Sv: Kissing spines hästar...
Hej alla ni som har en KS häst!
Har bara några frågor
*När ni fick beskedet att hästen hade ks vad gjorde veterinären med dom? Behandling osv? Hur lång tid?
*Kan man veta att en häst inte kommer kunna gå som ridhäst genom en titt på röntgen? Olika varianter av allvarlig ks menar jag?
hej!
Jag har en KS pålle. Förr Förra hösten märkte jag en ENORM skillnad på min älskling. Innan så var han med på alla noter, älskade att jobba och lära sig nya saker. När vi var på hoppträningar så märktes det som mest, innan hoppade han 140cm utan problem, bra avståndsbedömmning och hoppade genom hela kroppen. Men de senaste träningarna kändes kaotiska, han hade ingen som helst koll på avstånden hur mkt jag än försökte hjälpa honom och han bara kastade sig över. Det gjorde mig väldigt fundersam, trodde att han höll på att få kotledsinflammation eller liknande så vi skippade hoppningen och "dressyrade"lite lätt istället. tog ut min hopptränare som även är eqiteurapeuft.
Då kom det värsta, han började resa sig, hoppa flackt rätt upp i luften, stressa osv. Blev då superorolig och åkte akut in till veterinären, gjorde böjprov osv som han gick igenom utan problem (han var dock inte taktfast i steget) Bestämmde oss för att röntga haserna förr spatt- och där fanns inte minsta anmärkning, röntgade då ryggen, (bakre länd) fick då beskedet KS. Vet. sa att det var det värsta hon sett, bara en 24årig arab hade varit värre.
ställde honom på smärtstillande och så fick han vila, som inte hjälpte ett dugg så vi fick öka på smärtstillandet massor. Åkte till vet. igen, och hon rådde mig till avlivning. hon sa såhär:
- du har 2 alternativ, antingen ta bort honom eller ta bort honom.
Så vi fick honom utdömd av vet. men jag ångrade mig i sista sekunden, började rida igen, Dock red jag inte på lång tygel och satt aldrig på honom under fram, avskrittning utan gick då promenader. Mycket av samlad gallop, och arbetade honom HELA HELA tiden,när han inte skulle arbeta eller inte ville så satt jag av och arbetade från marken igen osv.
ju mer muskler han fick och ju bättre mådde han, så fort han stod så vart han dålig igen.
(red INTE om han visade att han absolut inte kunde)
Nu 2 år senare är han precis den hästen som han var innan han fick problem av KS, Hur duktig och arbetsvillig som helst, gör svåra rörelser i dressyr, hoppar lika fint och mjukt som innan, och framförallt är han GLAD, och man ser på honom att han inte har ont.
MEN såfort han får vila längre perioder och muskulaturen blir lite lite sämre, då kan han ibland visa att han har lite ont....
*Så jag gör så att varje pass så ska han arbeta genom hela kroppen, väldigt mkt lösgörande övnigar, mkt samling osv
*Han får inte vila mer än max 2veckor, (hellre kortare "semestrar" än 1 lång som kan göra honom dålig)
* Går alltid varm- 400g fyllning i täckena minst när det är kallare tider.
* varierad träning, uteritter, hoppning, dressyr, bommar, tömmkörning, allt som man kan tänka sig....
Jag ångrar mig inte 1sekund att jag valde att kämpa vidare med min älskling! Och jag tror att han är väldigt glad över det också =)
-------------------------------------
min pojke skulle aldrig fungera som sällskapshäst, då jag vet att när han tappar muskler så blir han sämre.
Jag tycker att du ska försöka ett tag till, Ha inga krav på framtidsplanerna bara, ut och ha kul, det enda som ska finns med i bakhuvudet är:
När hästen arbetar korekt genom hela kroppen så välver han/hon ryggen, då särar tornutskotten automatiskt lite på sig och ligger inte och "gnager" på varandra, som är anledningen till smärtan.....
mycket ryggmuskler håller även dom isär tornutskotten lite och medför bättre arbete i ryggen vid ridning som särar på dem ännu mer.
så på din sista fråga:
Nej man kan inte se på röntgen om din häst kommer att fungera som ridhäst, enligt min killes bilder skulle dom leda till avlivning men han är nu helt bra igen somsagt =)
----------------------------
har massa åsikter, erfarenheter att skriva om men då blir det bara ännu rörigare än allt det som jag redan har skrivit...
hoppas att du ´tar det beslutet som är bäst för din pålle
LYCKA TILL!