Kissing spines hästar...

nice and happy

Trådstartare
Hej alla ni som har en KS häst!
Har bara några frågor
*När ni fick beskedet att hästen hade ks vad gjorde veterinären med dom? Behandling osv? Hur lång tid?
*Kan man veta att en häst inte kommer kunna gå som ridhäst genom en titt på röntgen? Olika varianter av allvarlig ks menar jag?

Sv: Kissing spines hästar...

Hej!
när mitt sto (hade henne på prov i 3 månader) röntgades då jag tyckte ej hon var fräch när hon kom till mig, var det uppenbart att hon aldrig skulle kunna ridas mer eller gå med föl. Hon hade allvarlig KS. ryggen var bara som en stor vit massa på röntgen. hon fick gå vidare till trappala 2 veckor efteråt. Det svåra temprament fulla otroliga hopp stoet blev snäll, lugn och trygg när vi slutade rida och BOT ryggvärmare varje dag. Tråkigt bara att 3 vet missat det innan hon kom till mig.

Tror att det beror på hur svår skadan är.

Har en kompis som haft två sådana hästar och båda har fått skickats till himlen, och det var för att de inte gick något att göra åt skadorna vilket skulle leda till att de hade ont.

En häst i mitt stall har också haft det, och blivit opererad för det. Han ska nu sättas igång och säljas som ridhäst :)

hon var klurig hade henne inte så länge så detta var en kort uppfattning. jätte trevlig att hoppa men het. orkade dock inte en snabb omhoppnings bana i andra klassen. i dressyren hade vi svårigheter att få upp henne i formen. gick lågt.
i hanteringen svår. Dominans problem.
Allt detta blev bättre när hon inte reds, allt handlade om smärta. Hon smärt brunstade även.
Red henne bara i ca2 månder sedan togs hon bort.
jag frågade vet varför hon hoppade trots KS han sa att denna häst hoppade med hjärtat och inte med hjärnan:cry:
Hon hade inte kunnat gå som sällskap då det bara blir värre och hon hade tillslut inte gått att borsta eller röra över ryggen.

Har bara några frågor
*När ni fick beskedet att hästen hade ks vad gjorde veterinären med dom? Behandling osv? Hur lång tid?
*Kan man veta att en häst inte kommer kunna gå som ridhäst genom en titt på röntgen? Olika varianter av allvarlig ks menar jag?
Inget gjordes efter röntgenfyndet. Ingen behandling ,blev utdömd direkt. Var halt på 2 ben och väldigt öm i ryggen.Symtomen kom snabbt efter att hästen pga hältan ej kunde ridas och föll ur kraftigt. Hade känslig rygg innan ,röntgad ua 2 år tidigare. Hoppade super men efter igångsättningen efter hältan vägrade han att hoppa vilket aldrig hade hänt tidigare. Var en ganska pigg och lite busig häst även innan som gärna bockade . Kanske hade han ont redan från början ,han protesterade iblan i dressyrarbetet men aldrig annars.. Vantrivdes med att gå i hage så sällskapshäst var uteslutet.

Hade en häst som inte uppvisade någon hälta eller ömhet. Dock vinglig att rida.
UA böjprov runt om. Vet testade då att bedöva bort ryggen. Då visade sig hälta på kota och knä båda fram.
Röntgen gjordes ej utan hästen togs bort.

Fick veta att många hästar har KS utan att de behöver lida av det, så mys kan nog fungera ;)

-kl-

av ren nyfikenhet : Är KS ngt som en ET kan känna o säga att "nej det har hästen inte"?

Min var genomgången av utbildad ET, som ej kände mer än att ena knäleden bak var konstig (vet konstaterade ledinflammation och behandlade).

Finns de som säger sig kunna känna utmed ryggraden om där finns utväxter/sammanväxter, men ej sett bevis på att det stämt.

vissa kan vissa inte. Hade en et på stoet hon hittade det inte, sedan ville jag ha en annan på samma klinik och han tryckte en gång och sa "denna rygg är paj, röntga den så hittar ni felet"

Min var genomgången av utbildad ET, som ej kände mer än att ena knäleden bak var konstig (vet konstaterade ledinflammation och behandlade).

Finns de som säger sig kunna känna utmed ryggraden om där finns utväxter/sammanväxter, men ej sett bevis på att det stämt.

tack för svar, båda två :)

Anledningen över att jag frågar är för att jag hade en travare förra året, som jag tävlat i trav o som sen lånades ut som ridhäst. Han har sen han var liten varit en "rygghäst" med karprygg, jobbigt med hullet osv.
Efter ett tag som ridhäst började han slå på hopplektionerna o verkligen säga ifrån. Han kom hem till mig igen o vi veterinär kollade honom o han ställdes på Metacam 10 dagar då han var 0,5 grader halt vfr o muskelöm. Efter kuren togs ET ut o han var då ua.
Men han fortsatte slå som en galning under sadel, men snäll att köra. Slutade när man sa åt honom men han började snart igen. Han tappade hull o muskler o satte en jävla päls = ett inte må bra tecken.
Jag kontaktade ET igen som sa : Ta bort allt krafftfoder o kör ett snabbjobb, han är bara överpigg.
Jag köpte inte detta, eftersom han tidigare som fullt tävlande travhäst stått på mer krafftfoder o vilat längre period utan dumheter.
ET hävdar än idag att han inte hade ngt fel. Jag är fortfarande skeptisk.

Hästen är efter andra omständigheter död idag, o det gjordes aldrig ngn rygg rtg mm på honom pga min snålhet att göra det på en 8 årig travare.

Då undrar jag, måste inte hästen på röntgen för att få diagnosen Kissing Spines? Och finns det tydligen i olika grader?
Vem bestämmer om hästen ska avlivas? får man själv bestämma att efter en sådan diagnos, att hästen ska avlivas trots att en eventuell veterinär säger att den inte behöver?
Vad säger försäkringen om en sådan sak?
Stämmer det att fullblod oftare får denna åkomma?

Då undrar jag, måste inte hästen på röntgen för att få diagnosen Kissing Spines? Och finns det tydligen i olika grader?
Vem bestämmer om hästen ska avlivas? får man själv bestämma att efter en sådan diagnos, att hästen ska avlivas trots att en eventuell veterinär säger att den inte behöver?
Vad säger försäkringen om en sådan sak?
Stämmer det att fullblod oftare får denna åkomma?

Du måste röntga för att kunna se om det finns KS . Ja det finns olika grader och många hästar har inga symtom och kan leva och fungera som tävlingshästar hela livet utan problem.
Ägaren bestämmer ju själv över om hästen ska avlivas men om hästen är försäkrad och du vill ha ut livbeloppet så måste veterinären dömma ut den och försäkringsbolaget godkänna att den avlivas. Du kan givetvis göra som du vill med avlivning oavsett vad veterinär och försäkringsbolag säger men får inte livbeloppet.
Mitt försäkringsbolag godkände direkt avlivning men det är olika .Han var röntgad tidigare u.a så KS hade kommit under tiden han var försäkrad och han hade svår KS .
Ja det stämmer att engelska fullblod oftare får KS.

Min 19 åriga val fick diagnosen KS för ca 2 månader sedan. Han va väldigt snubblig att rida å jätte sur att sadla.. han har dock ett hjärta av guld så tränades och tävlades regelbundet tills i sommar.
Trodde först det va kotledsinflammation, men han gick igenom böjprovet felfritt, så röntgade ryggen, där konstaterade vi att 2 kotor ligger för tätt så han har ganska lindrig trotts allt, behandlade honom i ryggen, körde och longerade honom lätt i 2 veckor. vid återbesök ingen större skillnad vid ridning. men visar inget vid longering. Så vi bestämde att han fick bli pensionär och lite körhäst i stället. Han trivs jätte bra som det och har inte det minsta ont när man inte sitter på ryggen. jag är överlycklig att jag kan ha honom kvar då jag haft honom i snart 13 år! å har 2 hästar till så passar bra att han får ta de lite lugnare nu. så han är med som handhäst ibland, ibland körs och så tömkör jag honom. resten får han gå i hagen å äta sej tjock! hihi

Har bara några frågor

hej!

Jag har en KS pålle. Förr Förra hösten märkte jag en ENORM skillnad på min älskling. Innan så var han med på alla noter, älskade att jobba och lära sig nya saker. När vi var på hoppträningar så märktes det som mest, innan hoppade han 140cm utan problem, bra avståndsbedömmning och hoppade genom hela kroppen. Men de senaste träningarna kändes kaotiska, han hade ingen som helst koll på avstånden hur mkt jag än försökte hjälpa honom och han bara kastade sig över. Det gjorde mig väldigt fundersam, trodde att han höll på att få kotledsinflammation eller liknande så vi skippade hoppningen och "dressyrade"lite lätt istället. tog ut min hopptränare som även är eqiteurapeuft.

Då kom det värsta, han började resa sig, hoppa flackt rätt upp i luften, stressa osv. Blev då superorolig och åkte akut in till veterinären, gjorde böjprov osv som han gick igenom utan problem (han var dock inte taktfast i steget) Bestämmde oss för att röntga haserna förr spatt- och där fanns inte minsta anmärkning, röntgade då ryggen, (bakre länd) fick då beskedet KS. Vet. sa att det var det värsta hon sett, bara en 24årig arab hade varit värre.

ställde honom på smärtstillande och så fick han vila, som inte hjälpte ett dugg så vi fick öka på smärtstillandet massor. Åkte till vet. igen, och hon rådde mig till avlivning. hon sa såhär:
- du har 2 alternativ, antingen ta bort honom eller ta bort honom.

Så vi fick honom utdömd av vet. men jag ångrade mig i sista sekunden, började rida igen, Dock red jag inte på lång tygel och satt aldrig på honom under fram, avskrittning utan gick då promenader. Mycket av samlad gallop, och arbetade honom HELA HELA tiden,när han inte skulle arbeta eller inte ville så satt jag av och arbetade från marken igen osv.
ju mer muskler han fick och ju bättre mådde han, så fort han stod så vart han dålig igen.
(red INTE om han visade att han absolut inte kunde)

Nu 2 år senare är han precis den hästen som han var innan han fick problem av KS, Hur duktig och arbetsvillig som helst, gör svåra rörelser i dressyr, hoppar lika fint och mjukt som innan, och framförallt är han GLAD, och man ser på honom att han inte har ont.

MEN såfort han får vila längre perioder och muskulaturen blir lite lite sämre, då kan han ibland visa att han har lite ont....

*Så jag gör så att varje pass så ska han arbeta genom hela kroppen, väldigt mkt lösgörande övnigar, mkt samling osv

*Han får inte vila mer än max 2veckor, (hellre kortare "semestrar" än 1 lång som kan göra honom dålig)

* Går alltid varm- 400g fyllning i täckena minst när det är kallare tider.

* varierad träning, uteritter, hoppning, dressyr, bommar, tömmkörning, allt som man kan tänka sig....

Jag ångrar mig inte 1sekund att jag valde att kämpa vidare med min älskling! Och jag tror att han är väldigt glad över det också =)

-------------------------------------

min pojke skulle aldrig fungera som sällskapshäst, då jag vet att när han tappar muskler så blir han sämre.

Jag tycker att du ska försöka ett tag till, Ha inga krav på framtidsplanerna bara, ut och ha kul, det enda som ska finns med i bakhuvudet är:

När hästen arbetar korekt genom hela kroppen så välver han/hon ryggen, då särar tornutskotten automatiskt lite på sig och ligger inte och "gnager" på varandra, som är anledningen till smärtan.....

mycket ryggmuskler håller även dom isär tornutskotten lite och medför bättre arbete i ryggen vid ridning som särar på dem ännu mer.

så på din sista fråga:

Nej man kan inte se på röntgen om din häst kommer att fungera som ridhäst, enligt min killes bilder skulle dom leda till avlivning men han är nu helt bra igen somsagt =)

----------------------------

har massa åsikter, erfarenheter att skriva om men då blir det bara ännu rörigare än allt det som jag redan har skrivit...;)

hoppas att du ´tar det beslutet som är bäst för din pålle :) LYCKA TILL!

Kl*
Hittade denna tråd långt bak och blev jätte orolig :( precis såhär är min häst håller på... Blir besök och röntgen på klinik så fort som möjligt

Det är därför folk har tjatat så på dig i tidigare trådar. När hästen krånglar så med protester och genom att vara allmänt "svår" så finns det ofta en anledning och ett klinikbesök kan vara väldigt hjälpsamt -både för att hitta ev skador OCH kunna utesluta andra...
Ska själv till klinik på tisdag med mitt sto som visar lite för mycket motstånd i ridningen för att jag ska kunna bortse från det. Hon är renröntgad i ryggen för ett par år sedan men vem vet vad vi hittar nu...

Ja jag vet. Jag har velat ta henne till klinik hela tiden men sen när alla runt omkring inte tycker det så är det svårt. Sen har jag ju inte eget körkort annars hade jag kört själv. Men nu har jag fått min mor att tänka efter också..

Ett bra argument/resonemang är att man vill ta sin häst till klinik, om inte för att leta fel -så för att kunna utesluta ATT det är nåt fel. För att sedan kunna jobba utefter vad man hittar.

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 708
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka