Klåda, vad kan det vara?

Corax

Trådstartare
För några veckor sedan anlände en ny häst till stallet. Efter några dagar såg vi att den kliade sig väldigt mycket och fick sår framförallt kring och på huvudet därav.
Den är även dålig i magen och 'målar' gärna väggarna i boxen. I början luktade även avföringen urk, men det har blivit bättre.

Sedan hästen kom har den fått genomgå flera bad (nordis, oklippt)och även switchats så ev. löss har dött. Men den kliar sig lika mycket för det.

I foderväg får den bara hösilage (väldigt torrt)och lite lucern i krubban.

Frågan är vad det kan vara som felas hästen??

Kan mask ge klåda i och kring huvud?

Hjälp mig att spåna!!

Sv: Klåda, vad kan det vara?

Han är inte allergisk mot nån grimma eller nåt kring skallen. Nån smörja på lädret?

För några veckor sedan anlände en ny häst till stallet. Efter några dagar såg vi att den kliade sig väldigt mycket och fick sår framförallt kring och på huvudet därav.
Den är även dålig i magen och 'målar' gärna väggarna i boxen. I början luktade även avföringen urk, men det har blivit bättre.

Sedan hästen kom har den fått genomgå flera bad (nordis, oklippt)och även switchats så ev. löss har dött. Men den kliar sig lika mycket för det.

I foderväg får den bara hösilage (väldigt torrt)och lite lucern i krubban.

Frågan är vad det kan vara som felas hästen??

Kan mask ge klåda i och kring huvud?

Hjälp mig att spåna!!

Mask kan ge alla möjliga konstiga följder! Om hästen nu även hade löss så är det ju ganska troligt att inte avmaskningen är skött.

Ja fast vi Vet ju inte om han hade löss för vi hittade aldrig några även om jag stått bra länge och letade.
Men när min unghäst hade löss så tog det två veckor innan jag såg en och då letade jag hur mycket som helst.
Nu är den här hästen bara switchad en gång och ska väl behandlas en gång till här i dagarna så om den har löss så kan de ju fortfarande vara kvar. Tycker ändå att kliandet minskade några dagar efter 'behandling' för att ha ökat på sistone.

I övrigt är hästen i bra hull och han verkar överlag väldigt trevlig. Den är även besiktad ua, men jag vet inte vilken status besiktningen hade.

Ang. allergi. Hästen har grimma på sig till och från hage och 'kli-såren' sitter inte på 'rätt' ställen. Men visst Kan det vara allergi.

Ja när man switchar så dör lössen men gnetterna som sitter på hårstrået dör inte.Så man får göra om det som ni tänkt minst en gång till.

Jag har funderat på nackbandsmask men tycker det känns så otroligt att han dels har dem samt att han kliar Nu, när det är vinter. Men jag har heller aldrig träffat på någon häst med denna mask, mig veterligen. Så jag vet inte 'hur, när, varför' sas.
Det kanske är vanligt att de dör nu.

Någon som vet vad som tar denna parasit? Cydectin?

Jag har funderat på nackbandsmask men tycker det känns så otroligt att han dels har dem samt att han kliar Nu, när det är vinter. Men jag har heller aldrig träffat på någon häst med denna mask, mig veterligen. Så jag vet inte 'hur, när, varför' sas.
Det kanske är vanligt att de dör nu.

Någon som vet vad som tar denna parasit? Cydectin?

Ivermektin tar nackbandmaskens mikrofilarier. Jag har under hela mitt hästverksamma liv träffat på två hästar med konstaterad nackbandmask, träffat på ytterligare två där jag misstänker att det var deras problem men inte bekräftat.

Hur tar man reda på om en häst har nackbandmask?

Ponera att denna häst blivit infekterad med nackbandmask t.ex i somras, är det då rimligt att honor har dött och framkallar 'kli' nu? Har de så pass (lång?)'kort' cykel?
Fast det är väl ingen som vet om hästen nånsin blivit avmaskad... :crazy:

Är det någon idé att ta träckprov nu eller har de söta små liven gått i dvala?

Glömde; Vad hade de hästar du stött på för symptom?

Veterinären måste ta skrapprov och se om mikrofilarier hittas, det är inte säkert att man hittar även om hästen har det. Träckprov syns den inte på.

De som jag vet hade det så den ena kliade sig hysteriskt längs hela mankammen. Stod i spilta och kom inte åt att klia något annat. Tjock och nästan hårlös mankam. Blev helt bra efter avmaskning (detta var precis när Ivomec kom ut som allmänt åtkomlig avmaskning, alltså väldigt länge sen, 25-30 år). Den andra kliade också halsen hysteriskt, men även rumpan och där den kom åt, fick svårläkta sår i ansiktet där skrapproverna också togs.

Om man nu skulle misstänka att en häst drabbats av det, kan man då avmaska nu eller går de i dvala under vintern? Hörde av en veterinär att fånghästar ofta är drabbade av nackbandmasken, vet inte om de stämmer.

Jag var otydlig (som vanligt ;)), jag menade självklart träckprov ang. 'vanlig mask'.

Skrubbsåren den får läker fort men han får ju nya hela tiden. Han står i box med galler förutom vid dörren. Där står han och kliar så man tror hela dörren ska fara av. Jag har även sett honom klia med tänderna där han kommer åt men endast på kroppen.
Sedan två dagar går han även i en skogshage så nu finns alla möjligheter att klia vart som helst. Ska syna honom idag...

Jag tycker ju att det Borde vara löss...

Det kan ju mycket väl vara så att hästen har någon form av foderallergi, det kan ju vara mycket mer protein i erat silage än på förra stället. tex.
Protein allergi visar sig ofta som klåda,håravfall,svettningar,osv.

Om man nu skulle misstänka att en häst drabbats av det, kan man då avmaska nu eller går de i dvala under vintern? Hörde av en veterinär att fånghästar ofta är drabbade av nackbandmasken, vet inte om de stämmer.

Om jag bara hade misstanke och inte bekräftat skulle jag inte avmaska nu.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett bekymmer! Har ett sto som har bott hos mig sen i somras ,på sensommaren fick hon klåda kring svansroten,främst på...
Svar
10
· Visningar
2 113
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 219
Senast: Boerperd
·
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 341
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Min häst vill inte slicka på saltsten. I över huvud taget. Jag har gett salt i maten men hon äter då sämre och lämnar gärna. Överlag...
2
Svar
22
· Visningar
6 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård