Sv: Kläder?
Ska du "bara" tävla lättklass så spelar det ingen större roll. Men det är en tradition att man alltid har bruna handskar när man kör, samma med bruna tömmar (ska alltså inte vara svarta), detta börjar dom titta på i dom högre klasserna eftersom ekipaget bedöms efter helhet och presentation, men på dom lättare klasserna har dom säkert "överseende" med detta.
Här är körsportens "klädetikett":
______________________________________________________________________________
Klädseletikett
Översättning från B.D.S.Book of Driving.
Klädsel är förståss även en fråga om personlig smak med det finns ett par grundläggande nödvändigheter både för effektivitet och för bekvämlighet när man kör häst.
För både manliga och kvinnliga kuskar är det av stor betydelse att alltid använda följande:
1. Huvudbonad. Dess funktion är dels att hålla ordning på frisyren, särskilt då det blåser, men också för att ge ett vårdat intryck.
2. Handskar. Dessa bidrar till ett halkfritt grepp om tömmarna samtidigt som de skyddar händerna mot lort, väder och vind. Det är av betydelse ur bekvämlighetsaspekt att handskarna varken är för trånga eller för stora. Med greppet om tömmarna får handskarna inte stasa blodcirkulationen. Det leder bl.a. till att man fryser. Handskarna skall helst vara i brunt läder och lagom tjocka. I vädersituation med risk för regn eller kyla kan ett par läderförstärkta stickade ullfingervantar passa utmärkt
3. Förkläde eller filt. Det ser inte enbart vårdat ut utan fyller även funktionen med att skydda kläderna mot lort från tömmarna och kringvirvlande hästhår. (Värmer dessutom lite extra under kalla dagar). Förkläden kan vara tillverkade av tåligt tyg, typ smärting el. liknande, i antingen en mörk kulör avpassad efter vagnen eller i en ljusare gulbrun färg (smutsgul) lika den färg som av tradition mycket ofta använts på vagnars klädsel. Under sommaren kan man använda förkläden gjorda av tunnare linne i diskret rutmönster gärna bandkantade eller langiterade i matchande kulör. Extra finess kan man åstadkomma med ett litet diskret broderat monogram, familjevapen el liknande, placerat antingen mitt på vid linningen eller i nederkant höger sida. När det är riktigt vinterkallt och särskilt vid slädturer är det lämpligt att ha ett ordentligt förkläde av pälsskinn, fårskinn, älg el liknande. Då man kör i regnrusk är modern galon mycket praktiskt.
När man kör vid informella, vardagliga tillfällen passar fritidsklädsel eller bekväm sportklädsel. Men, när man deltager i en tävling eller representerar vid något officiellt arrangemang, behöver man dock lägga ner lite mer bestyr för att hitta klädsel som passar till just det tillfället.
Man skall akta sig för att leta fram utpräglad ”tidstypisk” klädsel från förr som t.ex parasoller,
hättor eller exklusiva festklänningar.
Några små tips följer här på korrekta klädselkombinationer enligt traditionella seder.
Män:
a. Hög hatt. Antingen svart blank eller grå mer sommaraktig, som förr så gott som uteslutande användes av de flesta kuskar, används idag endast av fyrspannskuskar körandes coaches. Det är dock inte fel att använda dessa då man kör en dogcart, en gigg, vid högtidliga tillfällen eller på stora tävlingar. De skall dock aldrig användas då man kör rustika och fernissade vagnar.
b. Plommonstop, är den korrekta huvudbonaden då man kör tandem, par, eller enbett för gigg, dogcarts, wagionettes eller ralli-cars. Svart, brun eller grå filt är utmärkt.
c. Mjuka filthattar, används när man kör till vardags eller då man kör rustika vagnar.
d. Kostym. När man kör en elegant vagn kan man med fördel använda en enkel mörk eller kritstrecksrandig kostym, men då man kör rustika vagnar passar tweed eller jaktklädsel mycket bättre.
En enkel liten blomma eller en liten bukett av blåklint i knapphålet på slaget till kavajen kompletterar ytterligare elegansen av ekipaget. Särskilt om blommorna matchar färgen på vagnen.
Blåklint bärs av tradition av medlemmarna i Coaching club.
e. Handskar, skall vara av brunt läder, mjukt sämskskinn eller ullfingervantar.
Kvinnor:
a. Hattar skall vara små och tättsittande för att undvika att de blåser av. De skall ej heller ha svajiga breda brätten som förhindrar sikten. Färgen på hatten skall omsorgsfullt väljas med hänsyn till vagnens färg – en skarpt röd hatt till en vagn med gula hjul (eller vice versa) kommer att ge ett pråligt intryck.
b. Kostym. Skräddarsydda kläder passar bäst till en kusk och färgen skall även för damer väljas med hänsyn till antingen vagnens färg eller dess klädsels färg. Byxor kan mer än väl bäras av damer men då skall förklädet vara så pass stort att det väl täcker benen.
c. Skor skall vara lågklackade och helst ha gummisula eftersom detta ger ett bättre stöd och grepp mot vagnen. Repar dessutom inte vagnens lack.
GROOMS (män)
Fullt livré m.a.o. hög hatt, jakätte, vita ridbyxor och höga stövlar skall bara användas till privata fyrspannscoaches eller charabanger, flotta phaetonger eller andra exklusiva ekipage vid riktigt stora tävlingar eller vid mycket speciella tillfällen (Kokarder skall heller aldrig användas i groomarnas hattar om inte deras arbetsgivares ställning medger att han får bära vapen. Detta inkluderar alla manliga medlemmar i ”the Armed Forces” och aristokratin från sonen av Knight och uppåt. – engelska seder kommentar översättaren.)
Vid alla andra tävlingar och mindre evenemang duger ett svart plommonstop och mörk kostym utmärkt. Till rustika vagnar som dog-carts, wagionettes eller breaks passar tweed eller rutig kavaj till hjortskinnsbyxor och brun eller svart plommonstop.
Bruna läderhandskar är också obligatoriskt. Grooms skall dock aldrig ha förkläden eller filtar då de hindrar snabba ingripanden från groomarna vid eventuella tillbud.
GROOMS (kvinnor)
Även om kvinnliga grooms har, och än även vid särskilda tillfällen, burkar använda fullt livré till privata fyrspanns ekipage är det mer vanligt att de använder en tweed eller en mörk ridjacka tillsammans med jodhpurs eller hjortskinnsfärgade byxor. På huvudet passar antingen plommonstop eller sammetsridhjälm. Det är viktigt att dessa inte placeras bak i nacken eller käckt på svaj över ena ögat. Rakt och mitt på hjässan är passande. Håret skall vara uppsatt eller uppsatt av ett hårnät.
Liksom sina manliga kollegor skall kvinnliga grooms använda bruna läderhandskar och inga förkläden eller filtar.
PASSAGERARE
Samtliga beledsagare till ett ekipage på ett evenemang skall visa ekipaget den hänsynen att de väljer färg och utseende på sina kläder så att de varken skämmer eller förhäver ekipagets intryck.
I boken ”Make the most of Carriage Driving” av Vivian och Richard Ellis kan mam läsa följande råd om kuskars huvudbonader.
Det finns några traditionella regler som är trevliga att anamma som t.ex. att det är korrekt för män som kör par eller tandem att, precis som när de skulle kört en flott gigg anspänd av en häst med höga knärörelser (typ hackney översättarens anm.), använda hög hatt. Vid alla andra tillfällen är korrekt klädsel antingen ett svart, brun eller grå plommonstop tillsammans med kostym…….
För de moderna träningsklasserna på mindre tävlingar kan möjligen en man känna sig ”överklädd” i plommonstop varför i så fall en enklare jakthatt, keps eller sommarhatt passar utmärkt. Särskilt vid varmt soligt väder.
______________________________________________________________________________
Många tycker att det är löjligt med alla dessa regler men det är en gammal tradition och jag tycker det är himla roligt och charmigt att detta lever kvar, det finns ju klädkoder inom t.ex. golf och tennis också. Och sen ingår ju som sagt hela ekipagets presentation i bedömningen så man gör klokt i att följa det.