Klädkoder inom western

Sv: Klädkoder inom western

Skulle nästan tro att du var på samma tävling som min vän...;)

Och det gick mycket bra för henne annars, var inte det som var problemet utan hur domaren uttryckte sig....

Nåja, man lär så länge man lever, men det är ju synd om det ska göra att en del åker besvikna från en tävling för att kläderna inte anses duga....

Nej, det finns inget som säger att man måste ha slinky i pleasure, det går bra med skjorta, polo och väst tex.
Men...ju mer glitter och "glamour" och ju mer välmatchat och snyggt det är....desto mer syns man.
Man vill ju att domaren ska lägga märke till en.
Det är inte för inte det är mycket silver på hästens utrustning också ;).

Om inte jag har fel så bedöms även "visaren" i nån av halterklasserna, ungefär som i horsemanship..eller är det westernriding...hmm...minns inte.

Skönt att man inte behöver ha slinky och paljetter i pleasure. Men det är klart att det ska vara snyggt och välmatchat ändå. Man kanske sticker ut genom att vara annorlunda?

Fast det är ju med tävlingskläder som med kläder i vanliga livet, man skickar signaler om vem man är.
Kommer du in med för korta jeans en skrynklig skjorta och dammig hatt tycker jag man är lite nonchig m¨åt publiken å domaren. Nu snackar vi inte D-tävling utan kanske en lite större. Det behöver iinte vara dyrt för att ha lite stil. MAn kan ju sy själv eller köpa begagnat.
Jag syr en hel del själv och då brukar ja kolla runt lite på modet, kollar sajter å så.
Å det behöver inte vara dyrt/snobbigt för att man anstränger sig lite mer med att matca å tänka till.
JAg tycker det är skitfult med just för korta jeans. Jeans ska man ju ha och rida i ialalfall då kan man väl köpa så de funkar att rida i. Lite klädkoder: På D-tävling, hel och ren, där tränar man.
Över det: HAlter- kavaj. Matcha med brallorna. Showmanship at halter, funkar samma som i haltrn, men i USA är det väldigt inne att matcha byxor å kavaj i starka färger, tex orange kavaj å orange byxor å ve å fasa, orange boots. Sätt upp håret.
showmanship bör man ha chaps. Jag tycker iofs att man ska ha chaps alla ridgrenarna ser snyggare ut, men absolut i showmanship dä rdu som ryttare bedöms. Du vill ge ett intryck att du vet vad du pysslar med. Göra ett intryck. Svarta chaps, svarta brallor under. beige chaps, beige byxir under. matcha gärna showfilten å blusen/skjortan.
Reining - skjorta, alt showmanshipblus som tjej.
Man kan hitta snygga skjortor i vanliga affärer som man kan förvändla till tvlingskläder med lite stenar och band. Kläder är kul.
Jackpot

Ser att jag skrev fel, jag menar att man ska ha chaps i horsemanshippen. Kan bli lite skojigt om man har det i horsemanshippen. Alltså inge chaps där. Fårskylla på värmen.
Jackpot

Ser att jag skrev fel, jag menar att man ska ha chaps i horsemanshippen. Kan bli lite skojigt om man har det i horsemanshippen. Alltså inge chaps där. Fårskylla på värmen.
Jackpot

Du det är VÄLDIGT varmt va??;):rofl:
Glass hjälper, jag lovar!!

Nästan hela min tävlingsgarderob består av egensydda kläder och skjortor jag införskaffat mig på Gekås för ringa 30 kr st. :D
Man kan göra så otroligt mycket själv av enkla grejer man kan köpa billigt i vilken affär som helst. Känner en tjej som köpte ett helt vanligt slätt huvudlag för nån hundralapp och satte på stenar på huvudlag och tyglar istället för att köpa ett dyrt silverträns för flera tusen. Mycket smart!

Om man inte kan sy själv så finns det säkert nån vän, bekant eller släkting som kan hjälpa till lite också.

Och jag håller med om att för korta jeans är det fulaste man kan stöta på i tävlingssammanhang.

Väldigt varmt. Förlåt, det blev det ju hur förvirrat som helst.
Behöver många glassar, den saken är klar.
Försöker en gång till. Showmanship, kavaj/jacka å byxor, matcha.
Horsemanship. Blus, jeans och chaps. Skriver blus istället för skjorta. Jag tycker det ska va lite mera glitter i horsemanship än tex reining där jag tänker skjorta. I både horsemanship och showmanship bedömer man ju ryttaren/handlern å då ska man va proper. Hatten åt rätt håll, rena boots, gärna handskar.
Hoppas ni förstår.
Jackpot

Klä dig bekvämt i western snitt. jag lägger pengarna på clinics o foder än på glitter o bling bling. Det spelar ingen roll va jag tar på mig
vi syns garanterat ändå.:angel: vi ser humoristiska ut:rofl:

Fast det är ju med tävlingskläder som med kläder i vanliga livet, man skickar signaler om vem man är.
Kommer du in med för korta jeans en skrynklig skjorta och dammig hatt tycker jag man är lite nonchig m¨åt publiken å domaren. Nu snackar vi inte D-tävling utan kanske en lite större. Det behöver iinte vara dyrt för att ha lite stil. MAn kan ju sy själv eller köpa begagnat.
Jag syr en hel del själv och då brukar ja kolla runt lite på modet, kollar sajter å så.
Å det behöver inte vara dyrt/snobbigt för att man anstränger sig lite mer med att matca å tänka till.
JAg tycker det är skitfult med just för korta jeans. Jeans ska man ju ha och rida i ialalfall då kan man väl köpa så de funkar att rida i. Lite klädkoder: På D-tävling, hel och ren, där tränar man.
Över det: HAlter- kavaj. Matcha med brallorna. Showmanship at halter, funkar samma som i haltrn, men i USA är det väldigt inne att matcha byxor å kavaj i starka färger, tex orange kavaj å orange byxor å ve å fasa, orange boots. Sätt upp håret.
showmanship bör man ha chaps. Jag tycker iofs att man ska ha chaps alla ridgrenarna ser snyggare ut, men absolut i showmanship dä rdu som ryttare bedöms. Du vill ge ett intryck att du vet vad du pysslar med. Göra ett intryck. Svarta chaps, svarta brallor under. beige chaps, beige byxir under. matcha gärna showfilten å blusen/skjortan.
Reining - skjorta, alt showmanshipblus som tjej.
Man kan hitta snygga skjortor i vanliga affärer som man kan förvändla till tvlingskläder med lite stenar och band. Kläder är kul.
Jackpot

Vet inte om det här var direkt till mig eller knapplån. För jag har väl inte sagt att det är ok med för korta jeans eller skrynklig skjorta?
Jag skrev att man skulle vara hel och ren och propert klädd, färgmatchat är givetvis snyggt. Vad jag inte gillar personligen är för mycket blingbling och för starka färger.
Dessutom att en domare kunde ha åsikter om att man hade samma skjorta i alla grenar på en d-tävling.
Jag vet också vilka klädkoder som gäller i de olika klasserna precis som du har skrivit men JAG gillar inte när det blir överdrivet och ett dyrt måste. Gillar ropingstilen bäst, känns naturligast för mig och den skulle jag personligen vilja ha i alla klasser.
Bra om man är händig och kan fixa snygga kläder själv.

Nä, det var inte riktat till dig personligen, försökte mer ge tips till hon som frågade först, inte kritik men det är fvånande ofta man ser just för korta jeans. Jag menar hru svårt kan det vara ?
Å som jag skrev i början, kläderna ger en signal. Alla kan inte gilla glitter å färg, men det är en kul liten del i tävlandet och gör vår sport ännu lite skojigare att kolla på.
Jackpot

Nä, det var inte riktat till dig personligen, försökte mer ge tips till hon som frågade först, inte kritik men det är fvånande ofta man ser just för korta jeans. Jag menar hru svårt kan det vara ?
Å som jag skrev i början, kläderna ger en signal. Alla kan inte gilla glitter å färg, men det är en kul liten del i tävlandet och gör vår sport ännu lite skojigare att kolla på.
Jackpot

OK. Din lista på de olika klädkoderna är bra och lättförstålig. Att kläderna ger en signal har du helt rätt i. Man ska synas på ett positivt sätt helt rätt.
Men som sagt jag personligen gillar inte för mycket onaturligt smink och glitter, vill liksom kunna se cowboy ursprunget i westernridningen även klädmässigt.
Översminkade tanter har jag sett nog av i dressyrsvängen:p är därför skeptisk till pleasurens framtoning och den där domaren som påpekat att de borde vara mer sminkade - tja jag har inga ord:eek:
Men detta är som sagt min högst personliga åsikt och inte alls emot vad du skriver om kutymen i klädväg helt generellt.

OK. Din lista på de olika klädkoderna är bra och lättförstålig. Att kläderna ger en signal har du helt rätt i. Man ska synas på ett positivt sätt helt rätt.
Men som sagt jag personligen gillar inte för mycket onaturligt smink och glitter, vill liksom kunna se cowboy ursprunget i westernridningen även klädmässigt.
Översminkade tanter har jag sett nog av i dressyrsvängen:p är därför skeptisk till pleasurens framtoning och den där domaren som påpekat att de borde vara mer sminkade - tja jag har inga ord:eek:
Men detta är som sagt min högst personliga åsikt och inte alls emot vad du skriver om kutymen i klädväg helt generellt.

Jag tror anledning till varför han vill att man ska vara mer sminkad är för att man då syns bättre under hatten, som trotts allt kastar en hel del skuggor över ansiktet, och eftersom det är så att det är RYTTAREN som bedöms i horsemanshipen så är det rätt förståeligt att han vill ha ett ansikte på den han bedömmer. likadant med showmanshipen. :D

Regelboken gör ju att westernryttare kan välja väldigt fritt, något som jag också har gjort :angel: (jämför med TR och du blir chockad!)
En grej som är bra att tänka på oavsett klass är att skjorta/slinky bör vara istoppad i byxorna, det ser mkt mkt seriösare ut
I horsemanship bedöms ju ryttaren mer än i andra ridklasser och då gäller det att börja fundera...

Annars tycker jag att en trevlig beltbuckle kan fixa väldigt mycket, det ger ett bättre helhetsintryck helt enkelt!

Hej,

Detta är bara min personliga åsikt...

På D-tävling ska man våga ge sig ut på med "det man har hemma". Känner man att det här är jättekul med tävlandet så kan man satsa på "roligare" kläder då. Har själv tävlat till och från sedan -90 och det är skrämmande att se hur uppklätt det är på D-tävlingarna de senaste 5-7 åren. Jag förstår att många inte tror att de klarar att rida D-tävling.

Jag tycker att det är bra om man matchar så gått det går. Håller med tidigare inlägg om att för korta jeans verkligen ger ett tråkigt intryck. Något som också ser patetiskt ut är när man ser ryttare med "stentvättade" jeans och en jätteglittrig slinky.

Jag har en fux och försöker att hålla mig till beige, vilket varken behöver se över- eller underklätt ut.

Hej,

Detta är bara min personliga åsikt...

På D-tävling ska man våga ge sig ut på med "det man har hemma". Känner man att det här är jättekul med tävlandet så kan man satsa på "roligare" kläder då. Har själv tävlat till och från sedan -90 och det är skrämmande att se hur uppklätt det är på D-tävlingarna de senaste 5-7 åren. Jag förstår att många inte tror att de klarar att rida D-tävling.

Jag tycker att det är bra om man matchar så gått det går. Håller med tidigare inlägg om att för korta jeans verkligen ger ett tråkigt intryck. Något som också ser patetiskt ut är när man ser ryttare med "stentvättade" jeans och en jätteglittrig slinky.

Jag har en fux och försöker att hålla mig till beige, vilket varken behöver se över- eller underklätt ut.

Beige är en färg som många underskattar. Det är så otroligt stiligt med beige, (OM det passar hästen). Ska man "välja en färg" ska man välja en som passar hästen eftersom det är hästen som är störst så att säga :)

Sug på den här ni. Jag har klippt av en gammal klänning o ska ha den till plesure på rhc, just nu sys det på paljetter. man tager vad man haver sa kajsa varg

Fast hur cowboy-aktigt är det med glitter och slinkiga toppar???:crazy::confused:

Jag tror anledning till varför han vill att man ska vara mer sminkad är för att man då syns bättre under hatten, som trotts allt kastar en hel del skuggor över ansiktet, och eftersom det är så att det är RYTTAREN som bedöms i horsemanshipen så är det rätt förståeligt att han vill ha ett ansikte på den han bedömmer. likadant med showmanshipen. :D

Jamen det är väl ändå inte ryttarens UTSEENDE och makeup som ska bedömas????

Har vi så usla domare att de inte kan urskilja den som gör bästa jobbet utan måste ha smink för att skilja ekipagen åt? Låter för mig enormt underligt....

Fast hur cowboy-aktigt är det med glitter och slinkiga toppar???:crazy::confused:

Du har så rätt så. Var p en liten kurs i regelboken, som en ut av våra duktiga dommare höll. I wp är det att föredra kläder som sitter åt . inget flaxande hår o inga fransade chaps. Om hästen är stötig så syns det på allt löst fladdrande, så enkelt va de.
Det står i regel boken att man ska ha långärmat o någon form av krage. Den ska kortas o den ska fållas ........nu blev de visst askunge:angel:. Det är ganska fånigt med allt bling bling i wp eftersom 80 % av bedömningen ligger på hästen .:rofl:

Liknande trådar

Western Har tänkt lite och bestämt mig för att börja rida western, då jag tyckt det varit lockande länge :laugh: Men då stötte jag på några...
Svar
2
· Visningar
1 157
G
Western Det finns ju inom western en viss klädkod på tävlingbanorna, slinkers (heter det så?) inom pleasure, skjorta i cutting osv, men ni som...
Svar
6
· Visningar
1 241
Senast: lillbeka
·
M
Western Hej o hjälp! Har lite funderingar om tävlande inom western. Har ett fullblod som jag har tränat på i två år. Han är inte färdigutbildad...
Svar
2
· Visningar
1 049
Senast: Miss_Trouble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama