Sv: kissing spines - ryttarens fel??
Men nu var ju denna häst hos veterinären för att hon ville ha hjälp. Om jag var i hennes situation hade jag blivit överlycklig om en person som du hade kommit fram och försökt komma med lite hjäp. När jag köpte min häst kunde jag inte mycket och gjorde därmed ganska mycket fel, idag är jag fortfarande lite ledsen att alla hästvana människor i min närhet inte sade till att "Du kanske borde göra detta på ett annat sätt" istället för att vänta tills jag själv bad om hjälp.
Nu vill jag absolut inte anklaga dig på något sätt, men jag tycker nog att du borde ha gått fram till denna tjej på kliniken.
space_cowgirl skrev:*lånar knapp*
Jag såg en häst hos veterinären idag som såg f*jvl ut. Den hade INGA muskler i överlinjen och dessutom vita hår efter hela manken. Tovig päls, trista ögon m.m. Ägaren var där för att hästen inte kändes "ok" (jag tjuvlyssnade ) men den hade inga böjprovsreaktioner och veterinären tyckte den var fin...
Som hästmassör står jag brevid och lider inombords, men erfarenhet säger att man bara kan hjälpa människor som ber om det. Och om denna tjejen inte kunde se självt att hennes häst såg hemsk ut så kan inte jag berätta det för henne.
Jag vet inte om detta var ett fall av KS eller (troligen) bara SIS. Ägaren verkade iaf bry sig väldigt mycket om sin häst. Men är det inte synd att hästägares muskel-kännedom är så låg att man inte förstår att något är fel?! Om det kom en människa vandrande med ett "hål" i kroppen t.ex. i korsryggen skulle nog de flesta reagera.
Nu hade detta inlägg kanske inte så mycket med just KS och ryttarfel att göra, men jag tycker faktiskt att det är skrämmande hur många hästar som är halta eller har muskulära problem utan att folk vet om det. Iaf inte förens det är försent
/Marie
Men nu var ju denna häst hos veterinären för att hon ville ha hjälp. Om jag var i hennes situation hade jag blivit överlycklig om en person som du hade kommit fram och försökt komma med lite hjäp. När jag köpte min häst kunde jag inte mycket och gjorde därmed ganska mycket fel, idag är jag fortfarande lite ledsen att alla hästvana människor i min närhet inte sade till att "Du kanske borde göra detta på ett annat sätt" istället för att vänta tills jag själv bad om hjälp.
Nu vill jag absolut inte anklaga dig på något sätt, men jag tycker nog att du borde ha gått fram till denna tjej på kliniken.