Klädstorlekar?

MsSleepalot

Trådstartare
Sonen växer ur 74 nu, är det värt att köpa 80 eller växer han ur det snart också? Ska man satsa på 86? Eller det kanske blir alldeles för stort?:confused:

Sv: Klädstorlekar?

Jag tror inte jag kopte sa mycket i stl 80, det mesta ar anda nastan samma i 86, t ex t-shirts och trojor. Byxor kan ju vara knivigare. Testa nat i 86, passar det itne nu passar det om ett tag :D

Ja jag tror jag ska testa köpa lite 86 kläder får se hur dom sitter. Sitter dom inte bra passar dom ju senare så får jag väl handla lite 80 kläder:D

Precis. Jag tror jag har ett par jeans fran kapp ahl i stl 80, thats it.

Jag tycker t-shirts sitter likadant om jag koper stl 18-24 manader och 2-3 ar...

Sen bör man ju även tänka på att storlekarna kan skilja mellan olika klädkedjor, Lindex har jag tex upplevt som små i storlekarna medans kappAhl har varit stora. L & B är ju erkänt stora i storlekarna och där går man ju på jämna tal, 60, 70 och 80 osv..
Så jag går sällan enbart på storlekarna som står utan hur de är, sen handlar jag lite vart eftersom för jag skulle aldrig ha råd att byta hela garderopen på en gång. Om något är lite för stort ett tag, ja då är det väl så, eller om man hittar något snyggt och billigt på tex rea som de bara kan ha en kort period, ja då får det väl vara så.

Lindex är ju riktigt tajta brallor i midjan för de barn med blöjor har jag märkt. Vissa sitter som ett andra skinn över rumpan på Loke.

Men Lindex tröjor, bodies etc funkar bra tycker jag, men som sagt byxorna kan vara lite tajta.

Det blir värre när man kommer upp i storlekarna och det mest skrämande är att en tjej 116 är mindre än en kill 116... Sonen som har ärvt en hel del efter stora syrran kan ha 116 i "tjejkläder" och 104 i killkläder...

om jag inte minns alldeles galet så var 80 den första storleken de hade ganska läge, jag har massor med 80 kvar i mina gömmor.
(det är himla så behändigt att inte vara tvungen att köpa nytt när man får syskon...)

86 tröjor sitter bra på Rasmus, men han verkligen drunknar i byxorna i stl. 86.
27808996.jpg

Shorts har han samma som han hade förra året i stl.74 men alla nya shorts jag köpt är i stl. 80

Han är snart 20 månader.

80 har vi haft jättelänge... sedan februari tror jag. Linus har fortfarande 80 i byxor men 86 i tröjor och bodies. De andra storlekarna räckte bara en månad per storlek:crazy:

Det är skrämmande att de börjar så tidigt med kroppsideal:crazy::mad:.

Crossbow upplever jag som små i storlekarna både för barn och vuxna.

Köpte ett par trosor i 46 eller nåt. De sitter taaajjt! Och ändå får jag på mig typ 42 på andra trosor och de sitter bra? Märkligt det där med storlekar..

Ja, crossbow är jättesmå! Vi fick body därifrån i present i 74-80. o den var exakt lika stor som de flesta 68- kläderna...

Det är väl ganska vanligt att storleken på byxorna/ strumpbyxor osv är storlek mindre än vad bodys och tröjor är. Klänningar om man vill ha dem med lite längd på så väljer man de en storlek större. Lilltösen har storlek 70-78 nu på sina kläder, men kan fortfarande ha typ byxor stl 68 och vissa även 74. Klänningar i stl 74-80. Utejacka stl 80, för det kändes ingen idé att skaffa jacka som hon kan växa ur för snabbt. Den här jackan och ett par andra kommer hon kunna ha till hösten, vilket då är en bra investering.

Senast ändrad:

Lite trådkap.

Kan någon förklara varför massor av barnkläder är i dubbelstorlekar ? Tex oftast 74/80, 86/92 osv. Det är ju en himla skillnad på storlek 74 och storlek 80 i längd. Ska man alltid utgå från att klädesplagget alltid är den mindre storleken om det står så ? Varför gör dom så egentligen ? kläder kan väl knappast vara både stl 74 och 80 samtidigt ? ;)

Nu är min så liten än så jag har inte köpt ngr skor än men kan ju säga hur jag tänker.
Jag kommer inte köpa dyra skor om det menas skor som man betalar för märket och inte för skon eg. Däremot lägger jag "gärna" pengar på BRA skor, som ger min dotter rätt stöd och är bra för henne att lära sig gå i.

Köpte nog 1 par skor på hm åt Rasmus när han var under 1 år, sen har jag köpt ett par gummistövlar och sandaler åt honom. Gympaskor fick han av mormor, de var konkursutförsäljning så hon fynda för 75 kr :D

Jag förstår inte heller riktigt dom storlekarna. Dottern använder mest 56 och 62 nu men 50/56 kan hon också ha, även om bodysarna börjar bli lite korta. Storlek 50 är alldeles för korta nu så 50/56 verkar ligga ngnstans mellan men åt 56 hållet iaf i dom vi har.

Inga dyra skor. Fick av en kompis. För hur slitna blir skor på barn under 1 år egentligen ? Men nu när hon är 1 1/2 år köper jag inget begagnat...men däremot inga dyra saker heller. ser mer på hur fotriktig dom är.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 150
Senast: Jahopp
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
Gravid - 1år Har lite ångest för hur jag ska klä barnet i vagnen ute nu. 10,5 månader i dagsläget så använder ju sittdelen. Är åkpåse det bästa att...
2
Svar
34
· Visningar
2 188
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar