Klåda i nosen?

fallon

Trådstartare
Mitt 10-åriga varmblodssto beteer sig mkt underligt. Hon verkar ha en väldigt irriterande klåda i nosen. Kliar sig dels på sidan av nosen mot frambenet och stryker även mulen mot marken. Ingen hosta, näsflöde, ingen feber, normal puls o andning. Äter normalt, men är störd av klådan. Någon som upplevt något liknande.
Var hos veterinär igår som gick igenom näshåla och svalg med fiberoptik, allt ua. Även munhålan gick igenom och allt normalt där med. Vet förslog avvaktan ett tag till. Det är en i övrigt helt frisk häst. Förslag?

Sv: Klåda i nosen?

Hur länge har det pågått?
Kom bara att tänka på att när styngflugelarverna vandrar ner från mun o näsa så kan det väl irritera.

Ett par veckor har det väl hållt på. Jag trodde ju förstås först att det berodde all knott mygg vi har, men nu ser man tydligt att det rör sig om ngt annat. Hon kan tex vid ridning tvärstanna i traven för att klia sig på nosen..

Ja, då borde det ju inte vara pga styngflugorna.
Men vi har ett sto som gör precis som din vid ridning. Man ser när det börjar och då kan man hindra henne från att stanna, men oftast så får hon klia sig för man ser hur hon bara måste. Och det gör ingen skillnad om man rider med eller utan nosgrimma eller bett.
Kom också att tänka på att när våra hade ätit och pillat med nässlor och tistlar så gick de o drog mulen i marken.
Blev väl lite stickigt :)

En del har ju ändå tittat på tråden så jag skriver om fortsättningen. Från det att jag la in tråden tills igår blev hon väl egentligen sämre. Så påverkad att jag började fundera i banorna att hästhimlen var runt hörnet:-( Igår var vi hos Torbjörn i Söderköping. Han trodde med ganska stor säkerhet att problemen berodde på styngflugelarvens vandring. Hon har nu fått ett svampmedel som ska ges i 10 dagar oralt så får vi se.
Intressant eller hur? Styngflugan syns inte på maskkontroll och många veterinärer runt om mig i vart fall skriver inte ut något recept utan träckprov. Men det hjälper ju inte mot just denna typ då:-(

En del har ju ändå tittat på tråden så jag skriver om fortsättningen. Från det att jag la in tråden tills igår blev hon väl egentligen sämre. Så påverkad att jag började fundera i banorna att hästhimlen var runt hörnet:-( Igår var vi hos Torbjörn i Söderköping. Han trodde med ganska stor säkerhet att problemen berodde på styngflugelarvens vandring. Hon har nu fått ett svampmedel som ska ges i 10 dagar oralt så får vi se.
Intressant eller hur? Styngflugan syns inte på maskkontroll och många veterinärer runt om mig i vart fall skriver inte ut något recept utan träckprov. Men det hjälper ju inte mot just denna typ då:-(

Ivermectinpreparat tar man mot larverna.

Senast ändrad:
Sv: Klåda i nosen? Styngflugelarver?

Jadå, jag vet givetvis att Ivermectin biter på styngflugelarven, men det finns ingen testmetod för att hitta larverna, dvs det syns inte på träckprov. Och utan recept från veterinär får man inte tag på Ivermectin och om träckprovet visar noll på allt det andra är det vissa veterinärer som vägrar skriva ut. Vilket ju är hela tanken.. Det var så jag menade. Lite moment 22.
Tandläkare Torbjörn sa att han har sett en markant ökning av skador orsakade av styngflugelarver i hästens mun.

Sv: Klåda i nosen? Styngflugelarver?

Då tar man hem veterinär och visar att man har styngflugeägg på hästen, eller ringer till en annan veterinär.

Nej, den var ju inte det.. Hon har fått medicin i tre dagar nu och ännu kan man tyvärr inte skönja någon som helst förbättring. Hon är väldigt påverkad:-(
Äter och dricker konstigt nog ändå normalt och har fortfarande inga andra sjukdomstecken tex, feber, hosta, näs- el ögonflöde. Puls o andning normal. Så veterinären jag håller kontakt med anser att jag ska ha is i magen helt enkelt. Inte så lätt, men det är absolut ingen fara ur djurskyddsaspekt ännu anser vet.

Usch va jobbigt, hoppas det bli bättre.
Kommer du att avmaska mot styngflugelarven också?
När vi gjorde det i nov. förra året bajsade en av hästarna ut en massa styngflugelarver.

Nu har hästen behandlats i 10 dagar med Mycostatin, avslutas idag. Och hon är inte ett dugg bättre:-( Skall nu försöka få tag i vår veterinär och diskutera hur vi går vidare. Är det någon som har haft liknande problem el känner någon som haft det och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Jag har givetvis provat mig fram med luva, nosenet, belysning osv om det skulle vara Headshaking, men inget jag gör förändrar kliandet.Provade tidigare m smärtstillande för att se om det släckte ut, men icke. Allt annat är fortfarande helt normalt, dvs andning, puls, temp, aptit o vätskeintag. Ingen hosta el näsflöde. Hon är avmaskad mot styngflugelarver, men jag ska göra det igen idag plus de andra 5 jag har också. Ingen annan häst i stallet visar dessa symptom. Och hon är så störd av kliandet att det inte går att jobba med henne, vare sig uppsuttet eller från marken.

Nu har hästen behandlats i 10 dagar med Mycostatin, avslutas idag. Och hon är inte ett dugg bättre:-( Skall nu försöka få tag i vår veterinär och diskutera hur vi går vidare. Är det någon som har haft liknande problem el känner någon som haft det och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Jag har givetvis provat mig fram med luva, nosenet, belysning osv om det skulle vara Headshaking, men inget jag gör förändrar kliandet.Provade tidigare m smärtstillande för att se om det släckte ut, men icke. Allt annat är fortfarande helt normalt, dvs andning, puls, temp, aptit o vätskeintag. Ingen hosta el näsflöde. Hon är avmaskad mot styngflugelarver, men jag ska göra det igen idag plus de andra 5 jag har också. Ingen annan häst i stallet visar dessa symptom. Och hon är så störd av kliandet att det inte går att jobba med henne, vare sig uppsuttet eller från marken.

Jag har visserligen bara varit med om det beteendet en enda gång tidigare men delar med mig av min erfarenhet ändå. För många år sedan fanns det en häst i stallet där jag var som kliade mulen mot allt till slut. Det blev värre och värre. Det visade inget på träckprover, ingen feber och normalt allmäntillstånd. Då upptäckte de att detta beteende kom inomhus, i stallet, men inte lika mycket utomhus. Så de provade sig fram, tog bort halmen och testade spån, funkade inte, testade att blöta hö, havre, OCH spraya spånet med lite vatten från en sån blomsprayflaska bara för att binda dammet, fungerade aningen bättre men det försvann inte, så de mockade ur boxen, skrubbade den, in med nytt spån, fukta, blött hö osv...till slut försvann det. Så jag vet inte om det var "dammallergi" eller att dammet kliade när det kom i kontakt med mulen som ju är lite känslig eller hur det var. Jag slutade tyvärr i det stallet sen så jag vet inte hur det gick sen annat än att det blev bättre...kan kanske va något att testa?? Lycka till!!

Har nu talat med vår klinikveterinär. Vi går går vidare med blodprov och röntgen. Fortsättning följer..

Panzy:Fortfarande är SVAs rekommendation att man inte ska/behöver avmaska på bara styngflugelarven. Och tandläkaren håller än så länge med i den rekommendationen. Svampmedlet ska visst haft god effekt vad gäller lindring av de skador i munnen som styngflugelarven ska ha åstadkommit. Dock ingen som helst effekt på min häst då. Hon är nu avmaskad två gånger för säkerhets skull, men det hjälper inte heller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka