Klädsel för människan vid maraton

_Elly_

Trådstartare
/dressyrkörning? (Fast man kanske inte säger så, utan mer precision.)

Vad jag förstått är det mer säkerthetsväst och kläder som är lätta att röra sig i, vid maraton? och vid dressyr med finklätt om man har vagn med stora hjul och lite mer vanligt men propert annars?

Jag är totalt nybörjade på sånt, så antar att jag har mycket fel. Men det vore snällt om någon vill rätta mig isåfall. :D

Sv: Klädsel för människan vid maraton

Hakar på tråden.

Vad ska man ha för klädsel på kvalitetsbedömning vid gångartsprovet (körning)?

Jag hade det jag visade hästen i dvs vita jeans skjorta och kavaj plus hjälm och handskar.
tror inte att det finns några direkta direktiv vad man skall ha för kläder.

Jo dressyr körning och precision är två skilda saker. Dressyren sker på bana med vita staket och man kör ett fastställt program. Presision kör man mellan koner med bollar på. Du har helt rätt att i både dressyr och presision skall man ha finare klädsel. Man måste ha samma utrustning i dressyr och precision, både klädsel,sele,vagn.
I maraton så är det helt fritt förutom hjälm. Bekväma kläder med långärmad tröja och byxor. Säkerhetsväst är frivilligt.
/M

jaså, blir man klädbedömd i precisionen?

Känns lite bättre att få ha bekvämare kläder där eftersom det lutar lite mera i svängarna :)
/jenny

Nä det blir man inte. Men man ska ha samma utrustning (sele, vagn, bett m.m) som i dressyren inkl samma kläder då.
Annars måste det vara två funktionskontroller en innan dressyr och en innan precisionen.

Det är väl mer tradition och respekt att ha finkläderna även på precisionen även om man inte måste. Man behöver kanske inte putsa skorna och torka vagnen innan men...

Okej... Jag har ingen kavaj längre, men det måste ju gå bra med vit polo och en mörk tröja över?

det tror jag går bara fint. fanns många som bara visade i vanliga jeans och en tröja ..
känns epus redo för bruksprover nu då? och när är det?

Bruksprovet och kvalitetsbedömningen är samma datum - 4 september, så det blir till att välja.

Epus är kanon att köra, jag är ju nybörjare och han är den första hästen jag kört in helt själv. Hade tänkt ta ett par körlektioner, mest för skojs skull och för att "finputsa" lite. Galoppen går bättre och det blir nästan alltid rätt galopp nu ;)

Hur gammal får pållen vara?? Vart kan jag läsa mer om detta. Har länge tänkt att åka på bruksprov eller kvalitets, men det har lixom inte blivit av.
Håller på att ta tag i pållarna och träningen nu efter en lång konvalisens... och då pratar jag inte om skador på häst.....

miamiamia skrev:
Jo dressyr körning och precision är två skilda saker. Dressyren sker på bana med vita staket och man kör ett fastställt program. Presision kör man mellan koner med bollar på. Du har helt rätt att i både dressyr och presision skall man ha finare klädsel. Man måste ha samma utrustning i dressyr och precision, både klädsel,sele,vagn.
I maraton så är det helt fritt förutom hjälm. Bekväma kläder med långärmad tröja och byxor. Säkerhetsväst är frivilligt.
/M
Men låt oss säga att tok Åke kommer in på dressyr banan med hjälm, Skulle jag bli diskad då?

miamiamia skrev:
/M
Men låt oss säga att tok Åke kommer in på dressyr banan med hjälm, Skulle jag bli diskad då? :confused:

Du blir inte diskad, man måste ha någon slags huvudbonad och hjälm är ju en huvudbonad. Dock kan du ju få sämre poäng på presentationen.

Knepigt. Man skulle ju få + poäng för säkerhet tycker man ju.

Det tycker nog jag med, i körningen så är vi många gånger dåliga på att använda hjälm.
/M

Liknande trådar

Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 244
Senast: Nora
·
Körning Det hopar sig en massa frågor om körning i skallen på mig... Jag är helt ny inom körningen men tycker werkligen att det är kul och will...
Svar
11
· Visningar
1 439
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Tips på Fiskmiddagar
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur