Majs

Trådstartare
Vad har man för kläder när man kör precisionskörning (heter det så när man kör mellan koner?)
:D

Sv: Kläder?

Eftersom man kör med samma vagn i dressyren brukar man ha samma kläder i precisionen som i dressyren. Tävlar man endast i precision kan man ju ta nåt lämpligt som passar till vagnen (gäller i alla moment såklart) och som är helt och rent. T ex en kavaj eller vindjacka till rockard och mörka neutrala byxor, och så givetvis kuskförkläde och handskar ;) Till min svarta maratonvagn med lite elegantare stuk har jag svarta byxor, svart kuskförkläde (som jag sytt själv - busenkelt :D ), vitbrunrandig skjorta, mörkbrun väst och tillhörande mörkbrun kavaj. Och så en svart hatt som picken över i :p

Lycka till med precisionskörningen! :)

lite snabba korkade frågor ^^
Vad är ett kuskförkläde?
Hjälm måste vi ha, det är uppvisning i skolan.
Så förkortat, hela rena kläder, gärna i mörkt? har jag uppfattat det rätt då? :)

Ett kuskförkläde är obligatoriskt när man tävlar i dressyr och precision. Det är ungefär som det låter, ett förkläde som man dock bara knyter i midjan, ser ut som en "halv kjol" :p Har ingen bra bild men gå in på selar.se exempelvis, och kolla där :)

Hela och rena kläder är väldigt viktigt ja. Däremot måste inte kläderna vara mörka. Jag har mörka kläder eftersom jag har mörbrun häst och svart vagn. Men om man har en träfärgad gigg tex kan man ha grönt, grått osv. Så länge det inte ser illa ut är det okej :) Du kan kolla på kuskringen.nu, där finns det en hel del "vett och etikett" för tävlande i körning :D Om det "bara" är en uppvisning är ju valmöjligheten stor eftersom ingen domare ska bedöma helhetsintrycket och så. Då kan man ju göra det till en rolig grej kanske :p

Ok.
Tack så mycket.
Ett sådant förkläde påminner alltså lite om ett sånt man har när man jobbar som kock (har jag fattat det rätt då?)
Vi vill ha "riktiga" kläder på uppvisningen då vi ska visa tre momenten alltså även dressyren och marathonen.

Ja precis, det ser ungefär ut så :) Brukar vara av ganska kraftigt tyg. Ursprungligen användes det för att skydda kläderna mot smuts och väta, så det hade sitt syfte. Ibland under regniga körturer önskar man att man hade ett mindre "fint" förkläde att slänga över benen :p

Ja men det låter toppen det. Man kan ju ha diskreta kläder i en färg som passar vagnen och hästen. Och om man har en lite finare dressyrvagn kan man gärna ha kavaj och hatt. Lycka till! :)

Kan ni inte lagga in bilder pa hur ni klar er for tavling el nar det ska vara prydligt med hast och vagn?? :idea:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Jag skulle behöva sälja en stor del av mina kläder. Nu skaffade jag appen Vinted, det verkar smidigt. Någon som har använt den? Eller...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 826
Kläder & Bli fin Jag skulle behöva tips 🙂 Jag tycker att jag med åren iallafall blivit bättre på att köpa kläder och med det menar jag att jag lärt mig...
Svar
0
· Visningar
288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka