Kissing Spines - varför?

E

Egonson

Jag har sökt en massa på KS men hittar endast symptom och en massa annat, inte VARFÖR de får det. Ärftligt, medfött, skada..? Någon som vet? Vad är vanligast?

OBS Jag har inte nå'n häst med det utan jag är bara intresserad och nyfiken.

Sv: Kissing Spines - varför?

Jag vet inte, men skulle tro att det är en framavlad (i många led)svaghet.
Något som kommit fram i bekostnad för något annat.
De engelska fullblodshästarna är väl de som är främst disponerade för detta och det kanske har kommit fram genom att man avlat på kortryggade, långbenta(mm) hästar för att främja snabbhet.
Sen är det ju mer och mer inblandning av fullblodshästar även bland andra raser, kanske därför det blir vanligare och vanligare?
Jag vet alltså inte men gissar och spånar lite.

Hos hästar som utvecklar defekten skulle jag nog gissa på att det är en form av "arbetsskada" om de sedan tidigare har tätt mellan tornutskotten.

Men jag skulle gissa på att grundproblemet är en medfödd defekt som många individer klarar sig bra med precis som många andra medfödda defekter.

Jag tror inte att detta är något som uppkommer genom skada eller olycka. Vid sådana trauman skulle jag nog tro att tornutskotten mer skadas med sprickor eller brott, men manke och halskotpelare eller bäcken, höfter ligger nog värre till för sådana skador.

Men som sagt, jag vet inte...men funderar!

(har ks-häst...)

Jag sålde min ponny för drygt 1,5 år sedan. och nu fick d precis reda på att hon hade KS efter en röntgen. Men det var inget som visade sig hos oss. Troligtvis var det medfött, men kom fram nu då eftersom jag och den nya ägaren tränar och rider lite olika.

Vet. Säger att ponnyn inte kommer kunna tävla mer men jag tror det kommer bli bra med rätt träning. (Hon gick L:A hos mig)

/Malin

Det är ärftligt till viss del men oftast så är det en illa anpassad sadel eller ridning i fel form som orsakar KS. En ryttare som har dålig sits kan också orsaka det.
Sen förvärras ju problemet efter hand om man inte gör något åt problemen.

Det är ärftligt till viss del men oftast så är det en illa anpassad sadel eller ridning i fel form som orsakar KS. En ryttare som har dålig sits kan också orsaka det.
Sen förvärras ju problemet efter hand om man inte gör något åt problemen.

Det där tror jag inte alls på, då skulle så otroligt många hästar ha större bekymmer, inte minst ridskolehästar (jag har jobbat som instruktör i många år). Däremot så tror jag mkt. väl att en illapassande sadel eller dålig ridning kan ge symtom hos en innan tidigare bekymmersfri häst. Precis som omställningen det blir i nya ryttare mm. framför allt om omställningen kommer efter en vila eller så. Många gånger är ju just en längre vila något som kan ge bekymmer för en KS-häst.

Senast ändrad av en moderator:

Ofta ärfligt, predispositionen för KS är klart ärftlig, dvs den typ av exteiör som ökar risken för KS. (På samma sätt som viss typ av exteriör ökar risken för spatt). Dock drabbas ju inte alls.

Det är dock inga direkta studier gjorda på ORIDNA hästar, varför det är svårt att si om hur mycket som beror på tid och slump, och hur mkt som beror på tid och ridning/utrustning. Helt klart är iaf att illapassande utrustning och ridning i en form som gör att hästen bär ryttaren mer på tornutskottsfästena än på ryggmusklerna bidrar.

Det är otroligt vanligt med förändringar på tornutskotten. Näraliggande, intilliggande, överridande, pålagringar. Man har gjort flera studier där man röntgat hästar som inte har problem, och funnit röntgenfynd.

Det finns heller inte förutom i de svåra fallen någon koppling mellan omfattning och ev besvär. En häst som bara har små förändringar kan ha stora besvär, och en häst med stora förändringar kan vara besvärsfri. Därför undviker man utom i riktigt illa fall, att enbart ställa diagnos mha röntgen.

Jag har haft en herre med KS, och rätt fula rtgbilder. Han var besvärsfri med lite eftertanke och pyssel. Jag skulle TRO att om jag rtg ryggen på fbl skulle det inte se så vacker ut, men han har inga besvär.

Fbl är överrepresenterade vad gäller KS btw.

Naturligtvis kan även en skada ge KS, men vanligast är att det kommer smygande, och/eller upptäcks av en slump. Dvs ärftlighet och tid. Det finns teorier om att i princip alla ridhästar över en viss ålder har röntgenförändringar på/kring tornutskotten, men några studier som bekräftar det har inte gjorts.

lånar tråden lite...vad e KS? vilka symtom ger det osv?

Kissinges spines, googla på det eller sök här på forumet så hittar du massvis med information.

Menar du att hästar i många fall är symptomfria trots KS?
Står ju här med en liten tjej med KS (riktigt fula röntgenbilder, och ett stort område) som är utdömd pga detta.. enligt veterinären fanns det i stort sett ingen chans att hon skulle kunna vara besvärsfri.. Hon är btw snart 3 & aldrig riden.

Nästa vecka ska hon slaktas..men just nu griper jag efter halmstrån.. kanske tog jag beslutet för tidigt? Är det ens värt att pröva?

Menar du att hästar i många fall är symptomfria trots KS?
Står ju här med en liten tjej med KS (riktigt fula röntgenbilder, och ett stort område) som är utdömd pga detta.. enligt veterinären fanns det i stort sett ingen chans att hon skulle kunna vara besvärsfri.. Hon är btw snart 3 & aldrig riden.

Nästa vecka ska hon slaktas..men just nu griper jag efter halmstrån.. kanske tog jag beslutet för tidigt? Är det ens värt att pröva?

Många hästar med röntgenförändringar på tornutskotten är helt symptomfria. Det var det man märkte när man röntgade alla hästar som kom in på exvis en klinik, oavsett om de hade problem eller ej, och oavsett om de hade ryggproblem eller ej. Att väldigt många (majoriteten) hade röntgenförändringar på tornutskotten.

Därför bör man inte i normalfallet ställa diagnosen KS enbart på 'ryggont och röntgenbild', utan gärna scinta och/eller lägga bedövningar i ryggen. Och om man kan lokalisera smärtan/problemen till tornutskotten, då kan du sätta diagnos KS. Men inte BARA på rtg.

Det finns hästar med diagnosticerad KS som är symptomfria med en massa pyssel, rätt träning etc. Det finns de som trots alls insatser inte fungerar heller.

Jag skulle inte fundera eller tvivla på om din hästs utslagning är korrekt, då du inte bara har riktigt fula bilder, på en ung oriden häst, utan en veterinär som också konstaterat att prognosen är väldigt dålig. Och mest troligt har hästen också rejäla symptom eller hur?

Jag har haft en KS-herre som var symptomfri med rätt träning och pyssel. Jag skulle dock valt att avliva i ditt läge med. Dels för veterinärens åsikt osv, men dessutom för att det är näranog omöjligt att rida/träna en oinriden, grön unghäst på ett sätt som är optimalt för ryggen ur KS-hänseende. Så även med mindre problem än din skulle de kunna bli ett problem.

Så, oroa dig inte över fel beslut eller så du, av vad du berättat är jag säker på att det INTE är ett förhastat beslut!

Du har givetvis rätt.. du har tidigare svarat mig när jag skrev ett inlägg & var orolig över hennes diffusa hältor. Då trodde jag att det hade att göra med att hon slagit i höften.. (så som din häst hade gjort). Hursomhelst..tog ut Equiterapeut som konstaterade att "ngt i ryggen" var fel då hon inte KAN böja ryggen.
Det var KS.

Dessutom är hästen REJÄLT sned i kroppen & går snett.

Dock har hon inte ömmat av sadeln (har iof haft sadel 6-7ggr) eller när skötaren suttit (har hänt 3ggr, skötaren är 12 år och väger inte mer än en fluglort)..

Så det är nog det enda rätta tyvärr..
Men,men..önskar att det fanns någon annan utväg

*kl*
Kastar in en fråga helt appropå.

Varför är det så svårt att få en scint nu förtiden?

Ställena slutar med sina scintografier...
Här i skåne gjorde både flyinge och HBG tidigare.
HBG gör inte längre och det ska tydligen vara mycket svårt att komma till i flyinge, ffa om hästen inte grundutretts där.

Vart finns det möjlighet att få scintografi undersökning idag?
Eftersom det tas bort, finns det några bra likvärdiga sätt att diagnostisera?

Värmekameror, ultraljud mm?

En liten fraga.. Hur ska hastar med ks tranas?

I korthet:

Med varma muskler, skritta fram och av avsuttet. Alltid i form, med ryggverksamhet, ofta mår de bra av lång och låg, undvik uppsutten skritt på lång tygel.

Sen finns det lite individuella variationer, många KS-hästar mår bättre av att värmas i galopp än i trav, men vissa får problem just med galoppen. Men generellt så är trav värre för tornutskotten än galopp.

Jag är inne på min andra KS-häst och fram tills nu har de aldrig ömmat direkt i ryggen. Problemen har nog snarare varit balansproblem, bärighet, snubblighet, vinglighet hältor till och från mm.
Dålig kropskännedom kan man nog säga.

Nu har hon dock börjat skjuta rygg vid sadling.

Denna häst har också haft konstaterad KS sen treårsåldern och mycket problem med muskler och ligament. (spänningar, låsningar mm)

Du har givetvis rätt.. du har tidigare svarat mig när jag skrev ett inlägg & var orolig över hennes diffusa hältor. Då trodde jag att det hade att göra med att hon slagit i höften.. (så som din häst hade gjort). Hursomhelst..tog ut Equiterapeut som konstaterade att "ngt i ryggen" var fel då hon inte KAN böja ryggen.
Det var KS.

Dessutom är hästen REJÄLT sned i kroppen & går snett.

Dock har hon inte ömmat av sadeln (har iof haft sadel 6-7ggr) eller när skötaren suttit (har hänt 3ggr, skötaren är 12 år och väger inte mer än en fluglort)..

Så det är nog det enda rätta tyvärr..
Men,men..önskar att det fanns någon annan utväg

Usch vad tråkigt. Och jo man önskar ju alltid att det ska gå att fixa. Och 'tur i oturen' att det upptäcktes så tidigt ändå. Men beklagar *kram*

Ok, ja det ar just vad jag hort med. Har sjalv en KS hast. Men du skrev i ett tidigare inlagg om den oinridna 3aringen med svar KS, att det skulle vara svart att rida den pa "basta KS vis", ar inte lang och lag ett bra satt att rida en unghast?

Vad är scint, innebär?

Följer diskussionen intresserat men har inte mkt att tillägga :o

Ok, ja det ar just vad jag hort med. Har sjalv en KS hast. Men du skrev i ett tidigare inlagg om den oinridna 3aringen med svar KS, att det skulle vara svart att rida den pa "basta KS vis", ar inte lang och lag ett bra satt att rida en unghast?

Det är väldigt svårt att undvika uppsutten skritt på en under inridning, och oftast så går de ju inte lång och låg 'direkt', och de brukar def inte direkt klara att bära sig (dvs gå 'på tygeln'). Och man begär det ju inte normalt heller.

Sen blir det ofta samma sak i trav och galopp i början, de är orutinerade och obalanserade, och går gärna med huvudet lite högre (vilket de ska tillåtas göra), och inte direkt i form.

Lång och låg är ju inte bara näsan ner, utan in med bakbenen, över med vikten på bakdelen och kom upp över ryggen, aktivera bukmuskulaturen. Det brukar ta sin lilla tid att få unghästarna att stabilt nå det arbetet under ryttare i skritt/trav och galopp. Oftast gör det ju inget, men på en häst med KS kan det tyvärr vara 'döden' om man inte lyckas direkt.

Personligen skulle jag tycka det var tämligen ofairt att försöka, även om man kan lägga mycket grund via tömkörning etc.

En KS-häst mår sällan bra av att vila längre perioder heller, även det krockar med småknattarna upplägg, att ta ifrån en tre-fyraåringen sommarbetet skulle inte kännas rätt.

Nu ska vi se om jag kan länka så där bra... Lättare än att förklara och utan att det blir fel information.

http://www.slu.se/?id=1063

Hoppas nu det blev rätt sida också bara....
Man kan nog få bättre info via google, men här nämns det väl lite ytligt så där i alla fall.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som opererat kissing spines i närtid? Vad har resultatet blivit? Vart och vem utförde operationen och varför blev det...
Svar
1
· Visningar
353
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 017
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
527
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka