Klaga på vården

Presto

Trådstartare
Hur gör man det på bästa sätt? Kan snabbt försöka dra min situation.

Jag har en leverfläck som alltid kliar, har flertalet gånger kliat sönder den. Vill självklart kolla upp det och ringde min vårdcentral. Får då höra att det inte finns läkartiden förrän om minst två månader så sköterskan tänker inte ens boka in mig, utan jag ska istället komma på deras drop-in tid som dom har varje dag 9-11:30. Jag visste då att jag skulle bli opererad under sommaren (detta var i våras) så väntar tills jag blir sjukskriven för då kommer jag ha mer tid och kanske finns det tider till läkare då också.

Jag opereras och blir sjukskriven och gick i förra veckan till drop-in, är där vid 10. Får då veta att alla läkartider för dagen är slut men jag absolut bör kolla upp leverfläcken. Blir hänvisad till att komma tillbaka till drop-in någon annan dag men att jag ska vara där senast 8:15 för att få en tid. Alltså 45min innan dom ens öppnar. Sagt och gjort, jag kommer tillbaka några dagar senare. Efter över en timmas väntan får jag tala med en sköterska. Hon berättar att dom inte har tid för mig idag, sjukdomsfall går före. Dessutom är mitt ärende inget drop-in utan det ska bokas direkt till läkare. Jag påtalar att jag blivit nekad läkartid tidigare och blivit hänvisad till drop-in.

Beklagligt tycker sköterskan så hon bokar in att en annan sköterska ska ringa upp mig på eftermiddagen för hon har inte tid nu. Det ringer en sköterska på eftermiddagen som säger att det inte finns en enda tid att boka in och jag ska gå till drop-in. Jag berättar att jag var där tidigare under dagen men blev nekad och hänvisad till att en sköterska skulle ringa upp och boka en tid. Men det finns INGA tider, det enda sköterskan kan göra är att ställa mig i en väntelista hos läkaren för en telefontid?! Hon säger att det inte är optimalt (nähä, vad ska han bedöma på telefon liksom) och att läkaren inte kommer hinna ringa upp mig i september men "förhoppningsvis" i oktober!

Mitt jobb tillåter inte telefon på arbetstid, vi får inte ens ha den med oss. "Förhoppningsvis" kommer läkaren ringa under oktober men jag kommer med 100% säkerhet missa det samtalet. Visst om jag hade en dag och en ungefärlig tid hade jag kunnat ta ledig från jobbet och väntat på samtalet.

Känner mig så uppgiven, det finns liksom ingen lösning. Hur ska jag kunna kolla upp min leverfläck? Ska ringa en annan vårdcentral och lista mig där istället. Men hur är tanken? Jag vill jättegärna förmedla mina bekymmer uppåt i kedjan. Googlade lite men jag vill inte anmäla eller liknande, bara fråga någon ansvarig hur jag ska göra för att lyckas få en läkartid. Jag vill absolut inte klaga till sköterskorna för det känns som att sparka på någon som ligger, dom gör sitt yttersta. Eller är det bara att acceptera att vården ser ut så här idag? Att man bara är en jobbig jävel om man klagar?
 
Hur gör man det på bästa sätt? Kan snabbt försöka dra min situation.

Jag har en leverfläck som alltid kliar, har flertalet gånger kliat sönder den. Vill självklart kolla upp det och ringde min vårdcentral. Får då höra att det inte finns läkartiden förrän om minst två månader så sköterskan tänker inte ens boka in mig, utan jag ska istället komma på deras drop-in tid som dom har varje dag 9-11:30. Jag visste då att jag skulle bli opererad under sommaren (detta var i våras) så väntar tills jag blir sjukskriven för då kommer jag ha mer tid och kanske finns det tider till läkare då också.

Jag opereras och blir sjukskriven och gick i förra veckan till drop-in, är där vid 10. Får då veta att alla läkartider för dagen är slut men jag absolut bör kolla upp leverfläcken. Blir hänvisad till att komma tillbaka till drop-in någon annan dag men att jag ska vara där senast 8:15 för att få en tid. Alltså 45min innan dom ens öppnar. Sagt och gjort, jag kommer tillbaka några dagar senare. Efter över en timmas väntan får jag tala med en sköterska. Hon berättar att dom inte har tid för mig idag, sjukdomsfall går före. Dessutom är mitt ärende inget drop-in utan det ska bokas direkt till läkare. Jag påtalar att jag blivit nekad läkartid tidigare och blivit hänvisad till drop-in.

Beklagligt tycker sköterskan så hon bokar in att en annan sköterska ska ringa upp mig på eftermiddagen för hon har inte tid nu. Det ringer en sköterska på eftermiddagen som säger att det inte finns en enda tid att boka in och jag ska gå till drop-in. Jag berättar att jag var där tidigare under dagen men blev nekad och hänvisad till att en sköterska skulle ringa upp och boka en tid. Men det finns INGA tider, det enda sköterskan kan göra är att ställa mig i en väntelista hos läkaren för en telefontid?! Hon säger att det inte är optimalt (nähä, vad ska han bedöma på telefon liksom) och att läkaren inte kommer hinna ringa upp mig i september men "förhoppningsvis" i oktober!

Mitt jobb tillåter inte telefon på arbetstid, vi får inte ens ha den med oss. "Förhoppningsvis" kommer läkaren ringa under oktober men jag kommer med 100% säkerhet missa det samtalet. Visst om jag hade en dag och en ungefärlig tid hade jag kunnat ta ledig från jobbet och väntat på samtalet.

Känner mig så uppgiven, det finns liksom ingen lösning. Hur ska jag kunna kolla upp min leverfläck? Ska ringa en annan vårdcentral och lista mig där istället. Men hur är tanken? Jag vill jättegärna förmedla mina bekymmer uppåt i kedjan. Googlade lite men jag vill inte anmäla eller liknande, bara fråga någon ansvarig hur jag ska göra för att lyckas få en läkartid. Jag vill absolut inte klaga till sköterskorna för det känns som att sparka på någon som ligger, dom gör sitt yttersta. Eller är det bara att acceptera att vården ser ut så här idag? Att man bara är en jobbig jävel om man klagar?

Det du beskriver är inte OK, förstås!
Klagomål: antingen vänder man sig till patientnämnden, vilket säkert är rätt, med sitt klagomål. Det är väldigt bra att göra vid den här typen av klagomål: "motparten" blir tvungna att yttra sig i ärendet och det låter som om de har en hel del att skämmas över här.
En annan väg, som jag tycker att du också ska välja, är att ringa till vårdcentralens chef och klaga. Då hamnar problemet i chefens knä och där hör det hemma.¨
Det vill säga, jag tycker att du ska klaga både hos patientnämnden och direkt till vårdcentralens chef.

Tillägg: snyggt av dig att inte vilja klaga på personalen som ju inte kan hjälpa situationen.
Det är uppenbart ett lednings/organisationsproblem att man har ett bokningssystem och en bemanning som inte fungerar.
 
Senast ändrad:
Hur gör man det på bästa sätt? Kan snabbt försöka dra min situation.

Jag har en leverfläck som alltid kliar, har flertalet gånger kliat sönder den. Vill självklart kolla upp det och ringde min vårdcentral. Får då höra att det inte finns läkartiden förrän om minst två månader så sköterskan tänker inte ens boka in mig, utan jag ska istället komma på deras drop-in tid som dom har varje dag 9-11:30. Jag visste då att jag skulle bli opererad under sommaren (detta var i våras) så väntar tills jag blir sjukskriven för då kommer jag ha mer tid och kanske finns det tider till läkare då också.

Jag opereras och blir sjukskriven och gick i förra veckan till drop-in, är där vid 10. Får då veta att alla läkartider för dagen är slut men jag absolut bör kolla upp leverfläcken. Blir hänvisad till att komma tillbaka till drop-in någon annan dag men att jag ska vara där senast 8:15 för att få en tid. Alltså 45min innan dom ens öppnar. Sagt och gjort, jag kommer tillbaka några dagar senare. Efter över en timmas väntan får jag tala med en sköterska. Hon berättar att dom inte har tid för mig idag, sjukdomsfall går före. Dessutom är mitt ärende inget drop-in utan det ska bokas direkt till läkare. Jag påtalar att jag blivit nekad läkartid tidigare och blivit hänvisad till drop-in.

Beklagligt tycker sköterskan så hon bokar in att en annan sköterska ska ringa upp mig på eftermiddagen för hon har inte tid nu. Det ringer en sköterska på eftermiddagen som säger att det inte finns en enda tid att boka in och jag ska gå till drop-in. Jag berättar att jag var där tidigare under dagen men blev nekad och hänvisad till att en sköterska skulle ringa upp och boka en tid. Men det finns INGA tider, det enda sköterskan kan göra är att ställa mig i en väntelista hos läkaren för en telefontid?! Hon säger att det inte är optimalt (nähä, vad ska han bedöma på telefon liksom) och att läkaren inte kommer hinna ringa upp mig i september men "förhoppningsvis" i oktober!

Mitt jobb tillåter inte telefon på arbetstid, vi får inte ens ha den med oss. "Förhoppningsvis" kommer läkaren ringa under oktober men jag kommer med 100% säkerhet missa det samtalet. Visst om jag hade en dag och en ungefärlig tid hade jag kunnat ta ledig från jobbet och väntat på samtalet.

Känner mig så uppgiven, det finns liksom ingen lösning. Hur ska jag kunna kolla upp min leverfläck? Ska ringa en annan vårdcentral och lista mig där istället. Men hur är tanken? Jag vill jättegärna förmedla mina bekymmer uppåt i kedjan. Googlade lite men jag vill inte anmäla eller liknande, bara fråga någon ansvarig hur jag ska göra för att lyckas få en läkartid. Jag vill absolut inte klaga till sköterskorna för det känns som att sparka på någon som ligger, dom gör sitt yttersta. Eller är det bara att acceptera att vården ser ut så här idag? Att man bara är en jobbig jävel om man klagar?

Men, vad illa! Jag menar en sköterska har sett fläcken och tycker att en läkare ska se den och de kan inte erbjuda tid. Det är väl sånt man har vc till?

Jag tycker:
1. Kontakta patientnämnden alt. be att få prata med vårdenhetschefen på vc.
2. Om ni har fritt vårdval i er region, byt vc. Jag hade också en dålig vc innan. När man ringde om nåt icke-akut. Dom bara: vi har inga tider för det här. Vi släpper nya tider om två veckor. Ring då. Jag bytte och den nya vc är tusen gånger bättre.
3. Kolla upp möjligheten till om hudkliniken har drop in eller om man kan komma på egenremiss.

Med vänlig hälsning, Karin sim själv haft malignt melanom och vet vikten av tidig upptäckt.
 
Tack för era svar! Var riktigt uppgiven och frustrerad när jag skrev det. Nu vet jag inte om jag orkar klaga. Listade om mig till en vårdcentral som ligger närmare hem, ringde precis och ville boka en tid men hon hittade ingen... Så nu väntar jag på att dom ska ringa upp, sköterskan skulle fråga runt bland sina kollegor och återkomma.

Känns så konstigt, minns inte att det var såhär när jag var yngre. men men

Jag bor nära ett av det apoteket hjärtan :)
 
Hur gör man det på bästa sätt? Kan snabbt försöka dra min situation.

Jag har en leverfläck som alltid kliar, har flertalet gånger kliat sönder den. Vill självklart kolla upp det och ringde min vårdcentral. Får då höra att det inte finns läkartiden förrän om minst två månader så sköterskan tänker inte ens boka in mig, utan jag ska istället komma på deras drop-in tid som dom har varje dag 9-11:30. Jag visste då att jag skulle bli opererad under sommaren (detta var i våras) så väntar tills jag blir sjukskriven för då kommer jag ha mer tid och kanske finns det tider till läkare då också.

Jag opereras och blir sjukskriven och gick i förra veckan till drop-in, är där vid 10. Får då veta att alla läkartider för dagen är slut men jag absolut bör kolla upp leverfläcken. Blir hänvisad till att komma tillbaka till drop-in någon annan dag men att jag ska vara där senast 8:15 för att få en tid. Alltså 45min innan dom ens öppnar. Sagt och gjort, jag kommer tillbaka några dagar senare. Efter över en timmas väntan får jag tala med en sköterska. Hon berättar att dom inte har tid för mig idag, sjukdomsfall går före. Dessutom är mitt ärende inget drop-in utan det ska bokas direkt till läkare. Jag påtalar att jag blivit nekad läkartid tidigare och blivit hänvisad till drop-in.

Beklagligt tycker sköterskan så hon bokar in att en annan sköterska ska ringa upp mig på eftermiddagen för hon har inte tid nu. Det ringer en sköterska på eftermiddagen som säger att det inte finns en enda tid att boka in och jag ska gå till drop-in. Jag berättar att jag var där tidigare under dagen men blev nekad och hänvisad till att en sköterska skulle ringa upp och boka en tid. Men det finns INGA tider, det enda sköterskan kan göra är att ställa mig i en väntelista hos läkaren för en telefontid?! Hon säger att det inte är optimalt (nähä, vad ska han bedöma på telefon liksom) och att läkaren inte kommer hinna ringa upp mig i september men "förhoppningsvis" i oktober!

Mitt jobb tillåter inte telefon på arbetstid, vi får inte ens ha den med oss. "Förhoppningsvis" kommer läkaren ringa under oktober men jag kommer med 100% säkerhet missa det samtalet. Visst om jag hade en dag och en ungefärlig tid hade jag kunnat ta ledig från jobbet och väntat på samtalet.

Känner mig så uppgiven, det finns liksom ingen lösning. Hur ska jag kunna kolla upp min leverfläck? Ska ringa en annan vårdcentral och lista mig där istället. Men hur är tanken? Jag vill jättegärna förmedla mina bekymmer uppåt i kedjan. Googlade lite men jag vill inte anmäla eller liknande, bara fråga någon ansvarig hur jag ska göra för att lyckas få en läkartid. Jag vill absolut inte klaga till sköterskorna för det känns som att sparka på någon som ligger, dom gör sitt yttersta. Eller är det bara att acceptera att vården ser ut så här idag? Att man bara är en jobbig jävel om man klagar?
Byt vårdcentral. Det är möjligt att de gör sitt yttersta, men det är i så fall inte särskilt bra. Alla vårdcentraler är inte så vimsiga, ta en annan.
 
Jag känner med dig. Jag har cellförändringar och skulle bli kallad för utvidgad provtagning, tog jättelång tid (2 månader) och fick nu tid en dag som jag ska ha mens. Ringde för att byta tid och får veta att de inte har någon annan tid att erbjuda mig så jag blev satt på väntelista igen. Känns jättekul när man går runt med cellförändringar..
 
Kan uppdatera med att jag bytte vårdcentral och fick tid på en vecka med den nya. Läkaren tyckte leverfläcken skulle opereras bort och fick tid en vecka senare. Så i torsdags tog jag bort den och den är skickad på analys. Vilken skillnad mellan vårdcentraler!!
 

Liknande trådar

Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 812
Senast: EZMK
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
1 113
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 330
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
1 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp