Klädsel vid tävling....

Sv: Klädsel vid tävling....

marijaa skrev:
Variation förnöjer!! Jag tycker att det ska vara lite mer informellt... vet själv en som pryder upp sig från topp till tå med diverse attribut och så får hon 2.5 för ren grisepass, det tycker jag är ganska fjantigt. Nu menar jag inget illa med det mer än att jag tycker att man ska ta tävlingarna för vad det är, för mig är det en kul grej.

På fipotävlingar har jag haft blåa ridbyxor och enfärgad matchande tröja. Och håll i er nu, på fimarkeppni har jag tävlat i plufsig jacka (det var ganska kallt) vanliga ridbyxor och GYMPADOJOR!!! Men det var kanske det vinnande konceptet :angel: ??
Sen har jag haft randig stickad tröja på andra firmakeppnis, gäller ju att tänka lite taktiskt och sticka ut lite också.... :cool: :cool:

Måste bara lägga ut bilden när du rider med gympadojjor!!! Fan vad kul! :)

Latt2.jpg

Hoppas att du godkänner Maria!! :) Men jag tyckte vi var fina på Valborg! :banana:

Sprettur skrev:
Måste bara lägga ut bilden när du rider med gympadojjor!!! Fan vad kul! :)

Hoppas att du godkänner Maria!! :) Men jag tyckte vi var fina på Valborg! :banana:

Om du kollar riktigt noga har jag gympadojjor på första bilden också
:cool: :D Två olika modeller av reebok, fick ju använda dem till nåt när jag slutade studsa runt i aerobicsalen...
Rider nästan alltid i gympadojor på sommaren, superskönt!! :-)

Vi ser så konstiga ut på den bilden undri och jag, camilla har skickat mig två mycket finare från den tävlingen :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Tibra skrev:
Men alla tröjor kliar väl inte:crazy: ?
eller så får man väl ha ett tunnt, tunnt linne under..
Kanske inte, men jag är lite känslig...
Jag fördrar vit polo och klubbjacka eller dyl.

Saga skrev:
Kanske inte, men jag är lite känslig...
Jag fördrar vit polo och klubbjacka eller dyl.
det är lite olika vad det är för garn och hur känslig man är... (eller kanske hur mycket man plågades med stickat när man var liten :rofl: )

Jag lider inte alls nu för tiden kan jag tillägga :banana: :cool:

marijaa skrev:
det är lite olika vad det är för garn och hur känslig man är... (eller kanske hur mycket man plågades med stickat när man var liten :rofl: )

Jag lider inte alls nu för tiden kan jag tillägga :banana: :cool:

Aha... Min mamma älskade att sticka tröjor, mössor m.m. till mig. Det är därför alltså...

Båbbe skrev:
Förra säsongen red jag i vita ridbyxor och kritstrecksrandig kavaj. Vi såg snygga ut men presterade inget vidare (med tanke på hästens kapacitet då...).

Nu har jag tröttnat på att köra ridbyxorna i blekmedel 4 ggr efter varje tävling och dessutom trivs jag inte i shortchaps. Så nästa säsong blir det antingen kritstrecksrandiga skoridbyxor (om jag hittar några som matchar kavajen perfekt) eller svarta skoridbyxor istället.

Sonnenreiter har ett par kritstrecksrandiga skoridbyxor. Så himla snygga!!!! Funderar på att köpa mig ett par.

just-me skrev:
Sonnenreiter har ett par kritstrecksrandiga skoridbyxor. Så himla snygga!!!! Funderar på att köpa mig ett par.
Dum fråga kanske? Men jag måste veta. :confused:
Vad är skoridbyxor???:confused:

Såna där ridbyxor som är lite utsvängda nedtill så man kan rida i jodphurs utan att det ser konstigt ut. Ser mer ut som vanliga byxor än vad ridbyxor normalt gör. Finns en modell att se på Hööks hemsida under Island-avdelningen.

marijaa skrev:
Variation förnöjer!! Jag tycker att det ska vara lite mer informellt... vet själv en som pryder upp sig från topp till tå med diverse attribut och så får hon 2.5 för ren grisepass, det tycker jag är ganska fjantigt. Nu menar jag inget illa med det mer än att jag tycker att man ska ta tävlingarna för vad det är, för mig är det en kul grej.

Förmodligen jag det!:D Fast vi fick nog runt 4,0 iaf i tölt-grenarna. Det var i femgången vi lyckades med fantastiska 3,07. Diverse attribut vet jag inte, normal ridklädsel bortsett från färgen på ridbyxorna, samt kavajen och skjortbröstet då (och nummerlapparna, men de är ju obligatoriska).

Jag har alltid fått höra från tränare å sånt att man hellre ska vara för formellt klädd än tvärtom. Din klädsel kan faktiskt dra ned/höja din poäng 0,5 eller så. Gympadojorna kan tom få dig diskad i FIPO-klasser, men det kanske du visste? Jag tycker gott man kan klä upp sig lite till tävling - det tycker jag är en del av det roliga! Jag klär mig tom lite snyggare än vanligt när jag rider lektion, i synnerhet på vintern. (i vanliga fall har jag bylsig overall, men tar på mig ridbyxor och jacka när jag ska rida lektion - inte bara för fåfängans skull utan även för att instruktören ska ha en chans att se vad jag gör...)

Men som sagt kan jag glädja dig med att vi kommer grisepassa i kavaj och svarta ridbyxor nästa säsong!:angel:

Heja! Vilken härlig inställning! :banana:
Jag tycker också man ska glädja sig själv och publiken med att vara fin när man tävlar. Jag tycker tävling ska vara festligt och underhållande.
Jag är en av dom som tycker ridning är roligare om man känner sig lite fin. Jag håller på dig! :bump:

Men som sagt kan jag glädja dig med att vi kommer grisepassa i kavaj och svarta ridbyxor nästa säsong!

Haha, man borde ju inte få poängavdrag om man lyckas med en snygg grisepass :bump: :angel: ( får väl se till att jag är välklädd när jag och Kjarkur ska tävla så att domarna missar lite av grisepassen, som kommer ibland när det skulle vara kort tölt :angel: )

Lånar knapp> Håller med dig Marijaa, tycker att man ska har mer informell klädsel till Islandshästridning. Islandshästen står ju för den naturliga råa urkraften som användes av våra förfäder och de red fantemej inte i vita brallor och kavaj :cool: Men man kan se proper ut ändå, ex svarta byxor, helt okay med svarta jeans, vit bomullsskjorta med svart väst..
Tycker att det ser lite ut som storhästwannabee med strikt klädsel på Islandshäst.
Ska vi se till hur Islänningen red sina hästar förr ska det vara keps, rock och gummistövlar :D :D
Klädsel när du rider tycker jag ska spegla sinnet när man rider, coolt och säkert.
Började rida western för länge sedan, då var det okay med blåjeans och rutig skjorta. Idag ska det vara brallor med pressveck och skjorta med paljetter som kostar skjortan och hatt som kostar ännu mer :eek:

Låt inte islandshästridningen gå samma väg där vi ska bli dressyr-mannekänger på hästrygg :eek:
Vita brallor och/eller kavaj hör till dressyr och hoppning, låt oss se naturliga och avslappade (coola) ut men med proper klädsel på våra pållar.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Fin kan man ju vara på många olika sätt. Snygg behöver ju inte betyda formell, dsv. vita ridbyxor och svart kavaj.
Vid islandsinslaget på en av Globenshowerna reds det i vita skjortor och dubbelknäppta västar med guldknappar. Ursnyggt. Undrar var de hade plockat den idén, isländsk folkdräkt kanske?
Det är kul när folk är kreativa. Men 70-talslooken, där vi alla red runt i islandströja, känns rätt uttjatad. Å jag vet inte om jag är så sugen på brun keps o brunrutig tweedkajavaj, med tillhörande bruna ridstövlar, som syns bland många isländska ryttare från den tiden heller. Men det vore roligt om islandsryttare såsmåningom kunde skaffa sih en egen "klädprofil" som inte är direktklippt från dressyr eller hoppvärlden. Förslag?

Båbbe skrev:
Förmodligen jag det!:D Fast vi fick nog runt 4,0 iaf i tölt-grenarna. Det var i femgången vi lyckades med fantastiska 3,07. Diverse attribut vet jag inte, normal ridklädsel bortsett från färgen på ridbyxorna, samt kavajen och skjortbröstet då (och nummerlapparna, men de är ju obligatoriska).

Jag har alltid fått höra från tränare å sånt att man hellre ska vara för formellt klädd än tvärtom. Din klädsel kan faktiskt dra ned/höja din poäng 0,5 eller så. Gympadojorna kan tom få dig diskad i FIPO-klasser, men det kanske du visste? Jag tycker gott man kan klä upp sig lite till tävling - det tycker jag är en del av det roliga! Jag klär mig tom lite snyggare än vanligt när jag rider lektion, i synnerhet på vintern. (i vanliga fall har jag bylsig overall, men tar på mig ridbyxor och jacka när jag ska rida lektion - inte bara för fåfängans skull utan även för att instruktören ska ha en chans att se vad jag gör...)

Men som sagt kan jag glädja dig med att vi kommer grisepassa i kavaj och svarta ridbyxor nästa säsong!:angel:

Smaken är som baken! Jag känner mig otroligt fin i min alldeles nystickade islandströja som min kompis lagt ner ett fantastiskt arbete på!! :bow: :bow:

Att komma på mina lurvbollar i kavaj skulle va ungefär som att mixa rött och rosa på 80-talet :D :angel:

Jag kan erkänna att jag hade finkläderna/skorna med mig i bilen den där tävlingen som jag la ut bild från, men det var så förbannat kallt och blåsigt så de flesta hade faktiskt lite varmare kläder på sig...

Självklart vet jag att jag kan bli diskad med gympadojor på fipotävling, det var därför jag skrev "På fipotävlingar har jag haft blåa ridbyxor och enfärgad matchande tröja. Och håll i er nu, på fimarkeppni har jag tävlat i plufsig jacka"

Och ska jag skryta lite vann jag tävlingen med gympadojjor och plufsig jacka... :cool: :cool: :cool: så jag gissar/hoppas att domarna kollade mest på hur hästen gick.

Båbbe, vilken del av landet bor du i?

Rolle skrev:
Började rida western för länge sedan, då var det okay med blåjeans och rutig skjorta. Idag ska det vara brallor med pressveck och skjorta med paljetter som kostar skjortan och hatt som kostar ännu mer :eek:

Huh, det där stämmer väl inte riktigt? Det finns en hel del, mest killar dock, som tävlar i blåjeans och rutiga skjortor? Oftast förekommer dessa dock i boskapsgrenar, men inte bara! Skjortor med paljetter har jag faktiskt aldrig sett, men däremot andra kläder (ofta slinkys) med paljetter är ju vanligt, men nästan bara på tjejer. Och att hatten behöver kosta mycket pengar, vad får du det ifrån? ;) Min hatt kostade mindre än en "normal" ridhjälm, och den är väldigt snygg! :)

Tänkte mest på Reiningen och Pleasure. Cuttingen, Working Cowhorse och andra boskapsgrenar har ju fortfarande "rätt klädsel" :cool: Därmed inte sagt att alla har paljetter (conchos) o dyl :smirk:
Hatten..okay inte det dyraste, finns betydligt dyrare hjälmar ;)

Rolle på Österlen

Båbbe skrev:
Såna där ridbyxor som är lite utsvängda nedtill så man kan rida i jodphurs utan att det ser konstigt ut. Ser mer ut som vanliga byxor än vad ridbyxor normalt gör. Finns en modell att se på Hööks hemsida under Island-avdelningen.
Aha, du menar "Jodphursbyxa" då förstår jag.
Tack!:bow:
Jag har dem från Hööks, väldigt sköna och bekväma.
// Cicci

Nicke skrev:
Heja! Vilken härlig inställning! :banana:
Jag tycker också man ska glädja sig själv och publiken med att vara fin när man tävlar. Jag tycker tävling ska vara festligt och underhållande.
Jag är en av dom som tycker ridning är roligare om man känner sig lite fin. Jag håller på dig! :bump:

Japp och för att bidra till underhållningen så gjorde vi stor succé på vår första tävling (när vi fick 3,07 i femgång). Efter andra "passläggningen" så passerade vi kurvan i ren pass medan matte (tämligen högljutt och utan en tanke på att någon tittade på...) kommenterade "lilla gubben det är faktiskt meningen att du ska gå i pass på långsidorna och inte i kurvorna". Och detta på en häst som vunnit flera SM-guld i ungdomsklass F3/F1...:D :rofl: :angel: :o Behöver jag säga att publiken asgarvade!?

Båbbe, vilken del av landet bor du i?

Jag rider i Stormurland! (norr om Sthlm alltså) Möjligen lite i Gladur också nästa säsong, men förra året tävlade vi endast på Husbyöhn.;)

Men det vore roligt om islandsryttare såsmåningom kunde skaffa sih en egen "klädprofil" som inte är direktklippt från dressyr eller hoppvärlden. Förslag?

Absolut, en bra början tycker jag svart väst med ljus skjorta som bl.a. Anna o Magnus brukar använda. Men vi ska nog först fastställa vilken image vi ska ha. Ska det vara den stela "dressyrmodelen" eller en mer cool men korrekt stil. Våra hästar står ju, enligt undertecknad, för kraft och framåtvilja med ett stabilt psyke. Ser man till majoriteten av Islandshästryttare, vilka c:a 85% är fritidsryttare, är det generellt en behaglig och gemytlig stämmning bland ryttarna d.v.s. vi är kanske inte så stela av oss....
Så visst vore det kul att spåna vidare på hur vår profil ska se ut, kan ju vara blandat nytt och gammalt lite retrostil men med klass :cool:

Filosoferar
Rolle på Österlen

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Roheryn
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 319
Senast: Murray
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
551
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka