kissing spines - ryttarens fel??

P

puckis

Vad har ni för erfarenhet av kissing spines? Har en stallkamrat som nu köper sin tredje unghäst på mindre än ett år eftersom hon varit tvungen att ta bort de två första pga kissing spines :mad: :(.
Har hon haft extrem otur eller är det så att hon genom sin ridning kan ha framkallad åkomman pga sin ridning?
Hon är hoppryttare, duktig sådan också men i sitt dressyrarbete blundar jag då hon oftast sitter och flaksar högt med armarna och ständigt skriker på hästarna att de gör fel etc... :mad: Hon skulle aldrig, ALDRIG få sitta upp på min häst.

kJag har aldrig förstått vad kissing spines är.. lust att förklara? :o

Kissings spines är en "yrkessjukdom" hos framförallt ridhästen.Kallas oxå för överridande tornutskott.
Kotutskotten i ryggradens mitt pressas mot varandra när ryggraden sjunker.Detta utlöser smärta hos hästen.Efterhand uppkommer ben-och benhinnereaktioner i tornutskottens övre del och sk falska leder bildas.Smärtan kan bli permanet och mest påtaglig vid ridning.

*till trådskaparen*
Hopphästar verkar vara mer utsatta i allafall enligt min vetrinär..Och när jag dryftade detta så så sa han att det mycket möjligt att det är ryttarens sits och inverkan som kan skapa kissings spines..Felaktig sits och ridning, Med en häst i dålig form kan ge kissing spines.Även illa sittadne sadel kan ge detta :crazy:

känns riktigt tråkigt då eftersom denna person har svårt att ta emot tips eller ideer då hon "kan bäst själv".
Nästa vecka kommer hennes nya unghäst som hon ska ut på tävlingsbanorna med, ska jag bara se på när hon rider sönder ännu än??
Tjejen i fråga är jättegullig annars så länge man inte pratar häst..

Vad har hon själv för tankar om kissing spines, vad är hennes egna förklaring till att de uppkommit? Skyller hon på dåliga gener eller? Du kanske kan förklara för henne vad det är för något egentligen, som en sorts "ögonöppnare". Dessa problem är mer vanliga på fullblod (och därför extra viktigt att de arbetar med ryggen på rätt sätt), är det sådana hästar hon ägt?

Ja, hon tycker hon haft extrem otur som lyckats få tag i hästar med dåliga gener. Alla tre hästar hon haft har varit halvblod av bra stam, olika stamtavlor på dem allihop.

Känns ju som att det är hennes fel om hon lyckats att få det på två hästar...

Så vanligt är det ändå inte att chansen är stor att man får två hästar efter varandra. :crazy:

Det är klart hon kanske fått tag på två riktigt illa byggda hästar vad vet jag. Hon kanske dras till hästar som är såna.

ja , jag vet en känd ft ryttare som har haft ks på 3 st av sina hästar på mindre än ett år. Nu rider hon inte lika ihopdraget och hårt så hennes nuvarande hästar är ok.

Man kan ha extrem otur att man råkar köpa hästar som har tätt mellan tornutskotten , men rider man dessutom illa och med sänkt rygg är det illa dubbelt upp.

Hade samma hästar kommit till ryttare där dom arbetas genom ryggen hade problemen nog aldrig ens visat sig.

www.remont.se/article.asp?id=1533

Väldigt intressant om Kissing spines, men inte så mycket.

www.tufts.edu/vet/vet_common/pdf/petinfo/dvm/case_dec2003.pdf

Här står lite om en ny behandling.

I vilket fall som helst så är det många hästar som har kissing spines men aldrig visar det för de blir rätt ridna.
Det är vanligar än man tror och även flera topphästar har det. Med rätt ridning så behöver inte KS vara något problem. Man måste helt enkelt vara noggrannare när man rider och kolla sadeln ofta och inte ställa av hästen så att den tappar mycket ryggmuskler.

Men vad är det för en idiot?! Kvittot på en ryttares och hästagares kunnande och känsla är ju hästen, har man tre hästar som får exakt samma problem kanske det kan vara läge att rannsaka sig själv..Fan, jag bleknar inför vissas trångsynthet. :mad: Och som vanligt är det hästen som får lida.

Sv: Re: kissing spines - ryttarens fel??

Ja, det är verkligen sorgligt. Det värsta är att man bara kan stå på och se eftersom hon "kan bäst själv"... Varför är det alltid sådana ryttare som har problemhästar????

Sv: kissing spines - ryttarens fel??

puckis skrev:
Vad har ni för erfarenhet av kissing spines? Har en stallkamrat som nu köper sin tredje unghäst på mindre än ett år eftersom hon varit tvungen att ta bort de två första pga kissing spines :mad: :(.
Har hon haft extrem otur eller är det så att hon genom sin ridning kan ha framkallad åkomman pga sin ridning?
Hon är hoppryttare, duktig sådan också men i sitt dressyrarbete blundar jag då hon oftast sitter och flaksar högt med armarna och ständigt skriker på hästarna att de gör fel etc... :mad: Hon skulle aldrig, ALDRIG få sitta upp på min häst.

Jag tycker KS verkar vara lite av en 'modediagnos'. Vet en häst som fick denna diagnos men jag skulle nog snarare klassa det som lynnesfel, men det får man ju inte döma ut hästar för nuförtiden. Därmed inte sagt att det säkert finns hästar som helt riktigt har diagnosen KS.

Vadå lynnesfel??? Man röntgar ju ryggen och där syns det ju tydligt om tornutskotten ligger och skaver mot varandra. I svåra fall kan man ju tom känna det utifrån. Tro fan det gör ont och att hästen bråkar??

Och det mesta jag sett som kallas lynnesfel är inget annat än en häst med väldigt väluppfostrad matte... :smirk:

fio skrev:
Vadå lynnesfel??? Man röntgar ju ryggen och där syns det ju tydligt om tornutskotten ligger och skaver mot varandra. I svåra fall kan man ju tom känna det utifrån. Tro fan det gör ont och att hästen bråkar??

Ja om det är svåra fall ja, men det finns alltid gränsfall och man kan inte ställa diagnos enbart pga röntgenfynd.

Tassetass skrev:
Och det mesta jag sett som kallas lynnesfel är inget annat än en häst med väldigt väluppfostrad matte... :smirk:

Klart att det finns hästar med lynnesfel på samma sätt som det finns tokiga hundar och människor...

fejko skrev:
Klart att det finns hästar med lynnesfel på samma sätt som det finns tokiga hundar och människor...

Självfallet, men jag misstänker att fysiskt sjuka hästar oftare (eller hästar som pga enorm mental stress blivit underliga) "döms ut" för lynnesfel än vad hästar med ett äkta lynnesfel döms ut för någon annan orsak...

Menar bara att lynnesfel skriks det om rätt ofta, när det sannerligen inte är nåt fel på hästen...

Tassetass skrev:
Självfallet, men jag misstänker att fysiskt sjuka hästar oftare (eller hästar som pga enorm mental stress blivit underliga) "döms ut" för lynnesfel än vad hästar med ett äkta lynnesfel döms ut för någon annan orsak...

Menar bara att lynnesfel skriks det om rätt ofta, när det sannerligen inte är nåt fel på hästen...

Förut kunde man döma ut en häst för lynnesfel men det kan man inte längre.

Jag vet två exempel där hästarna har varit för dj-liga att rida stått på bakbenen och sparkat i ridhusväggarna. Dessa två hästar hade ridits in och hanterats av två mycket vettiga och kunniga ryttare. De åkte fram och tillbaka till kliniken med sina hästar men de har aldrig hittat något egentligt fel. Tillslut blev dessa hästar utdömda för KS och togs bort. Personligen tror jag felet satt i huvudet, men att man sedan valde diagnosen KS i stället eftersom det inte längre går att döma ut en häst för lynnesfel.

Jag säger inte att de inte finns, jag säger bara att jag tror det är ovanligare än vad folk tror. Dock är jag rädd för att det kommer att bli vanligare, då avelsfolk inte verkar ha vett att plocka bort hästar med "dåligt lynne"... Att de hoppar högt, springer fort eller sprätter fint med frambenen verkar vara det viktigaste...

Men nu kanske vi inte ska sabba trådskaparens tråd genom att sväva ut helt? ;)

/Jenny

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 786
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 892
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 722
Senast: mackan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama