kissing spines hos dressyr häst?

N

n1ann

Vad tror ni prognosen är för en häst med närligande kotor på korset alltså inte riktiga "kissing spines" utan de ska tydligen bara störa hästen vid hoppning? Nåt att rida på? Ska EJ köpa denna häst vill jag bara påpeka... Funderar bara lite över ridbarheten... :confused:

Hm...frågan är vilka kotor som menas? På korset skriver du, jag förmodar att du menar de sista ländkotorna?

Den lilla rörelsen som finns där i dag på våra moderna stela hästar gör att en häst med KS mkt väl kan fungera som dressyrhäst och hobbyhäst, vad det gäller hoppning så lär det störa just den delen då hästen höjer ryggen vid hoppning, och även slutet på länden berörs.

Det finns en hel del KS -hästar som används, aktivt, men då efter ordentlig genomgång av vet. vilket innefattar röntgen och uppbyggnadsprogram, tränings-schema och tips.

Det finns en intressant teori om att även länden kommer att växa samman precis som sacrum (Korsbenet, 5 sammanväxta kotor)om ja, jag vet inte hur många tusen? miljoner ?år. då hästarna inte behöver använda den (Sidleds)sen de blev ridhästar samt att länden behöver den förstärkningen pga att vi sitter på hästen.

Man kan vid dissektion ibland notera sammanväxningar under kotkroppen i ländpartiet, små (Ibland ganska stora) utskott som griper tag i intilliggande kota. Inte helt ovanligt, hos alla raser.

Min borttagna pålle hade detta problem i manken och i länden (precis framför och bakom sadeln...)
Hon hade tyvärr ont hela tiden...och efter tre år och många omgångar butta och annat och röntgning, ultraljud (men faktiskt inte scint) så fick vi ta bort henne.
Men är bara hästen symtomfri så är det ok.
Vet man om det så kan man ju försöka avhjälpa med att hålla hästen välmusklad och så där...
Men den är kanske inte symtomfri, med tanke på att ni har upptäckt problemet??

Jag har en bekant vars hopphäst har diagnosen, hon har varit nere i Tyskland och sprutat nåt på sin häst med gott resultat( behanlingen görs inte i Sverige) hästen hoppar o tävlar fortfarande.....

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hur får man barn att leka hemma?
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat