Kläder på namngivelse

MaRomer

Trådstartare
Ska ha namngivelse i slutet på September och undrar nu över kläder:)

Vad tycker ni vår lille son ska ha på sig?
Vad hade era sönder på sig??

Gärna bilder!

Sv: Kläder på namngivelse

Vid namngivningen, sin pappas gamla dopklänning.
phpbuiym1.jpg

Sen skjorta och jeans
phpmjedfp.jpg

Varför skulle de inte vara det? En namngivning är ju precis vad man själv vill :idea: Dopklänningen var inte för oss en symbol att Rasmus ska lära sig om gud. Utan vi tycker det är otroligt gulligt med dopklänning och det blev en mjuk övergång för alla släktningar som lever efter att alla barn ska döpas.

Men du, du har gått på som sjutton i andra trådar att det är hyckleri att döpa ett barn om man inte är troende, men ni väljer ändå att ha dopklänning för att det är gulligt, och en mjuk övergång (från dop?)? Du kan inte se att andra kanske väljer att döpa sina barn av tradition då, även om man kanske inte är djupt troende? DE kanske tycker det är gulligt? Samma som ni ville att Rasmus skulle ha dopklänning för det var gulligt och din man hade haft den innan honom (tradition?)

Ibland kanske man ska bredda sitt perspektiv om andra människors vilja och önskningar. :)

Hyckleri? :confused:

Jag tycker man ska få välja själv om man vill vara medlem i Svenska kyrkan. (Eller hos hammarby eller i ridklubben eller i golfklubben...)

Jag förstår inte heller varför man ska lova gud saker, när man inte tror på honom.

Dopklänningen är en släktklänning, klart som f*n han fick ha den på sig under namngivningen. Precis som han sov i en släktvagga som bebis och snart får en släkt-växasäng.
Att dopklänningar är långa är för att de ska symbolisera att barnet ska växa och lära sig saker. Vid ett dop så ska barnet lära sig om Gud, vi hade andra symboler och "tecken" på vad Rasmus ska lära sig.

Ska man sluta bära ringar för man gifter sig borgligt?

Senast ändrad:

Ja?

Du skriver att ni ville ha dopklänning för att den gått i släkten, en tradition med andra ord. Men du kan inte se de som vill döpa sina barn av tradition, även om de inte är med i svenska kyrkan?

Nej men det där kan jag inte heller förstå. Varför skulle man vilja att barnet är medlem i svenska kyrkan när man själv inte är det?

En dopklänning har väl ingenting med medlemsskap i svenska kyrkan att göra heller.
Det finns ju de som har kors i halsbanden, men som inte tror på gud ändå.

Till ts: Jag tycker det är gulligt att klä upp bebisar i små skjortor och finbyxor.
Det skulle jag ha valt till mitt barn på en namnceremoni iaf :p.

Ja?

Du skriver att ni ville ha dopklänning för att den gått i släkten, en tradition med andra ord. Men du kan inte se de som vill döpa sina barn av tradition, även om de inte är med i svenska kyrkan?

Alla får göra som de vill med traditioner, men en dopceremoni i kyrkan innebär att man introducerar sitt barn till Gud, att man gör barnet till medlem i kyrkan. Visst kan man göra detta utan att tro, men håller med om att det blir lite hyckleri. Känner man sig osäker på om man vill göra det, kan man ha en namngivningsceremoni som är exakt likadan fast inte med präst i kyrkan. Dopklänning har inget med kyrkan att göra.

En dopklänning har väl ingenting med medlemsskap i svenska kyrkan att göra heller.
Det finns ju de som har kors i halsbanden, men som inte tror på gud ändå.

Till ts: Jag tycker det är gulligt att klä upp bebisar i små skjortor och finbyxor.
Det skulle jag ha valt till mitt barn på en namnceremoni iaf :p.

Detta tänkte vi oxå=) Vet någon var man kan köpa kavaj i strl 62??;)

Men det jag tror Yorkwann menade att oavsett vad man tycker om att döpa när man inte är troende fullt ut ( vem bestämmer om man är tillräckligt troende ? ), eller inte så kanske man ändå kan respektera att andra fattar beslut olikt en själv.

Lite allmänt:
Dopklänningen är en symbol för att dopet är något att växa i, att den är för lång för barnet är för att barnet har mycket kvar att lära om gud.
Senare är den vita konfirmandskåpan en symbol för dopklänningen, som man nu har vuxit i.

Snälla öppna en ny tråd om ni vill diskutera hur vida dopklänning har med gud att göra eller ej.

Det var INTE detta jag undrade!

(Och nej jag skriker inte utan ville bara att ögonen skulle hamna på detta inlägg)

Jag tror jag har sett det förrut på Lindex iaf, annars kanske ( om man är händig ) man kan sy in en kavaj om man hittar en i större strl :)

Håller med nisse_ jätte gulligt med skjorta/finbyxa :D

( sorry för OT, ville bara lägga in texten för vad dopklänningen står för )

Jag tror jag har sett det förrut på Lindex iaf, annars kanske ( om man är händig ) man kan sy in en kavaj om man hittar en i större strl :)

Håller med nisse_ jätte gulligt med skjorta/finbyxa :D

( sorry för OT, ville bara lägga in texten för vad dopklänningen står för )

Jg var både på Kappahl och Lindex igår men hittade ingen kavaj alls=/...Hmmm. 62 är ganska stort nu. Så hoppas han hinner växa i den under kommande veckorna!

Men det kanske räcker med finbyxor, skjorta och fluga?

Kanske blir för otympligt med kavaj också på en sådan liten funderar jag ?

Men det kanske räcker med finbyxor, skjorta och fluga?

Kanske blir för otympligt med kavaj också på en sådan liten funderar jag ?

Ja fluga tycker jag inte om, måste ändå ha dreggel lapp på honom:angel:

Å bara skjorta blir nog kallt då vi ska försöka vara ute. Men jag ska leta=)=)

Pa Monsoon har de detta i alla storlekar:

Visserligen ganska dyrt, tror det blev 1000 kr for tre delar, men ack sa sott!

Liknande trådar

Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 631
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Kläder & Bli fin Jag skulle behöva tips 🙂 Jag tycker att jag med åren iallafall blivit bättre på att köpa kläder och med det menar jag att jag lärt mig...
Svar
0
· Visningar
288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka