Klåda i underliv

Har som sagt aldrig varit med om att gynkoll eller könssjukdomstestande varit ett krav vid p-piller eller receptförnyelse, så uppenbart är rutinerna olika från hc till hc och har man ett problem med rutinerna där man hr hemma så får man som sagt prata med personalen och ifrågasätta.

Har öht aldrig under de år jag varit sexuellt aktiv ens blivit föreslagen att testa för några könssjukdomar vid vare sig bm eller hc-besök så helt klart är rutinerna annorlunda beroende på var man bor.

Ja det är uppenbarligen väldigt olika

Som sagt: Om något är fel på kuken så syns det och lär kollas upp, om något är fel inne i slidan så syns det inte och ska man ha sex så är det imo ingen nackdel att de blivit kollat att det inte är något galet där inne som kan ställa till det vid sex.

Om det är något galet som ställer till det vid sex så märks det ju vid just sex.
Kan inte de fåtal individer det berör söka vård när symptom uppstår?

Tyvärr finns det inte resurser inom sjukvården att undersöka symptomfria människor i förbyggande syften i någon större omfattning, om det inte finns ett välmotiverat syfte (vilket det gör med t.ex. cellprov). Jag ser hellre att man avsätter tiden och pengarna åt människor som har problem.

Om det är något galet som ställer till det vid sex så märks det ju vid just sex.
Kan inte de fåtal individer det berör söka vård när symptom uppstår?

Tyvärr finns det inte resurser inom sjukvården att undersöka symptomfria människor i förbyggande syften i någon större omfattning, om det inte finns ett välmotiverat syfte (vilket det gör med t.ex. cellprov). Jag ser hellre att man avsätter tiden och pengarna åt människor som har problem.

Jag har funderat på det- häromkring är det lååånga väntetider till gynekolog tom för dem som söker för problem. Så det är också lustigt att man då tar tid till att undersöka och testa folk utan symptom och problem.

Hjälp! Finns det verkligen vuxna människor som inte vet hur det blir barn? Det finns folk i förälder-trådarna som är/har varit gravida efter att ha använt just den metoden du använder...
Öh? Hur sjutton funkar det? Ska sperman på nått magiskt vis simma från utsidan på magen/bröstet och in till äggstockarna och befrukta dom eller vadå???
Sen torkar man alltid bort det på direkten också, ingen skada skedd då.

Jag fåren känsla av att det också handlar om normer- kvinnor ska ta ansvar och ska vara de som bryr sig om preventivmedel, och ta hand om sin kropp etc.
Så om man inte tar några prevetivmedel alls så tar man alltså inte hand om sin kropp då? *försöker hänga med i formuleringen*
Det är förvisso bådas ansvar, såvida man inte vill bli föräldrar vill säga.

Öh? Hur sjutton funkar det? Ska sperman på nått magiskt vis simma från utsidan på magen/bröstet och in till äggstockarna och befrukta dom eller vadå???

Det kan komma spermier innan utlösningen, utan att killen i fråga är medveten om det.

Det är inte äggstockarna som blir befruktade.
Det kallas försats och kan koma innan utlösningen och den innehåller spermier. Och det är som sagt bara en som behövs för att det ska bli bebis. Så oavsett om han kommer eller inte så kan ni alltså lyckas få barn.

Så om man inte tar några prevetivmedel alls så tar man alltså inte hand om sin kropp då? *försöker hänga med i formuleringen*

Avbrutet samlag innebär att mannen drar ut sin penis ur slidan när han känner att utlösningen är på väg, för att undvika att spermier kommer in i slidan.

Nackdelar med avbrutet samlag
Metoden har flera osäkerhetsmoment. Det gäller att mannen reagerar i rätt ögonblick innan utlösningen kommer för att kunna avbryta i tid. Det kan också finnas spermier i den droppe vätska som ofta kommer innan utlösningen.

Om utlösningen kommer nära slidans öppning kan spermierna leta sig in i slidan till livmodern.

Risken för befruktning ökar också om ett nytt samlag sker strax efter utlösningen då det kan finnas spermier kvar i penisen. Kvinnan är utlämnad åt mannens handlingsförmåga eftersom hon inte kan påverka metodens säkerhet.

Bättre än inget
Avbrutet samlag är inget att rekommendera om man vill undvika graviditet men det är bättre än ingen preventivmetod alls.

Säger RFSU

Det var många år sedan jag gick på högstadiet så jag vet inte. Men är det inte då pågarna har svårt för att lära in sådant där utan att garva bort lektionerna? Töserna med för den delen kanske. Så minns jag sexualundervisningen tyvärr.

Jösses! :eek: Skolkade du bort sexualundervisningen i grundskolan? :banghead:
Visst, är det inte hela världen om du blir gravid så kör för all del med avbrutet, vill du inte bli gravid så skaffa er bättre skydd!

Som flera sagt, försats! Suger man av killen tills han kommer kan man faktiskt känna den.

För övrigt fick vi lära oss om det på sexualupplysningen någon gång på stenåldern när jag gick i skolan (jag gick ut 9:an för 25 år sedan).

Som flera sagt, försats! Suger man av killen tills han kommer kan man faktiskt känna den.

För övrigt fick vi lära oss om det på sexualupplysningen någon gång på stenåldern när jag gick i skolan (jag gick ut 9:an för 25 år sedan).
Och jag vet män som har försats direkt när de blir rejält kåta. Dvs långt innan det ens är aktuellt med utlösning. Dvs det kan finnas spermier där redan innan samlaget inleds.

Precis så är det och att det finns människor som inte vet att försats ens förekommer och dessutom innehåller spermier är lite.. Intressant..
Kanske ska trycka på kan innehålla spermier.
Och jag vet män som har försats direkt när de blir rejält kåta. Dvs långt innan det ens är aktuellt med utlösning. Dvs det kan finnas spermier där redan innan samlaget inleds.
Om det inte försigått tidigare verksamhet i detta läge, är det sannolikt så att här förekommer det inte spermier i försatsen.

För en gångs skull är samhället villiga att lägga MER resurser på kvinnor än på män, noggrannare undersökningar och regelbundna kontroller.

Då är det fel. Hur f*n ska det vara? Blir det fördel männen är det fel på det, är det så att kvinnor har en fördel, då är det fel på det.

Kanske ska trycka på kan innehålla spermier.

Om det inte försigått tidigare verksamhet i detta läge, är det sannolikt så att här förekommer det inte spermier i försatsen.
Kan o inte sannolikt är ett dåligt preventivmedel, det var väl det vi diskuterade? Speciellt med tanke på att den som kom med förslaget "avbrutna samlag" framställde det som ett idiotsäkert preventivmedel.

Liknande trådar

Kropp & Själ Anonymt nick, vill inte bli igenkänd. Jag har insett att jag har problem med mig själv när det kommer till intimitet. Jag ska försöka...
Svar
17
· Visningar
2 596
Senast: Nahar
·
Kropp & Själ Ännu en klådtråd idag, men ej om underliv. Jag har senaste 2-3 veckorna haft klåda på kroppen. Överallt utom i ansikte, hårbotten...
Svar
17
· Visningar
1 853
Senast: Retina
·
Kropp & Själ Jag och en vän blir inte kloka på detta! Jag hade problem med torsk när jag ammade dottern. Körde jag med vishyvatten innan och efter... 2
Svar
30
· Visningar
6 012
Senast: 95johsv
·
Kropp & Själ Jag orkar inte göra ett anonymt nick, så ni som känner mig IRL läser på egen risk :D (risk för att endast kunna tänka på min fisse när... 7 8 9
Svar
166
· Visningar
19 279
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka