kissing spines - ryttarens fel??

Sv: kissing spines - ryttarens fel??

space_cowgirl skrev:
*lånar knapp*

Jag såg en häst hos veterinären idag som såg f*jvl ut. Den hade INGA muskler i överlinjen och dessutom vita hår efter hela manken. Tovig päls, trista ögon m.m. Ägaren var där för att hästen inte kändes "ok" (jag tjuvlyssnade :o ) men den hade inga böjprovsreaktioner och veterinären tyckte den var fin...
Som hästmassör står jag brevid och lider inombords, men erfarenhet säger att man bara kan hjälpa människor som ber om det. Och om denna tjejen inte kunde se självt att hennes häst såg hemsk ut så kan inte jag berätta det för henne.
Jag vet inte om detta var ett fall av KS eller (troligen) bara SIS. Ägaren verkade iaf bry sig väldigt mycket om sin häst. Men är det inte synd att hästägares muskel-kännedom är så låg att man inte förstår att något är fel?! Om det kom en människa vandrande med ett "hål" i kroppen t.ex. i korsryggen skulle nog de flesta reagera.
Nu hade detta inlägg kanske inte så mycket med just KS och ryttarfel att göra, men jag tycker faktiskt att det är skrämmande hur många hästar som är halta eller har muskulära problem utan att folk vet om det. Iaf inte förens det är försent :cry:

/Marie

Men nu var ju denna häst hos veterinären för att hon ville ha hjälp. Om jag var i hennes situation hade jag blivit överlycklig om en person som du hade kommit fram och försökt komma med lite hjäp. När jag köpte min häst kunde jag inte mycket och gjorde därmed ganska mycket fel, idag är jag fortfarande lite ledsen att alla hästvana människor i min närhet inte sade till att "Du kanske borde göra detta på ett annat sätt" istället för att vänta tills jag själv bad om hjälp.

Nu vill jag absolut inte anklaga dig på något sätt, men jag tycker nog att du borde ha gått fram till denna tjej på kliniken.

Kanske har du rätt. Men min erfaranhet är inte att folk blir glada om man säger till. Speciellt inte som veterinären just hade friskförklarat hästen och lovprisat dess extriör... :crazy:

Dessutom skulle det ju inte räckt med några välmenande råd, utan hästen skulle behövs X-antal behandlingar och tjejen skulle behövt ridlektioner. Detta kostar, och folk tar det oftare som att man försöker göra reklam för sig, än som att man försöker hjälpa till.

Mvh/Marie

Men veterinären behöver ju inte skrika ut att "du rider så jävla illa att hästen blir halt, dessutom känner du inte att han fuskar och ser inte heller att han är snedmusklad - fy fan för dig du okunniga hästplågare", men iaf jag blev hemskt tacksam när jag kom till en veterinär som tog sig tid att fråga om hur jag rider, vem jag rider för, vad och hur mycket jag tränar osv - och som sedan sakligt och utan att göra mig alltför nedslagen förklarade vilka svagheter min häst har, vad som är viktigt för mig att göra ridmässigt för att få igång honom och starta en godartad cirkel för en gångs skull osv.

Indirekt: Ja, felaktig ridning har gjort honom halt. Men utan att fördöma mig. Istället skickade hon mig till en tränare som hon rekommenderade, pratade med denne tränare så han hade sjukdomshistorien klar för sig innan jag kom dit med min häst osv - och det var ju vad som behövdes.

Men om det är vetrinärernas ansvar att säga till att hästen rids "fel" då borde det vara mitt ansvar att säga till när dom fel diagnostiserar?

Vem bestämmer vad som är bra ridning och vad som är dåligt? Jag prioriterar andra saker i ridningen än vad många veterinärer gör.
Vetrinärerna FÅR INTE ens hänvisa till Et, vilket jag tror är enda lösningen på många problem vi haft. (jag har inte hittat någon annan lösning iallafall)

Jag har ju hittat den filosofi av ridning som passar mig och min häst, och jag tycker ju att den ridninen vore "bäst" för alla hästar. Men inte behöver jag väll värva alla andra ryttare dit, fast deras hästar skulle må så mycket bättre av det.

Skillnaden mellan ditt och veterinärens ansvar är att Du betalar pengar till veterinären som dessutom är Utbildad och därmed bör ha ett ansvar att göra allt i sin makt för att få hästen frisk. Att som lekman påläggas ett ansvar att se om hästen feldiagnostiseras av en fackman är rent löjligt i mina ögon. Varför är det så hemskt att kräva att få det man betalar för när man åker till en klinik och slänger tio-tusentals kronor i sjön för att få sin häst frisk? Det resonemanget köper inte jag.

Och, står de sedan och diskuterar SIS borde en vettig veterinär med självaktning ta sitt ansvar och förklara för ryttaren att hur många gånger man än sprutar leden exempelvis kommer det inte hjälpa om inte ridningen läggs om.

Vad gäller olika filosofier om ridning hör inte den diskussionen hit tycker jag - om det som krävs är att hästen slutar hänga på bogarna får väl varje ryttare ta den väg som passar denne bäst för att nå målet. Ingen ridlära har ju direkt ensamrätt på att få hästar som jobbar bakifrån.

Måste säga att jag håller med dig. Man vill ju ha en rak och ärlig kommunikation med den som behandlar ens häst. Jag förväntar mig att få ärliga svar så att jag kan göra det bästa utifrån hur läget är. Jag tror dock att alla inte är som mig och att precis som inom medicinen krävs en hel massa människokännedom för att veta hur man skall hantera oroliga hästägare för att få dem att förstå problemet. Det jag däremot inte kan acceptera är ifall veterinärerna redan på förhand dömer hästägaren såsom varandes ett hopplöst fall och inte ens försöker ge dem en chans att rätta till det som är fel. Jag kan kanske förstå att en sådan uppgivenhet kan förekomma, men då kanske man skall göra något annat ett tag.

Angående trådämnet lite mer precist så undrar jag om KS alltid måste utlösas av ridning..? Vi har nämligen en häst i stallet som är under utredning för operation av tornutskotten och hon är 4 år gammal och på grund av tidsbrist etc riden maximalt ett par tre gånger. På henne upptäcktes det först efter omfattande utredning på grund av att hon låg ner extremt mkt, hade konstiga blodvärden mm. Någon som har hört något om ett sådant fall? Är det ett extremfall, eller vad tror ni?

Men vita hår på manken betyder ju inte att de har KS :smirk:

Tryck kan de ju få av täcke.

olgaklara skrev:
Men vita hår på manken betyder ju inte att de har KS :smirk:

Nej, absolut inte. Det menade jag inte heller. Som jag skrev så var det väl mer troligt att hästen inte hade KS, men helt säkert SIS... Jag refererade mer till SIS-diskussionen eftersom jag blev lite upprörd över hela senariot.

Mvh/Marie

Nej! En ryttare kan inte "skapa" kissing spines.
En ryttare kan utlösa det om h*n rider hästen på fel sätt. Det måste heller inte alltid utlösas av ridning men det är ju oftast då det märks. Felet är väl om du har en häst med de anlagen, utan muskler och du kastar dig upp och rider på en gång. Men du kan liksom inte rida dig till kissing spines.

På tal om veterinärer så undrar jag om någon har haft Chris ***** på Strömsholm? Vi åkte in dit när ngt var fel på min häst (fick diagnosen KS) och tyckte att han var jättebra. Det enda dåliga var väl att det var lite svårt att höra vad han sade/förklarade ibland :smirk:

Jag tycker inte heller att veterinärer behöver säga att man "rider hästen så den blir halt jävla djurplågare" som någon skrev hehe... Jag skulle ha blivit förkrossad om han hade sagt det till mig när jag står nästan gråtfärdig med min älskade häst som jag inte har en aning om jag ens får ha
kvar!
Vet dessutom inte vad det har berott på att min häst fick det, han sa inget direkt. Han har ju ganska tätt mellan ett par tornutskott, sedan hade han tydligen brutit ett revben (!) och då hade det blivit pålagringar på tornutskotten så att de skavde. Sen har vi letat sadel i 2 år så har ju berott på den och sen vet jag ju inte, min ridning kan ju också ha inverkat!

Känner en häst som har KS.
Den rids (med specialsadel) och körs som vanligt. :)
Han fick förövrigt skadan när han rullade fast mot en sten.

Det är roligt för dig att du har hittat den filosofi som passar dig och din häst. Många andra har också hittat rätt. Men inte alla kan utföra i praktiken det de har fått lära sig är rätt i teorin......

Fast när häst nr 3 går sönder av KS så får man ju faktiskt ta en funderare på om det inte är så att ens egen ridning faktiskt skapar KS.

eller iaf utlöser det........anlagen kan ju finnas där redan...........

Ja denna ryttare bör ju ta sig en funderare på hur hon igentligen rider eftersom hon hela tiden får ta bort sina unghästar hon ridit.
Tuydligen är hon inte så bäst som hon vill påstå sig som eftersom hennes hästar hela tiden går sönder..

Dock går det inte att säga åt sånna här människor att dom faktiskt rider hästen fel och måste om dom vill ha hästen vid liv lägga om ridnigen så dom får hållbara hästar!

Då tar dom bara illa upp och det blir illa stämning i stallet till och med bråk och mobbning kan utfärdas! :crazy:

Så hon får komma på det själv och förhoppningsvist kommer hon på det innan denna häst också dör!

Finns säkert både och - dvs ryttar/sadelfel samt medfött....min unghäst har fått diagnosen...har ännu bara ridits lång och låg och lite. Exteriört är han kortryggad - kan bero på detta. Rent allmänt har långa ryggar mindre problem än korta, men svårare för "samling" enl dressyrläran. Jag tror att det mest har med avel att göra, dåligt genomtänkt avel samt för kvadratiska och stora hästar...men allt är som sagt en teori. Att det sedan kan förvärras av ridning, speciellt hoppning är illa för tornutskotten...det är en helt annan historia.

Har inte haft Chris vid utredning men dock föreläser han under utbildningen, bla på rygg och ffa häst. I mina ögon är han en mycket trevlig och kompetent man som dessutom har suveräna föreläsningar. Det märks att han har mycket stora kunskaper!!

Ruttare kan definitivt framkalla eller utlösa KS, om man tex sitter för långt bak på hästen, vilket jag tycker många hoppryttare gör. Då trycker man på deras "spines". Fick detta förklarat för mig för några år sedan, då en mycket framstående uppfödare uppmärksammade mig på att min sits var mycket nära att utsätta hästen för risker... :o

öh så vitt jag vet så har inte hästen det i generna eller medfött. det uppstår när människan sitter upp på hästens rygg som endast är gjort för hästen och när människan klämmer fast en liten "skinnbit"(sadel) som är för trång och tycker på ryggraden/manken. när ska folk fatta att sadeln ska ha en kanal som låter ryggraden vara fri och låter bossorna ligga på hästens ryggmuskler. och när ska man fatta att igen häst igentligen kan/ska ha en sadel med smal bom. vad har den för nytta? klämmer ihop hästen så muskler inte kan bildas?
hm...

Det är nog inte alltid ryttarens fel även om det skulle vara praktiskt för oss som går i hästköpartankar. :) Det finns väl alltid flera faktorer som samverkar till problemet...Hästar idag skall gärna vara kvadratiska - dvs korta ryggar för att ha lättare för samling etc. En kort rygg har ju sämre plats för utskotten som faktiskt är lika stora iallafall... Sedan har vi en annan avelsfaktor - vi vill förutom det kvadratiska ha stora hästar!!! De har likadant skelett som ska bära mycket mer...de ska dessutom vara fit för att visas som treåringar...hur många stora hinner bli klara tills dess???? :idea: Ovanpå allt så finns de olyckshändelser...stora valpiga går ofta omkull i hagen i sina tafatta försök att leka galloppör...så kan det gå till...eller som min häst med diagnosen KS(efter noggrann undersökning och röntgen) rulla fast i en box och knäcka till...

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 786
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 890
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 722
Senast: mackan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama