Klädkoder inom western

Texaz

Trådstartare
Som relativt ny inom wetsern och inte varit ute och tävlat så mycket så undrar jag hur man vet vilka kläder som är lämpliga i vilka grenar???

Regelboken talar ju bara allmänt om kläder med westernsnitt, men nu fick jag höra av en vän som tävlat i helgen att domaren påpekat att hon ridit i samma skjorta i alla klasser, det ansågs tydligen inte som bra:crazy:...

Men hur ska man veta vad som är brukligt när man kommer ny:confused:och framförallt ska det vara så viktigt på D-nivå????

Inom engelsk ridning är det ju fasiken så mycket enklare (fast tråkigare:p) då det regleras ganska strikt i reglementet....

Eftersom planen är att tävla nu i år så undrar jag VAD ska jag ha på mig????

Kommer främst att rida trail, ranch trail, western riding, versatail horse och nån barrel race....

Tips och råd tack!!!!:bow:

Sv: Klädkoder inom western

I dom grenar du ska rida tycker i alla fall jag att det duger jättebra med jeans och skjorta.

På D-nivå räcker det att vara hel, ren och prydlig bara man följer regelboken.

Klä dig så att du själv känner dig bekväm och trivs!

Apropå kläder satt jag bakom (och råkade tjuvlyssna på...:o)ett par "glitterflickor av pleasuretyp" på läktaren på Grevagården förra året.
Dom tyckte att det var skandal med alla ryttare som hade olika färg på jeansen och chapsen, dock var det tydligen OK med blå jeans och bruna chaps, i alla fall i reining och koklasser...
Någon som vet om det ligger något i det??:confused:

Ska det vara problem med att ha samma skjorta i alla klasser på D-nivå?
Ska bli intressant att höra någons motivering till detta.

Men visst är det olika klädstuk på ridklasserna, ropingklasserna, halter osv. Men vad är egentligen enligt reglemente och vad är bara mode?

I de högre klasserna i pleasure så "brukar" man matcha sin klädsel så ryttare och häst (inkl. dess utrustning) ser ganska enhetligt ut.

Om hästen har röd filt kanske ryttaren har röd slinky
Om man har svarta chaps har man svarta byxor under osv osv.

Jag själv tycker väl att det är snyggast än att man har många olika färger.

När det gäller kogrenar/tidsgrenar är det mer vanligt med rutiga skjortor, "bats" och blå el. svarta jeans...inte så mycket matchning.

Nu pratar jag inte D-nivå utan B och A, kanske tom. C.

OK, men det finns alltså ingenting som säger att man måste ha en viss stil, t ex slinky i pleasure, utan det bara är så????
Hur vet man då när man ska ha och inte ha olika plagg???

Dessutom sa han att de borde sminka sig mer:eek: i showmanship at halter....

Jaha ja, jag trodde det var uppvisningen som bedömdes....

Tur jag inte tävlar såna klasser:p

OK, men så i Ranch trail o trail borde man kunna rida i rutig skjorta och jeans??? Funkar det förresten med beige jeans???

OK, men det finns alltså ingenting som säger att man måste ha en viss stil, t ex slinky i pleasure, utan det bara är så????

OK, men så i Ranch trail o trail borde man kunna rida i rutig skjorta och jeans??? Funkar det förresten med beige jeans???

Ja, det gör det nog. Men ha inte svarta chaps över! :D

VAD bedömde han egentligen? Hade han missat att det inte var Miss Sverige-tävlingen:grin:

Eftersom det tydligen inte är bestämt viss klädsel i tävlingsreglementet så gäller det tydligen bara att titta och lära hur modet är i just den grenen. MEN kan domaren döma ner om man är klädd enligt det som står i TR och hel och ren men INTE just efter gällande trend i den grenen?

Nej, det finns inget som säger att man måste ha slinky i pleasure, det går bra med skjorta, polo och väst tex.
Men...ju mer glitter och "glamour" och ju mer välmatchat och snyggt det är....desto mer syns man.
Man vill ju att domaren ska lägga märke till en.
Det är inte för inte det är mycket silver på hästens utrustning också ;).

Om inte jag har fel så bedöms även "visaren" i nån av halterklasserna, ungefär som i horsemanship..eller är det westernriding...hmm...minns inte.

Nej, det finns inget som säger att man måste ha slinky i pleasure, det går bra med skjorta, polo och väst tex.
Men...ju mer glitter och "glamour" och ju mer välmatchat och snyggt det är....desto mer syns man.
Man vill ju att domaren ska lägga märke till en.
Det är inte för inte det är mycket silver på hästens utrustning också ;).

Men egentligen borde man skapa en NY trend.:idea:

Om jag är den enda helt utan smink, med blå jeans, svarta chaps, turkos/lila skjorta, vit hatt, röd pad, mörk gammal sadel utan silver och vanligt naturfärgat träningshuvudlag utan silver på min fux som INTE går med stelopererad hals, näsan i knähöjd och hasande bakben så borde ju JAG synas MEST och VINNA!!!:devil::idea:

/JHANA- som är väldigt oseriös idag....:D

Men hur ska man veta vad som är brukligt när man kommer nyoch framförallt ska det vara så viktigt på D-nivå????

Du räknar väl inte RHC som D-tävlig för det är ju en A-tävlig:confused:

Som relativt ny inom wetsern och inte varit ute och tävlat så mycket så undrar jag hur man vet vilka kläder som är lämpliga i vilka grenar???

Regelboken talar ju bara allmänt om kläder med westernsnitt, men nu fick jag höra av en vän som tävlat i helgen att domaren påpekat att hon ridit i samma skjorta i alla klasser, det ansågs tydligen inte som bra...

Jag gissar att det domaren sa var inte var kritik utan råd. Jag tycker ju att det är jätte bra när man får lite små tips av dommarna för då vet man lite vad man kan förbättra.:rofl:

Nejdå, det var en D-tävling dom var på!!!;)

Och att det var små råd han delade ut skulle de nog inte hålla med om, en del ekipage blev rejält ledsna av att höra att "det inte var kul att döma när det var så dåliga ekipage!":o

Jamen då kanske man inta ska åta sig att döma en D-tävling heller, är inte det att se som utbildande tävlingar???

På D-nivå tycker då jag att man ska bli sugen att fortsätta tävla och INTE avskräckt!!!

Dessutom så är ju RHC inte en A-tävling, dock är nivån i den klassen, RHC är bara....RHC!!!:D

Dessutom så är ju RHC inte en A-tävling, dock är nivån i den klassen, RHC är bara....RHC!!!
Nivån på tävlingen- statusen:A-Tävling
Är en internationell tävling, och öppen för deltagare från alla länder. Det spelar altså inte någon roll om eller vilken annan organisation den är ansluten till.

Senast ändrad av en moderator:

Ja det är sant, ibland är jag lite petig :p på fel sätt:D....

Förlåt mig!!!;)

Och för att vara ytterligare petig så heter det väl numer BI istället fär A-tävling?

(Förlåt igen, jag kunde faktiskt inte låta bli:crazy::o:D)

Då RHA inte står under någon huvud organisation är jag faktiskt inte 100% säker på betäckningen mer än att det är en internationell tävlig.
Var kallas det B1?

Och att det var små råd han delade ut skulle de nog inte hålla med om, en del ekipage blev rejält ledsna av att höra att "det inte var kul att döma när det var så dåliga ekipage!":o

Jamen då kanske man inta ska åta sig att döma en D-tävling heller, är inte det att se som utbildande tävlingar???

På D-nivå tycker då jag att man ska bli sugen att fortsätta tävla och INTE avskräckt!!!

Vem i helskotta är så osmidig att man säger så till folk som kanske precis vågat ta mod till sig att komjma ut på sin första riktiga westerntävling....:mad:

(Du får gärna pm'a namn till mig)

Den dommaren borde ta en lång semester (aldrig visa sig på en bana igen:eek:). D-tävlingar skall vara utbildande inte nedtruckande.
Hoppas dom vågar sig ut igen o tävla och ha ROLIGT.

Jag har ridit några D-tävlingar (och även en i helgen). Och jag har bara haft skorta och jeans (hel och ren)+ totalt osminkad! Det har gått så bra så... (flera vinster och placeringar, även i pleasure.) ;)

Men nog är det snyggt med matchat och fint osv... Men jag skulle aldrig köpa en blus för över 1000:- om jag så än skulle på fest! Så steget att köpa en blus för minst 1200:- för att rida i känns avselägset!!!

Måste citera min morsa "man blir väl inte duktigare ryttare för att man har dyra snygga kläder" "ridningen sitter inte i kläderna" osv... osv... :banana::rofl::banana:

Liknande trådar

Western Har tänkt lite och bestämt mig för att börja rida western, då jag tyckt det varit lockande länge :laugh: Men då stötte jag på några...
Svar
2
· Visningar
1 157
G
Western Det finns ju inom western en viss klädkod på tävlingbanorna, slinkers (heter det så?) inom pleasure, skjorta i cutting osv, men ni som...
Svar
6
· Visningar
1 241
Senast: lillbeka
·
M
Western Hej o hjälp! Har lite funderingar om tävlande inom western. Har ett fullblod som jag har tränat på i två år. Han är inte färdigutbildad...
Svar
2
· Visningar
1 049
Senast: Miss_Trouble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama