Kläder till bröllop

vinkelina

Trådstartare
Hur tycker ni gällande olika ”klädkoder” på bröllop (inte svart/vitt, rött=legat med någon av brudparet osv)

Eller klär ni er lite hur som helst utgående från dresscode
 
Helt ärligt - varför i hela friden skulle någon vilja skylta med att man legat med en person på dennes bröllop? Hela grejen är ju bara absurd.

Om man bor i en såpa-värld? :D
Om jag inte minns fel, så har dessutom Magdalena Ribbing sagt att det finns ingen sådan betydelse för rött på bröllop. Problemet blir väl iofs, oavsett om det är på riktigt eller ej, att det är en såpass spridd "sanning" bland folk att jag ändå inte skulle känna mig riktigt bekväm med helrött på bröllop.

I övrigt följer jag klädkod och inget helsvart eller -vitt. Har varit på så få fester där det varit riktiga klädkoder. De flesta har, om klädsel nämnst, haft något i stil med "festligt men bekvämt" eller liknande. Har också oftast varit såpass nära människor att man på förhand kunnat veta nivån på festen och klädseln.
 
Jag har en jättebra klänning som funkat på två bröllop hittills och den kommer jag ha när jag ska på bröllop nästa gång också. En blå. som når strax under knäet.
 
Om man bor i en såpa-värld? :D
Om jag inte minns fel, så har dessutom Magdalena Ribbing sagt att det finns ingen sådan betydelse för rött på bröllop. Problemet blir väl iofs, oavsett om det är på riktigt eller ej, att det är en såpass spridd "sanning" bland folk att jag ändå inte skulle känna mig riktigt bekväm med helrött på bröllop.

I övrigt följer jag klädkod och inget helsvart eller -vitt. Har varit på så få fester där det varit riktiga klädkoder. De flesta har, om klädsel nämnst, haft något i stil med "festligt men bekvämt" eller liknande. Har också oftast varit såpass nära människor att man på förhand kunnat veta nivån på festen och klädseln.
Nä, alltså, som sagt så låter det ju lite smågalet att nån skulle vilja skylta med det (utanför såpa-världen :D). Att känna sig bekväm är väl en sak, men jag skulle ju aldrig ens fundera över om en person som var klädd i rött på bröllop hade legat med nån i brudparet? Sen ska man väl helst, "traditionellt" ha lite halvdiskreta färger på sig för att inte ta uppmärksamheten och rött blir ju lätt väldigt utstickande och "skrikigt". Kan tänka mig att det är därifrån en sån grej kommer, att man vill undvika att folk klär sig i rött, typ. En klarröd klänning sticker ju generellt ut lite mer än en blå eller grön, t.ex.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Jag tycker att det är bra att man har en klädkod på bröllop, så länge man håller sig till just vad klädkod är. Syftet med klädkoder är att underlätta för gästerna, att alla ska veta vad som avses med klädkoden och det ska vara lätt att göra "rätt".

- Välj klädkod efter vilka gäster du bjuder. Ha inte högtidsdräkt för att du tycker det är snyggt med frack om du vet att i princip ingen av gästerna äger en sådan och det inte är vanligt med frackbröllop i dina kretsar.

- Välj en riktig klädkod. Inte något låtsashittepå i form av "sommarfin" eller "vinterful". Då har man helt missat poängen med klädkod eftersom alla måste göra sin egen tolkning. Det har tvärtom blivit svårare för gästerna.

- Klädkoden är INTE till för att bröllopsgästerna och bröllopet ska se ut som brudparet önskar, utan för gästernas skull. Om en gäst väljer att inte följa klädkoden innebär det bara att gästen var bekväm i sitt klädval utan den "hjälpande hand" som klädkoden innebär. Vad gästerna har på sig ska inte brudparet bry sig om.

Det enda som jag skulle säga är direkt olämpligt att komma i är väl brudklänning (om man inte är bruden) eller prästskrud (om man inte är prästen) och kanske helsvart sorgeklädsel (iaf om det är ett kyrkligt bröllop). Det där med rött är en obegriplig seglivad myt.
 
Väcker en gammal tråd istället för att starta en ny :)

Vi ska på bröllop i vår och klädkoden är kavaj, vilket jag förstår är något mindre formellt. Men ändå inte fritt så att säga.
Jag är inte jättebekväm i färg även om jag börjar vänja mig utan har oftast svarta kläder.
En stund tänkte jag att jag kunde ha typ kostym, men tror inte jag skulle vara bekväm i det heller utan känna mig mer maskulin än vad jag vill. Funderar därför på en svart jumpsuit. Har hittat i rosa och är lite sugen på att chansa, men jag tror ändå att jag inte kommer känna mig bekväm alls.
Min tanke är då att den svarta jumpsuit jag hittat är ändå relativt lik en kostym i stilen, men med kortare ärm.
Är det gångbart? Eller MÅSTE jag ha nåt ljust?
Jag kan för all del fråga brudparet, men jag tänker hur man ska resonera där.
 
Väcker en gammal tråd istället för att starta en ny :)

Vi ska på bröllop i vår och klädkoden är kavaj, vilket jag förstår är något mindre formellt. Men ändå inte fritt så att säga.
Jag är inte jättebekväm i färg även om jag börjar vänja mig utan har oftast svarta kläder.
En stund tänkte jag att jag kunde ha typ kostym, men tror inte jag skulle vara bekväm i det heller utan känna mig mer maskulin än vad jag vill. Funderar därför på en svart jumpsuit. Har hittat i rosa och är lite sugen på att chansa, men jag tror ändå att jag inte kommer känna mig bekväm alls.
Min tanke är då att den svarta jumpsuit jag hittat är ändå relativt lik en kostym i stilen, men med kortare ärm.
Är det gångbart? Eller MÅSTE jag ha nåt ljust?
Jag kan för all del fråga brudparet, men jag tänker hur man ska resonera där.

Jag hade inte valt att ha så pass mycket svart på ett bröllop... men det går ju att pigga upp med något mer klädesplagg/accessoar i färg.
 
Väcker en gammal tråd istället för att starta en ny :)

Vi ska på bröllop i vår och klädkoden är kavaj, vilket jag förstår är något mindre formellt. Men ändå inte fritt så att säga.
Jag är inte jättebekväm i färg även om jag börjar vänja mig utan har oftast svarta kläder.
En stund tänkte jag att jag kunde ha typ kostym, men tror inte jag skulle vara bekväm i det heller utan känna mig mer maskulin än vad jag vill. Funderar därför på en svart jumpsuit. Har hittat i rosa och är lite sugen på att chansa, men jag tror ändå att jag inte kommer känna mig bekväm alls.
Min tanke är då att den svarta jumpsuit jag hittat är ändå relativt lik en kostym i stilen, men med kortare ärm.
Är det gångbart? Eller MÅSTE jag ha nåt ljust?
Jag kan för all del fråga brudparet, men jag tänker hur man ska resonera där.
Köp den rosa! :love:
 
Väcker en gammal tråd istället för att starta en ny :)

Vi ska på bröllop i vår och klädkoden är kavaj, vilket jag förstår är något mindre formellt. Men ändå inte fritt så att säga.
Jag är inte jättebekväm i färg även om jag börjar vänja mig utan har oftast svarta kläder.
En stund tänkte jag att jag kunde ha typ kostym, men tror inte jag skulle vara bekväm i det heller utan känna mig mer maskulin än vad jag vill. Funderar därför på en svart jumpsuit. Har hittat i rosa och är lite sugen på att chansa, men jag tror ändå att jag inte kommer känna mig bekväm alls.
Min tanke är då att den svarta jumpsuit jag hittat är ändå relativt lik en kostym i stilen, men med kortare ärm.
Är det gångbart? Eller MÅSTE jag ha nåt ljust?
Jag kan för all del fråga brudparet, men jag tänker hur man ska resonera där.
Om man kombinerar med saker i annan färg så borde det funka? Skor, smycken, sjal, kavaj/kofta?

Endast svart skulle nog inte vara så lyckat. Svart är så förknippat med sorg att det skulle kännas udda en dag för glädje.
 
Väcker en gammal tråd istället för att starta en ny :)

Vi ska på bröllop i vår och klädkoden är kavaj, vilket jag förstår är något mindre formellt. Men ändå inte fritt så att säga.
Jag är inte jättebekväm i färg även om jag börjar vänja mig utan har oftast svarta kläder.
En stund tänkte jag att jag kunde ha typ kostym, men tror inte jag skulle vara bekväm i det heller utan känna mig mer maskulin än vad jag vill. Funderar därför på en svart jumpsuit. Har hittat i rosa och är lite sugen på att chansa, men jag tror ändå att jag inte kommer känna mig bekväm alls.
Min tanke är då att den svarta jumpsuit jag hittat är ändå relativt lik en kostym i stilen, men med kortare ärm.
Är det gångbart? Eller MÅSTE jag ha nåt ljust?
Jag kan för all del fråga brudparet, men jag tänker hur man ska resonera där.
Svart byxdress är helt ok! Du måste inte ha ljust.

Ljusa kläder är förövrigt inget krav alls. Du kan ha mörkblått osv om du vill också :)
 
Jag hade en svart klänning till min brors bröllop eftersom det var det enda jag hittade som jag trivdes i. Frågade innan och det var inga problem. Ingen som verkade reagera på bröllopet heller.
 
Väcker en gammal tråd istället för att starta en ny :)

Vi ska på bröllop i vår och klädkoden är kavaj, vilket jag förstår är något mindre formellt. Men ändå inte fritt så att säga.
Jag är inte jättebekväm i färg även om jag börjar vänja mig utan har oftast svarta kläder.
En stund tänkte jag att jag kunde ha typ kostym, men tror inte jag skulle vara bekväm i det heller utan känna mig mer maskulin än vad jag vill. Funderar därför på en svart jumpsuit. Har hittat i rosa och är lite sugen på att chansa, men jag tror ändå att jag inte kommer känna mig bekväm alls.
Min tanke är då att den svarta jumpsuit jag hittat är ändå relativt lik en kostym i stilen, men med kortare ärm.
Är det gångbart? Eller MÅSTE jag ha nåt ljust?
Jag kan för all del fråga brudparet, men jag tänker hur man ska resonera där.

Jag hade inte tvekat en sekund på att ha den svarta. Hade aldrig tagit en rosa som jag känner mig obekväm i ”bara för att”. Bekvämlighet först, annars hade jag inte kunnat njuta fullt ut av festen och det tror jag inte brudparet skulle vilja.
Jag hade ”klätt ner den” med ljusa accessoarer och ljusare smink och ”framtoning”. Om den är sådan i snittet att du kan ha en sjal över axlarna kan du ju välja en ljus.

Dagens samhälle är ju helsvart i mångt om mycket och jag kan tycka det är lite omodernt att man inte ska kunna ha svart på bröllop. Bara för att man bär svart behöver man ju inte utstråla sorg och elände.
 
När jag hörde Ribbing prata om detta med svart på bröllop var det enligt henne helt ok, så länge man inte var helsvart. Man kunde alltså ha en färgglad sjal eller blus till typ. Jag skulle matchat med färgglada accessoarer så som skor och smycken, samt sminkning.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 508
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Jag skulle behöva tips 🙂 Jag tycker att jag med åren iallafall blivit bättre på att köpa kläder och med det menar jag att jag lärt mig...
Svar
0
· Visningar
268
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 819
Senast: Ullmerkott
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 131
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp