klapphingst i stall

Vad har ni träffat för ston? Jag har varit med om ETT sto som haft problem vid brunst, och den kastrerades också (ja, KASTRERADES inte steriliserades).

Hej trollfaksen! vad tråkigt att du har haft sån efarenhet av "idiotbetendet" men jag tror ändå inte att krubbitning smittar kanske kan vävare stressa andra hästar. Dom 3 hästar vi har som krubbiter har inte rem förutom 1. Du skrev att sådana djur åker obönhörligen ut, det är ju såklart du som bestämmer, men jag tycker att en häst är en häst och inte ett "sådant djur" ovasett om den krubbiter eller väver.

Hej Wrak. Stereotypt beteende KAN föras över till andra hästar, därmed inte sagt att det OVILLKORLIGEN gör det.Jag antar att era krubbare har rem? Min erfarenhet är att det här idiotbeteendet ( kan bli rysligt irriterad på sådant..)smittar , likaväl som vävning, framförallt då mellan hästar som är kompisar/bästisar. Käka på trä är en annan form jag inte heller är förtjust i. Och i mitt stall vill jag inte ha sådant, sådana djur åker obönhörligen ut! :banana:
Hej!
Du har nog haft väldigt otur, jag har aldrig varit med om samma sak. Jag har inte heller hört eller läst att någon annan har det. Det är möjligt att det kan ha en stressande inverkan på en känslig häst om det står en vävare/krubbitare brevid. I stallet där jag är står 3st krubbitare och ingen av dom andra hästarna har börjat ta efter eller visat några tecken på sådana olater. När du skriver att du inte är särskilt förstjust i hästar som biter på trä menar du då trä (tex i boxen) eller träd o dylikt? Hästarnas naturliga betende är ju att äta och gnaga så det kanske inte ska räknas som en olat, hästen kanske är understimulerad. Att kalla en vävare/krubbitare för ett *sådant djur* är väl att ta i, det är väl ända en häst? :smirk:

ok men VARFÖR hålla hingst ifall den ej ska användas i avel?????? Min hingst kastrerades för ca 2 ½ vecka sen och det va mest för hans egen skull så att han kan busa med dom andra.

Svarar på sista inlägget av lathet..

Som jag ser det så har hingsten (för hingst är det oavsett vad man sätter för epitet framför) FÖRSTÅTT att han är hingst och han HAR betäckt (och har en avkomma). Således är han FULLT på det klara med 'hur man göra' Mao finns det en potentiell risk att han betäcker ett brunstigt sto.

Således skall hästen INTE gå med ston och INTE gå så att han kan ta sig till ston. Om man har ett eget stall och kan bygga en REJÄL hage för hingsten och ev kompis att gå i (mer om kompis sen) och det är en eller ett fåtal personer som hanterar den så visst.

Men i ett inackorderingsstall är det ofta roterande schema på helgerna, vilket innebär att kanske 20 personer vid specifika tillfällen ska leda hingsten ut och in. Dessa människor kanske inte har någon som helst hingstvana. Det ihop med brunstoga ston, och den dag hingsten får för sig han ska ut på amorösa äventyr kan få förödande konsekvenser för både sto och hingst.

Således förstår jag till fullo att man nekar hingst/ar i inackorderingsstall.

Dessutom är det inte alla stall som kan erbjuda en tillräckligt bra hingsthage, och olika hingstar är olika rymningsbenägna, och ALLA hästägare har en tendens att tycka att deras må raringar skulle aaaaaaldrig. och de kanske aldrig har - än. Jag kunde svära på att min valack sparkas ALDRIG. Någonsin. Han gjorde det heller inte de första åtta åren av sitt liv, oavsett hagkonstellation. När han däremot hade ett föl som han betecknar som 'sitt' att skydda, och ny häst släpptes in så gjorde han det till sin livsuppgift att skydda fölet från den frömmande hästen. Jag har en knivskarp, mycket tydlig bild när nämnda valackar sparkar HÖGT mot den främmande hästen. Så var det med det där med att han 'aldrig' sparkar... :crazy: (Han träffade inte och det var en "hotspark", men han har aldrig ens lättat bak förr). När omständigheterna blev sådana att han ansåg att han hade en familj att skydda så sparkade han. Likaså kan en hingst som aldrig intresserat sig för ston en vacker dag bli VANSINNIGT intresserad av den där söta, brunstiga damen tre hagar bort, och kosta vad det kosta vill - men dit ska han..

När det gäller hingstar och kompisar så kan en del hingstar gå med andra hingstar eller valacker, men alla kan det inte, och många ägare törs inte släppa ihop sin hingst eller valack med en (annan) hingst, de bedömmer risken som för stor. Detta gör att hingstar riskerar att betraktas som paria och inte får varken kompisar elelr är välkomna i så många stall.. Och ska hingsten inte verka i avel så varför inte kastrera den? Att den skulle vara gladare med kulorna kvar är SKITSNACK enligt mig. Bryr den sig inte om ston så är den lika lycklig utan kulor, bryr den sig om ston och är i vuxen ålder när den kastreras kommer den ha drifterna kvar som valack med. Men kunna gå med andra valacker (dock inte med ston).

Jag har haft tre valacker. Första kastrerades när han var tre år, han var importerad från england för att verka i aveln, bara det att han aldrig släppte ner kula numemr två, han var således klapphingst. Så han kastrerades och blev ridhäst. Han brydde sig aldrig om damer, helt ointressanta enligt honom.

Nummer två kastrerades som fyraåring då han ränt byn runt och flirtat med brunstiga ston (dock aldrig betäckt). Han var enligt honom själv hingst resten av livet. Han mullrade och försökte imponera på alla ston han mötte (men var inte oreglerlig, men det var han inte som hingst heller, han var vad man betecknar som en "Snäll och lätthanterlig hingst", men han slutade att ränna byn runt såfort ett sto i grannskapet brunstade när han var kastrerad. Däremot så gick han aldrig ha med ston. När de brunstade så blev han alldeles till sig i trasorna, skaftade ut och hoppade på och betäckte. Han var knappast ett dugg lyckligare/olyckligare som valack än som hingst. Han gick med sina valackkompisar och kurtiserade med stona om han fick tillfälle, inkl regelrätt betäckning.

Den tredje är min nuvarande valack. Han kastrerades när han var två, och han har visst hingstbeteende, t ex så vaktar och vallar han sin flock, men han vet inte VAD han ska med stona till, bara att man ska ha en liten flock ston som man vaktar och skyddar med livet som insats *s* Men de kan tokbrunsta och trycka upp baken i ansiktet på honom och skvätta och blinka och kråma sig, han ser bara högaktligen förvirrad ut :D Han har är varken gladare elelr ledsnare än när han var hingst, han hann aldrig fatta vad han skulle ha kulorna och apparaten till (man kissar väl med den och inget annat va? :smirk:).

Så jag köper inte ett smack att de skulle välja ha kulorna kvar. Endera har de aldrig känt av driften och då saknar de den inte, eller så försvinenr driften och hästar kan inte sakna sådana saker, eller så är driften kvar, men hästen kan gå med andra valacker utan problem och är välkommen i inackorderingsstall, på kurser etc.

Ang kulorna på hingsten i ursprungsinlägget, så har det provats att kraftigt sedera honom stående? När de får lugnande och slappnar av rejält så kan den förlupna kulan trilla ner och då kan man göra en normal, stående kastrering. Annars kastrerar man liggande, vilket är en något större risk eftersom den görs under full narkos och narkos och ffa uppvaket ur narkos är alltid en risk. Dock är risken inte större än några andra sövningar och de allra flesta går utmärkt.

Jag förstår att du är orolig inför en operation, det var jag också. Men som sagt gick det helt utan problem till vår stora glädje! De sövde honom, letade reda på kulan, tog bort dem och så var det klart! :) Ungefär...
Det där med temperamentet funderade jag också över, det är meningen att vår ska bli travare så vi ville ju inte att han skulle tappa gnistan eller så, och eftersom han var snäll hemma kändes det lite som en onödig risk. Men, på banan var han lite besvärlig, skrek efter nästan varenda häst man såg, fast han såg ston hemma och ofta gick förbi hagar med ston han inte känner utan problem.
Den enda skillnaden på honom sen kastreringen är att han blivit tyst på banan! Annars är han precis sig lik, på gott och ont :D Han är lika pigg och glad som innan, men han lättare att koncentrera sig på banan, så jag är såå glad att vi gjorde det, och att vi inte väntade längre.
Efter operationen fick vi se kulorna, vilken skillnad! Den som legat inuti var mycket mindre och såg lite halvkonstig ut, så man förstod verkligen att det inte stod rätt till med den.

Håller fullständigt med dej angående krubbitning och träätande.
Tyvärr fick vi in en krubbitare i stallet i höstas.
Så nu har mina två hästar blivit träätare.
Tack och lov har dom inte börjat krubbita, ännu.
Men trots att dom har fri tillgång till stråfoder så har mina två hästar börjat att äta trä.
Så visst smittar sådant.
Och "slänga" ut krubbitaren går inte heller, det är stallägarens häst.....

Jag kan nämna 3 olika orsaker varför JAG inte vill ha klapphingstar i min närhet.
1; Fråga vad dom som ägde ett sto som var uppstallat i grannstallet tyckte om att det helt plötsligt damp ner ett föl i boxen, en natt i december. Pappan var en klapphingst av gatukorsnings"ras", mamman var en fin halvblodshopphäst. Tyvärr så var det ingen hejd på sorgligheterna då stoet dog efter några dagar, så även fölet.

2; Vår valack som blev nästan totalt söndersparkad då han försökte skydda dom andra hästarna i hagen.
Valacken överlevde inte.
Orsak: Klapphingst.

3; Vårat svårklass sto blev också mycket illa sparkad av en 3 årig hingst.
Hon gick i hagen med två valacker som blev så rädda att dom sprang till skogs och inte hittades förrän flera dagar senare.
Stoet fick "bara" en söndersparkad has och är numera T-märkt.

Om jag tycker om klapphingstar eller andra hingstar som inte används i avel?!?
Behöver du fråga det?

det verkar som att de flesta här tror att hingstar är fulltkomligt galna monster som gör vad som helst för att sätta på och jävlas med allt och alla :crazy:
jag tycker själv om hingstar för att jag anser att de är mer ärliga än de flesta ston jag träffat. ett sto kan verka "gullig" men om hon inte får som hon vill kan hon bli purken och bita eller slå. en hingst visar direkt vad han tycker, så man behöver inte vara rädd att de ska hitta på något bakom ryggen på en.

dessutom, hur många kåta tonårskillar tror ni skulle vilja att man kapade av deras bollar bara för att dom inte får sätta på vem som helst? :confused: :devil:
jaa, då så

Jamen vilken BRA jämförelse, kåta tonårspojkar och fullvuxna hingstar... Jag lovar, om de kåta tonårspojkarna sprang runt och bröt sig in och våldtog tjejer så skulle jag MER än gärna kastrera dem (det finns det ju de som gör, vidhåller min ståndpunkt om kastrering).

Vill man absolut ha hingst fast den inte ska vara i avel, men ha det då. Men klaga inte då på att det faktiskt finns andra som INTE vill hålla på med hingstar. Man får acceptera att man blir begränsad. Och varför jämföra hingst med sto? Hingst med VALACK eftersom det är vad han blir när han kastreras. Man behöver ju inte välja ett sto bara för att man inte får ha hingst på stallet man vill vara på.

joo, det är ju klart, men om man har en hingst som inte tjuvbetäcker, smiter etc, etc. :smirk:
nu tänker ni säkert att tro vad du vill men den där hästen kommer förr eller senare att hoppa på första bästa i ren frustration. men tänk er då era småkillar, hur många fins det inte som blir våldtäktsmän eller utnyttjar tjejer om och om igen :confused:

joo, det är ju klart, men om man har en hingst som inte tjuvbetäcker, smiter etc, etc.
nu tänker ni säkert att tro vad du vill men den där hästen kommer förr eller senare att hoppa på första bästa i ren frustration. men tänk er då era småkillar, hur många fins det inte som blir våldtäktsmän eller utnyttjar tjejer om och om igen

Men vafan.. Människor har MORAL (förhoppningsvis iaf). Småkillarna, våldtäktsmännen och pedofilerna vet att det de gör är fel sett ur lagens och moralens synvinkel. Sen kan det vara nog så svårt att ståe mot (de sjuka) drifterna.

En HINGST har ingen moral. Han har bara drifter. Dessa drifter är att fortplanta sig. Samma drifter har ston. En hingst som tar sig ut och tjuvbetäcker har inga moraliska aspekter på det, den har handlat utefter drifterna. Drifter som är så djupt rotade att vi kan avla bäst vi vill vi får inte bort dem. Det handlar inte om våldtäkt när en hingst betäcker ett brunstigt sto. Lika lite som det är våldtäkt när två kåta människor har sex med varandra. Så var i helvete kom våldtäktsmännen in i jämförelsen? En hingst som försöker sätta på alla ston den ser, brunstiga eller ej, skulle måhända kunna liknas med mänskliga våldtäktsmän, men jag tror INGEN här skulle tycka att den sådan hingst skulle vara hingst eller gå så att den hade minsta chans att ta sig ur sin inhägnad. På samma sätt som de flesta anser att våldtäktsmän ska vara inom lås och bom.

Vissa hingstar har lägre drift än andra, vissa hingstar kan för det mesta kontrollera sina drifter och särskilja nöje och arbete (tävlingshästar som är hingstar brukar inte kasta av ryttaren för att våldta ston på framridningen t ex). Däremot kan man ALDRIG begära eller lita på att en hingst när den är "off duty" och går i hagen ska hålla hormionerna i shack när det kommer ett brunstigt sto inom dofthåll.

Det är ALLTID en första gång för allt. Se exemplet på min 8-årige valack som ALDRIG sparkas. Jag kunde svära på det och gå ed på det. Han hade aldrig ens lättat i bak som sagt. Och under NORMALA omständigheter gör han inte det. Men när han hade ett föl att skydda, då jäklar var det en annan sak och han hade en enda sak framför ögonen och det var att SKYDDA FÖLET. (Nu skötte han sig superbra, höll sig mellan fölet och den nya hästen, och såg till att bonda med den nya hästen med och ömsom gå med henne och ömsom med stoet och fölet, och gradvis släppa dem närmare varandra tills han hade skapat en liten flockenhet med båda stona och fölet. Men vid hopsläpp så skyddade han fölet tills han såg att alla var trygga och lugna med varandra och lät dem introduceras gradvis)

Och även den snällaste hingst som aaaldrig brytt sig om ston kan en vacker dag uppäcka Stoet med stort S, som av någon anledning är heeelt oemotståndlig och ska betäckas. Och då kan man stå och tycka att "han har aaaaldrig gjort så förr" hur mycket man vill, stoägaren lär inte vara mindre förkrossad för det..

Jag har jobbat med hästar av alla kön i många år bl.a. på hingststation.
Där kan man verkligen få träffa på fullständigt helgalna godkända avelshingstar.
Och varför stoägarna överhuvudtaget ens tänker på att använda dessa hingstar är för mej en gåta.
Det finns jätte snälla urmysiga hingstar som ger likadana avkommor.
Men dom hingstarna är inga "populär"hingstar.
Det är väl kanske därför som jag absolut inte tycker om dom flesta hingstarna. Jag har sett alldeles för många tokstollar.
Och varför skulle ston vara ohanter- eller ridbara?
Är det för at det inte är lika tufft att ge sej på och slå på ett sto, istället för en hingst?
Dessutom så lär stoet ge tillbaka med samma mynt, vilket inte hingsten gör.
Och om hingsten försöker ge tillbaka, så kan man bara slå lite till, och alla tycker att du är SÅ tuff.
Tacka vet jag ston, dom är iallafall ärliga.
För är du taskig mot ett sto, så är hon taskig tillbaka.
Men är du ärlig mot ett sto, går hon "genom eld och vatten" för din skull.

Själv är jag så förbannat trött på att hela tiden laga staketen för att hingstägarna runt omkring inte kan kastrera eller stänga in sina hingstar.
Nästa gång en av dessa hingstar kommer till oss så tar jag in den i stallet och ringer polisen , för att tala om att hingsten är lös igen, och veterinären, för att be honom göra en snabb kastration.
Sen kanske vi kan få slut på eländet med okontrolerade lösa hingstar som springer runt på bygden och tjuvbetäcker ston och sparkar ihjäl valacker.

Men Hallå :eek: :eek:
Nu får du väl ändå ge dig o generalisera....och VAD är det för nån hingststation du varit på :confused:
Dessutom har jag sett ursnälla hingstar som lämnat hela drösar med idioter..och vise versa...
Måste man verkligen SLÅ hingstar....så bara för man har hingt , skulle det vara för att få ut sina aggressioner... :crazy: lägg ner och väx upp.....

Du är välkommen att komma hit och hälsa på mina...dom är hur snälla som helst, bara att det låter lite mer ur dom.....

Våldtas?
Om ett sto inte vill, så vill inte ett sto. Skulle hingsten mot bättre vetande ändå få för sig att hoppa på så får vi hoppas att stot inte sparkar av ett ben eller tre. :D
Det är mina erfarenheter iaf.
Och innan ngn skriker sig hes, så finns det säkert undantag som bekräftar regeln.

Om jag vore så väl ändå, men tyvöärr är jag inte ironisk. Och tyvärr har jag sett alltför mycket vad som sker bakom kulisserna på både svenska och utländska tävlingar.
Jag har ju dock "bara" hållt på med detta under > 40 år, så vad vet jag...
Gå till någon stor ridanläggning och sitt där i någon månad, så får du se hur hormonstinna pojkar i alla åldrar, "uppfostrar" sina och andras hingstar.
Det är ingen vacker syn.

Likadant är det på hingststationer.
Vissa hingstar leds med kedjor och järnstänger utfrån boxarna så det kan mockas.
Jag kan tyvärr inte lämna ut några namn, för då kan jag bli stämd för ärekränkning, men det finns inte många nu levande halvblodshingstar som jag vill ha avkomma efter....
Föresten, det gäller nog många olika raser, både varmblod och kallblod, ponnyer och stora hästar.

Men om grannen på andra sidan järnvägen inte håller sin lilla hingst inom lås och bom i vår och sommar, så kastrerar jag honom och skickar dels veterinärräkningen till dom plus en ett skadeståndskrav.
För hur det nu än är med om hingsten är snäll eller inte, så är det olagligt att ha dom så att dom kan komma lösa.
Oavsiktligt eller ej, det spelar ingen roll.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 208
Senast: lirco11
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar