kissing spines - ryttarens fel??

Sv: kissing spines - ryttarens fel??

Därom tvistar de lärda :smirk: vet flera hästar med ks. samtliga har förvärvat genom olycka.... det är både hobbyhästar, välridna msv. dressyr hästar, fälthästar och hopphästar.....

Alltså kissing spines kan förekomma i olika allvarlighetsgrader. De kan ha växt ihop eller så sitter de för tätt. Det behöver inte bara bero på ryttaren det är jätteolika,sadeln, brist på muskler som bär upp, dålig form eller ridning. Så det är inte bara att ta en sadel och hoppas att den passar för det kan skada så mycket. Min egen ponny har kissing spines och det har hela tiden spridit ner sig till benen därför att han inte kunnat jobba med ryggen. Men ett tips till alla som har rygghästar är att tömköra de mycket, och få upp mycket muskelatur som håller upp:)

Jag har ett fullblod och jag vill absolut inte att hon ska få kissing spines.
Hur kan man göra på bästa sätt för att undvika att få de? jag vet inte hur jag rider och så. men kan man stärka ryggen på något sätt så det minskar chanserna att honska få det?

vi hade ett fbl sto som hade kissing spines hon gick av galoppen som unghäst och kom till en hoppryttare som hoppade för ofta, och sen köpte vi henne och då visade det sig att hon hade fått kissing spines, men ofta så kommer det av att ryttaren rider för hårt och inte låter hästen vila...

men bara för att berätta de här när ni ändå har en sån här tråd..

vi sålde ju vårat sto till avel då veterinärerna på strömsholm ansåg att de skulle gå,
så när vi hade henne på annons så ringde en jätte trevlig tjej som lät så serriös, hon visste verkligen hur man lurar folk,
det visade sig att det var en hästhadlare som köper SJUKA hästar och säljer dom som tävlingshästar.. hon köper fortfarande sjuka/trasiga hästar och lurar folk, som vårat sto sa hon att den älskade hoppning och bli riden så mkt att den bockade och sparkade bakut när man galopperade och trava :mad::mad:
hatar denna människa mer än någon annan...

är kissingspines typ lika dant som en knuta? :laugh::)

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 786
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 892
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 722
Senast: mackan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.