Sv: Kissing Spines - varför?
Menar du att hästar i många fall är symptomfria trots KS?
Står ju här med en liten tjej med KS (riktigt fula röntgenbilder, och ett stort område) som är utdömd pga detta.. enligt veterinären fanns det i stort sett ingen chans att hon skulle kunna vara besvärsfri.. Hon är btw snart 3 & aldrig riden.
Nästa vecka ska hon slaktas..men just nu griper jag efter halmstrån.. kanske tog jag beslutet för tidigt? Är det ens värt att pröva?
Många hästar med röntgenförändringar på tornutskotten är helt symptomfria. Det var det man märkte när man röntgade alla hästar som kom in på exvis en klinik, oavsett om de hade problem eller ej, och oavsett om de hade ryggproblem eller ej. Att väldigt många (majoriteten) hade röntgenförändringar på tornutskotten.
Därför bör man inte i normalfallet ställa diagnosen KS enbart på 'ryggont och röntgenbild', utan gärna scinta och/eller lägga bedövningar i ryggen. Och om man kan lokalisera smärtan/problemen till tornutskotten, då kan du sätta diagnos KS. Men inte BARA på rtg.
Det finns hästar med diagnosticerad KS som är symptomfria med en massa pyssel, rätt träning etc. Det finns de som trots alls insatser inte fungerar heller.
Jag skulle inte fundera eller tvivla på om din hästs utslagning är korrekt, då du inte bara har riktigt fula bilder, på en ung oriden häst, utan en veterinär som också konstaterat att prognosen är väldigt dålig. Och mest troligt har hästen också rejäla symptom eller hur?
Jag har haft en KS-herre som var symptomfri med rätt träning och pyssel. Jag skulle dock valt att avliva i ditt läge med. Dels för veterinärens åsikt osv, men dessutom för att det är näranog omöjligt att rida/träna en oinriden, grön unghäst på ett sätt som är optimalt för ryggen ur KS-hänseende. Så även med mindre problem än din skulle de kunna bli ett problem.
Så, oroa dig inte över fel beslut eller så du, av vad du berättat är jag säker på att det INTE är ett förhastat beslut!