Klantat till det .. om registrering.

pastejja

Trådstartare
Jag vet inte om jag kommer att lyckas reda upp detta snabbt nog.

Jag har kommit till att lägga betäckningsrapporten i någon flyttkartong, trodde inte i min vildaste fantasi att huset vi köpte skulle vara så illa städat som det var (bostaden är på 270 kvm, de flesta delarna var inte städade på 25 år(tomten inkluderat.. full av skrot), tillbyggnaden inte städad på ungefär 12 år då den byggdes, ute som inne, galet skitigt, snart rent och fint och luktar snart som ett hem ska..). Vilket betyder att vi fortfarande bor i kartonger, vi får snart ett kök, jag har inte koll på särskilt mycket och den där rapporten jag behöver för identitetskontroll som ska skickas in för registrering har inte dykt upp än och jag är rädd att jag inte kommer att hitta den i tid. Jag får krupp på detta, är i vanliga fall en som verkligen vill ha kontroll. Finns det en reservplan jag kan använda mig av?

/U

Sv: Klantat till det .. om registrering.

Menar du att du redan har fått fölregistreringsunderlaget?
jag trodde inte att någon hingstägare skickade ut det förrän fölet var fött....

Men hon menar väl fölet som är fött i år och som ska registreras nu? Lr är jag helt ute då? :confused: Så jag fattar texten iaf, eftersom det är betäckningsrapporten hon pratar om.

Det kanske är jag som är ett år efter min tid :o....

Om registreringsunderlaget är försvunnet får man ansöka hos avelsföreningen om en dubblett. Det kan vara lite besvärligt, men den möjligheten finns. Jag kan inte ASVHs rutiner för detta, det enklaste är att kontakta dem.

Det stämmer att fölet föddes i år och jag vill registrera det i år, men jag är osäker på om jag kommer att hitta underlaget i tid, ska givetvis leta vidare, men det är mycket som behöver göras samtidigt (och så var dte ju det där med att man jobbar också..)
Kanske bäst att kolla med ASVH om pappret inte dyker upp snart. Detta är mindre kul.
Tack för svar.
/U

Om du tror att du kommer att hitta det så kan du göra ID-beskrivning på ett löst papper. Finns sådana som ID-kontrollanten har. Så med hjälp av det kan du få beskrivning och chipmärkning klara. Du kan sedan skicka in det till ASVH som en ej komplett ansökan innan nyår. Vilket gör att du slipper den förhöjda avgiften. För att sedan komplettera med underlaget när du har hittat det.

Om du inte tror att du hittar det kan du fortfarande göra ID och chip. Men då får du istället leta upp kvitto eller få intyg från hingstägaren om att alla avgifter är betalda så kan ASVH utförda nytt till dig.

Har genom åren tror jag gått igenom alla möljliga varienter på bortkomna underlag och även röriga hingstägare. Så jag har fått viss vana. Det jag har lärt mig är att få in något till ASVH innan nyår är det enklaste och billigaste sättet att reda ut problemen på.

Om du tror att du kommer att hitta det så kan du göra ID-beskrivning på ett löst papper. Finns sådana som ID-kontrollanten har. Så med hjälp av det kan du få beskrivning och chipmärkning klara. Du kan sedan skicka in det till ASVH som en ej komplett ansökan innan nyår. Vilket gör att du slipper den förhöjda avgiften. För att sedan komplettera med underlaget när du har hittat det.

Om du inte tror att du hittar det kan du fortfarande göra ID och chip. Men då får du istället leta upp kvitto eller få intyg från hingstägaren om att alla avgifter är betalda så kan ASVH utförda nytt till dig.

Har genom åren tror jag gått igenom alla möljliga varienter på bortkomna underlag och även röriga hingstägare. Så jag har fått viss vana. Det jag har lärt mig är att få in något till ASVH innan nyår är det enklaste och billigaste sättet att reda ut problemen på.

Inte kan jag skylla på någon annan än mig själv.. Och vi har inte ens internet än, har varit ledig en hel del från jobb på grund av renoveringen (TV fick vi först igår och snart vet vi vad som händer även utanför fastigheten ;)), så jag missade ditt informativa svar. Tackar!
Otroligt vad det kan vara mörkt och tyst på landet, det hade jag glömt.

Jag letade och letade, och letade, och minsann, pappert är hittat, ID-kontrollant bokad (nästa vecka) och allt ser ut att gå vägen. Väljer att chippa modern också när jag har chippare ute, eftersom hon inte har så många kännetecken om man ska beskriva henne verbalt, annat än att ena örat är kortare än andra(diskret mörkbrun med stjärnämne).

Så skönt att pappret dök upp, men det är trevligt att se att det finns andra möjligheter att kunna lösa det.
/U

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!

Hästrelaterat

Tillbaka