Kläder till baby

vinkelina

Trådstartare
Noll koll vad och hur mycket man "behöver" till en nyfödd-3 månaders baby. Vi räknar med att få en del, men känns smart med en basgarderob i alla fall. Har tillgång till tvättmaskin men svårt att veta hur mycket man hinner tvätta

Så, vad, hur mycket och vilka storlekar skulle ni sattsa på? Så långt de går planerar vi köpa secon hand. Novemberbaby

Noll koll vad och hur mycket man "behöver" till en nyfödd-3 månaders baby. Vi räknar med att få en del, men känns smart med en basgarderob i alla fall. Har tillgång till tvättmaskin men svårt att veta hur mycket man hinner tvätta

Så, vad, hur mycket och vilka storlekar skulle ni sattsa på? Så långt de går planerar vi köpa secon hand. Novemberbaby
Pyjamaser. Åtminstone 6 stycken i varje storlek (56 och 62) kanske två i 52 om ni får en mindre bebis.

3 par byxor i ovan storlekar
5 bodysar i ovan storlekar
strumpor
1 Teddyoverall
1 mössa

Jag hade inte köpt nånting nästan. En sak av varje storlek 50, de hade han hem från BB. Han behövde betydligt större :o

Jag hade 50-56-62 typ klara när han föddes, sen fick vi en del också. Jag har alltså haft av varje storlek, men de skiljer så mycket mellan olika märken så han har emellanåt kunnat ha iaf en del plagg ur tre olika storlekar.
Har typ 6 bodys och 3-4 byxor i varje storlek. En overall och 2 tjocktröjor, 4 par strumpor och några mössor och dreglisar är väl vad vi har använt. Har ingen kräkbaby. Typ 4 pyjamaser tycker jag är lagom.

Nu är han 4 mån och börjar växa ur en del 62or.

Vad för slags plagg ska man satsa på till en sommarbebis då? Kortärmade pyjamasar och bodys för när man är inomhus? Tunna långärmade/långbenta plagg för utomhus? Finns ju mycket tjocka typ plyschbyxor som verkar väldigt varmt i högsommaren? Men man bör ha heltäckande om man är ute i solen? Sjukt svårt detta. :D

Omlottbodys eller vanliga? Pyjamas med fot eller utan?

Vad för slags plagg ska man satsa på till en sommarbebis då? Kortärmade pyjamasar och bodys för när man är inomhus? Tunna långärmade/långbenta plagg för utomhus? Finns ju mycket tjocka typ plyschbyxor som verkar väldigt varmt i högsommaren? Men man bör ha heltäckande om man är ute i solen? Sjukt svårt detta. :D

Ja tunt och långärmat ute! Sen ska man ju inte glömma att det finns kyliga dagar på sommaren också.

Vi kör långbenta pyjamaser fortfarande, får väl se sen. Men filtar sparkas bara av och vi vill gärna sova med öppet fönster.

Omlottbodys var det enda vi ville använda fram tills för nån månad sedan, nu är han 4.5 månader. Sover med kortärmad pyjamas numera men vi har väldigt varm lägenhet och varm bebis såndet gör inget om han sparkar av sig filten.
Jag hittade bodys och leggings på hm som är tunna och luftiga och med såna där hålmönster (svårt att förklara men det var hm's baby exclusive som bara går att köpa online. Säljs som tre pack body och trepack leggings i gröna och lite gråa färger. Såg att det fortfarande finns i webshopen om du vill se hur jag menar med mönstret.) De är helt outstanding i värmen! Tunna, luftiga och sköna!
Men ja, du vill ha långärmat/långbyxor ute i solen eftersom man inte alltid kan undvika att de får sol på sig.
Inomhus är det väl bara att köra utan kläder? :D det gör vi och det är rätt skönt med kräkbebis för då blir det inte så mycket tvätt ;)

Nu har jag, enligt bekanta och familj, köpt onödigt mycket ;)
Men jag har köpt en body i storlek 50, samt 2-3 byxor i 50 som jag hittat billigt på blocket.

I 56 har jag 10-15 bodys (nästan enbart omlott) samt 10 byxor i olika tjocklek.
Har två stycken overaller i typ mjukistyg (tänk collegetröja), och tror att det var 6 st pyjamasar.
Sen har jag 7 bodys i 62-68 än så länge, 4-5 par byxor och 2 overaller (En stickad och en lite tjockare).

Har massor med strumpor och en hel drös med mössor i olika storlekar.

Känner att jag vill ha tillräckligt i 56, trots att man säkert får en hel del kläder när liten väl kommit ut.
Är lite blandat kort- och långärmat då vi väntar våran lilla i början av augusti.
Storlek 62-68 har jag köpt om jag hittat något jag inte kan låta bli, så det kommer kompletteras en del av det när bebis börjar växa i dom storlekarna. Större än så har jag ingenting då det känns onödigt eftersom det troligtvis tar iallafall ett litet tag innan hon kommer upp i dom storlekarna.

Har köpt 4-5 filtar än så länge i olika tjocklek och material också..

Min bebis hade storlek 50 i typ 3 månader och sen 56 i 2 månader efter det och nu är hon uppe i 62 som 6 månader gammal. Jag hade nog 15 bodys och 10 byxor i varje storlek ungefär. Några tjocktröjor, en del stickade, fleecebyxor, overaller, mössor, vantar och raggsockor. Flufftossor är bra när det är kallt. Min bebis är född i november 2015 och har inte varit någon kräkbebis. Man kan köpa efter hand när man upptäcker vad som går åt.

Till vår sommarbebis har jag nog ungefär 10-15 st bodys, 10 st byxor/leggings, 2-3 st pyjamaser, i storlekarna 50,56,62 och 68. Har en del klänningar också, men de användes inte så flitigt på första barnet. Body och byxor är alltid mer praktiskt!

Sambon säger att vi har alldeles för mycket kläder och jag förstår hans poäng, för med första barnet användes inte ens hälften, men tanke på hur mycket man får.
MEN, jag vill ha kläder som jag gillar och som är praktiska. Även om det är sommar så klär jag i långärmat, för att skydda från solen.
Det mesta som förblev oanvändt är tyvärr sånt vi fått, mest för att det har vart opraktiska kläder..

Vår grabb är 5 veckor nu och det vi använder mest är pyjamaser och filtar. Pyjamas är väldigt lämpligt så det har vi oftast på honom hemma, och eftersom det är en pojke händer det ofta "olyckor" på skötbordet så att även kläderna får bytas :grin: Utan fötter tycker jag är bäst. Köpte en del med fötter men dels så krånglar dom gärna ur fötterna och dels var dom för små för våran killes jättefötter :D

Det är mycket tycke och smak om omlott eller ej, jag gillar det inte.

Få bebisar verkar ha täcke så pyjamas med långa ärmar/ben skulle jag rekommendera till höst/vinter.

Jag älskar sk onesies och vi hade en kräk och bajsbebis så bytte kläder 3-4 ggr per dag.

Jag tror på praktiskt, vanliga knappar som ska träs igenom, trånga öppningar osv orkar man en gång, sen hamnar de i urväxtlådan.

• Gilla
Reactions: ako
Vi har 12 bodys i 50, 4 byxor i 50. Några heldräkter, strumpors dregglisar, hjälmmössor, ett par koftor etc. I 56 har vi över 40 bodysar. Ungefär 50/50 kortärmade och vanliga. Även Linnebodys, dom älskar vi. Lika mycket i 62 som i 56.
Det är väl strl vi ha använt 0-6 mån. Heldräkter gillar vi! Typ snyggare pyjamasar. Pyjamasar har vi inte lika mkt av. 6 st i 50/56 tror jag och något mer i 62. Gillar inte fot. Dom växer ur foten snabbare än pyjamasen i sig oftast.

Jag tycker vanliga bodys sitter bättre än omlott, men omlott är praktiskt till helt nyfödd.

Oj, jag vågar inte ens räkna alla bebiskläder eftersom vi har drygt 40 bodys bara i storlek 56 :o Mina två minsta barn har varit stora så deras klädstorlekar går inte att gå efter. Men vi har väl cirka 30 olika överdelar och ett 20 tal byxor/onesize-kläder i gång just nu. Vi har från storlek 56 i byxor till 74 i tröjor i vår garderob :o Kräkbebis, bör tilläggas :meh:

Finns så mycket annat man behöver "stressa över" i början så känns som att jag vill ha ett klädlager. Fynda 10 plagg 56-68 igår för motsvarande 90 kronor.

Och funderar på att slå till på två annonser som säljer tygblöjor billigt

Åh, jag var så förvirrad innan vår bebis kom. Fanns så mycket olika åsikter om det där med kläder.
Hörde mycket om att" strl 50, om det ens skulle passa, har dom bara en vecka! " så vi hade bara typ 4-5 plagg i strl 50 (varav jag hade köpt 2 av dom), men lillkillen drunknade ju nästan i 50 och hade det i en månad. Fick skicka iväg min mamma att köpa fler 50 plagg:p

Men det går åt! Ibland är det fyra byten om dagen och även om man har tvättmaskin kanske man inte vill tvätta typ 4 plagg varje dag.

Jag tycker att iaf minst (!) 6 bodys (omlott, sådana som är "vikta" vid axlarna eller sådana med typ tre knappar vid bröstet som man kan knäppa upp) det är inte kul att dra över bebis huvud, dom med knappknäppning är oftast väldigt tajta i halsen (svårt att dra försiktigt över huvudet)
6 byxor/tajts
6 pyjamaser
2-3 mössor i olika tjocklek
Ytterkläder, typ fleeceoverall. När dom är så små så har man dom ju oftast inte ute ur vagn eller babyskydd men tänk på att man kan behöva amma när man är ute eller så tycker bebisen inte om vagn, som vår pojke, och bärsele/sjal behövs.
Bebisvantar

Min erfarenhet av kläder man får är att dom oftast är i lite större storlekar, typ 62-68. Vi fick mängder men typ bara i dom storlekarna så det hade vi ingen användning för på 3-4 månader :grin:

Men jag säger såhär, tycker du det är kul så KÖP! Jag ångrar att jag lyssnade så på alla andra och inte köpte allt jag ville.

Min kille nu ett år var en riktig kräkbebis så han bytte body minst lika många gånger som han ammades. Så satsa på kläder som kan tvättas i samma program i maskinen och som torkar hyfsat fort.
En 6-7 bodys och 3-4 byxor om du har möjlighet att tvätta varje dag.
Små handdukar att torka kräks med, små tyghaklappar att fånga upp dreggel och småkräkor med. Typ 10 av varje.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 244
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 217
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka