Hedenströ inget generellt hinder mot att operera bort den felaktiga testikeln och behålla den riktiga för att på så sätt tillgodogöra sig hingstarnas goda temperament och förmåga att utveckla muskler men försäkra sig om att den gömda testikeln inte är roterad. Det finns heller inget hinder mot att behålla klapphingsten som den är om den inte uppvisar störningar i bakbensaktivitet som inte kan härledas till andra vanligare orsaker.

PS
Min sambo berättade att den gamla fanjunkarn i stallet på Djursholm, för ca 15 år sedan, hade en klapphingst allmänt kallad Gustav. Denne Gustav var en sann gentleman och en imponerande häst.

I och med detta avslutar jag min klapphingstforskning och jag lutar åt ett köp och att alltså behålla honom som hingst. DS

Var har du hört/läst att de producerar mer hormon i bukhålan? *Nyfiken* är mkt intresserad av just detta och vill gärna veta-litteratur? Vet? Är det pga: värmen? För själva spermieproduktionen som nu nämnts här ett par ggr stannar ju nästan upp.

Intressant!

Liknande trådar

M
Träning Det finns praktiska och filosofiska aspekter på hur och varför man håller hingst och hur viktig aveln är i deras liv men jag tänkte dela...
Svar
12
· Visningar
4 236
Senast: Dannie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård