kissnödig

bsmx

Trådstartare
När vi är ute och rider på våran 5 åriga valack så kissar han ibland flera gånger. Funderar på om det kan vara att han varit ute och betat i blött gräs nu när det regnat så mycket ? :confused:
Han är ganska cool och går inte i taket i första taget, så att han stannat och kissat har inte oroat oss förut.
Men är det normalt?
Han är rätt hingstig, har det med brunst att göra även för killar???har aldrig hört det.
Tänk om han har njurfel? :cry: Han är annars en mycket poitiv, glad och trevlig häst. Pigg och glad.

Sv: kissnödig

Min pålle har aldrig kissat så mycket på så kort tid som den har sommaren. Jättemycket vatten i gräset. Så jag skulle inte oroa mig i detta läget.

Min häst kissar varje dag jag rider just. Han tillhör den sorten som aldrig kissar under ridturen annars. Detta pga betet.

Usch, jag skulle bli nervös! Har aldrig råkat ut för mycket kissning av vare sig bete eller något annat, men jag har en kompis som fick ta bort sin häst efter att han gått med urinvägsinfeltion i flera månader! Enda symptomet var att han kissade väldigt mycket.

Jag har märkt ett väldigt tydligt samband mellan gräset och kissmängden hos medryttarpållen. Det märks direkt i boxen när gräset börjar komma på våren, och nu under sommaren när han går ute och betar dygnet runt händer det ofta att han stannar och kissar under ridturer, något som han väldigt sällan gör annars. Särskilt mycket kissar han när det har regnat mycket och gräset är blött.

Precis detta har jag också funderat över. Häromdagen när jag skulle ta in min häst från betet för att rida så kissade han i hagen, sen när jag var ute och red så blev jag tvungen att stanna vid vägkanten för att det kom en traktor. Då kissade han igen. När jag släppte in honom i boxen efter ridturen så kissade han för tredje gången på kanske 1,5 timme. Men kom senare fram till att det måste ju ha med allt vått gräs att göra. Han brukar aldrig kissa när jag rider annars. Och det har ju regnat mycket sista tiden.

Vi har haft bättre väder nu de sista dagarna och då har han inte varit lika kissnödig!

Jag tror inte att du behöver oroa dig om det linte blir långvarit!

Vad skönt att höra att det finns fler kissnödiga hästar, som gillar gräs :idea:
Nu ska jag inte oroa mig, tack för alla svar :smirk:

min kissar oxå jätte mkt nu.. minst en gång per ridtur :smirk:
och så dricker dem itne så mkt ihagen..så de måste ju vara så att de är blött bete...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 15 åriga valack har plötsligt börjat hosta, bara under utsläppen så kan han hinna hosta 3-4 gånger. Även ute i hagen håller han...
Svar
10
· Visningar
1 246
Senast: Ace
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 076
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 736
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama