Kissing Spines - varför?

Sv: Kissing Spines - varför?

Den sidan var det jag tänkte tipsa om ja!!
(googlade på frysikon...måste vara semintankar som tagit över)

Förresten ang varför svårare scinta nu, så inget jag vet om det stämmer eller ej att det är svårare. Däremot så scintas mindre hästar iom att iaf ett av de stora bolagen slutat betala. Sen tycks fler och fler kliniker föredra magnetrtg framför scint, frågan är om man kan magnetrtga ryggar - ingen aning?

Ja det är säkert så att magnetröntgen fördras. Då slipper man ju allt extra med isolering, sanering och dessa merkostnader/merarbete.

Har aldrig hört om magnetröntgning av rygg, men det går kanske.

Hur var det nu, blev din KS-häst scintad?

Nix, de hade semesterstängt på scinten, och han blev symptomfri innan de öppnade igen så jag struntade i det. Fick aldrig tillbaka besvären heller, var alltid kanonfin i ryggen. Så han fick aldrig diagnosen KS spikad heller.

Jaha, ok.
Hade varit intressant att höra om någon som har problem med en KS-häst och fått den scintad och vad det eg. visade och vad man kom framtill utav det.
Det är ju så svårt och jobbigt med KS med att vissa individer fungerar och andra inte.
Vägen till beslut är lång och snårig med många kringliggande småstigar...

I min valacks fall hade scinten bara bekräftat eller avfärdat just KS som diagnos. Det påverkade ju inte besvären etc, utan de var ju som de var. Det man ville scinta för var för att flera rehabförsök gick åt helvete, så man ville se HUR aktivt problemet eg var. Dvs se mer än det man såg på rtg, via nervblock osv.

Hade scinten visat aktiva processer hade man gått in och behandlat lokalt i ryggen, annars hade vi gjort som vi gjorde.

denna fundering kanske inte hör hemma här men ialla fall: vi ska ta vårat sto till klinik för utredning av hennes förändrade rörelsemönster.
Har någon erfarenhet om häst som tappar ett bakben i ett visst varv samt har svårt att bibehålla galoppen i samma varv.kan bero på kissing spines? har någon erfarenhet om symptomen kan bero på något annat? Ursäkta om jag kapade tråden nu, men många kan ju så mycket här inne. som det är bra att få del av. Kan tillägga att hon inte är ryggöm. Hon är positivtill arbete, förutom någon enstaka gång verkar det som något låser sig och då kan hon gå upp på bakbene,

Jag upplevde aldrig det med min häst. Han var däremot stjärnkikare, spänd, ville inte jobba i form, steeeeel och ömmade i ryggen.

Min hade de symtomen för ca. tre år sedan, men det berodde på en låsning i länden. Ett annat då också tydligt symtom hon hade var att hon plötsligt blev väldigt osäker och ovillig vid hoppning av kombinationer och längdhinder.
Låsningarna är min nu fri i från och har varit ett bra tag även om den kom tillbaka några gånger.

*KL* Min tappade bakdelen i nedförsbackar, ville inte korsa bakbenen, och kände slite seg samt hade problem med högergaloppen. Inga stora symptom alls. Han hade ledinfl på alla fyra med, stackarn..

Jag hade en häst som skadade sig och stog i ca 6 månader. Vid igångsättandet visades det sig att han hade även Kissing spines. Veterinären förklarade att det är oftast inga problem när hästen är välmusklad och igång men näst intill omöjligt att få ordning på om de har tappat alla muskler. Jag tömkörde min häst i ett halvår, både ute och inomhus, tog långa promenader och gjorde i princip allt för att få igång honom igen men det gick inte. En dag fick han spasmer i hagen och kunde knappt gå. Då var det bara ett snabbt avlivningsbeslut som gällde. Man tror att man gör dem gott när man försöker "rädda" dem men det är inte alltid så.

Det där tror jag inte alls på, då skulle så otroligt många hästar ha större bekymmer, inte minst ridskolehästar (jag har jobbat som instruktör i många år). Däremot så tror jag mkt. väl att en illapassande sadel eller dålig ridning kan ge symtom hos en innan tidigare bekymmersfri häst. Precis som omställningen det blir i nya ryttare mm. framför allt om omställningen kommer efter en vila eller så. Många gånger är ju just en längre vila något som kan ge bekymmer för en KS-häst.

Vi misstänkte att vår häst hade det. Vår kiropraktor sa så och jag liter fullt på henne. Det börjar alltså utveckla KS och om problemt kan förvärras eller aldrig bli något problem.
Det var iaf så vår kiropraktor förklarade det.

hur blev hon av med låsningarna? kiropraktor eller?

Ja, kiropraktor och fysioterapeut i olika omgångar.
Viktsula på ena bakbenet för att inte det andra skulle "ta över" igen (dvs. hon skulle få upp styrkan på det sämre).
Mkt. "inriktad" ridning på raktspår ute i skog och mark, helt enkelt mycket uppbyggande arbete.
Sen blir man snabb med att känna förändringar, låsningarna kommer lätt tillbaka.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som opererat kissing spines i närtid? Vad har resultatet blivit? Vart och vem utförde operationen och varför blev det...
Svar
1
· Visningar
353
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 017
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
527
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka