Kissing Spine

Messy

Trådstartare
Hur upptäckte du/misstänkte du att din häst hade det?

Hade hästen ont i musklerna?

Hade hästen ont i själva skelettet?

Hur behandlades den?

Vila?

Vilken typ av "från-marken"-rehab? Under hur långt tid?

Vilken typ av rid-rehab? Hur lång tid till "normal", vad är "normal ridning" för just er som ekipage?

Blev den frisk?

Återfall?

Ni som fick ta bort hästen, efter hur lång tid?

Var var KS någon stans (kotor, säg i T5-T7 eller liknande)

Hade hästen även ont i andra muskler, tex under magen, rumpan, nacke? Som kompensation...

Sv: Kissing Spine

Anledning till att vi åkte in till Klinik där vi fick det konstaterat var att hästen helt opovocerat skenade i full panik med mig ner för en backe i skogen, vilket resulterade i medvetslöshet och minnesluckor, hästen hade även tidigare varit väldigt "lynning", mkt ändrad i tempramentet, gjorde "hyss" så som att ställa sig rakt upp, bocka, vara okontaktbar mm.

Nej, ömmade ingenting när man kände på ryggen..

Ja, eller när kotorna trycktes ihop.

Hur behandlades den?
Håller på att behandla nu, tömkörning 1 månad + butta sen ska jag eg. rida 1 vecka innan återbesök men funderar på att avbryta behandlingen av vissa anledningar...

Vila? Nej se ovan.

Vilken typ av "från-marken"-rehab? Under hur långt tid? Se ovan.

Vilken typ av rid-rehab? Hur lång tid till "normal", vad är "normal ridning" för just er som ekipage? Kan inte svara på frågan eftersom hon är under behandling nu.

Blev den frisk? Kan inte svara på frågan eftersom hon är under behandling nu.

Återfall? Kan inte svara på frågan eftersom hon är under behandling nu.

Ni som fick ta bort hästen, efter hur lång tid? Kan inte svara på frågan eftersom hon är under behandling nu.

Var var KS någon stans (kotor, säg i T5-T7 eller liknande) Hela ryggen...

Hade hästen även ont i andra muskler, tex under magen, rumpan, nacke? Som kompensation... Nej.

Lynnig, humörsvängningar, sparkade mycket under ridning och reste sig regelbundet. Från början trodde vi att orsaken till hennes beteende var att hon har så mycket nerv, men då problemen kvarstod/blev värre och hon vissa dagar var både oberäknelig och farlig så beslutade vi oss för att ta reda på orsaken. Misstänkte redan då KS, utgick från att något var riktigt fel trots att det inte fanns något synligt fel. När vi påbörjade utredningen så konstaterades det att hon var halt (2-gradigt) på båda frambenen, U.A vid longering.

För några månader sedan så var hon inte trycköm, men i nuläget ömmar hon för tryck.

Ja, uppenbarligen.

Hur behandlades den?

7 sprutor Adequanin, för hältan. Ingen annan behandling för ryggen då veterinärerna inte ansåg att det var aktuellt.

Vila?

6 månader.

Från början innan vi hade fått diagnosen KS så skrittades hon för hand och under ryttare, men detta gav vi snabbt upp och sedan dess har hon stått. Ingen rehab har varit aktuell.

Vilken typ av rid-rehab? Hur lång tid till "normal", vad är "normal ridning" för just er som ekipage?

-

Blev den frisk?

Nej.

Återfall?

-

6 månader efter konstaterad hälta. 8 veckor efter att vi fått diagnosen KS. Nu är hon inte borttagen än, men hela förloppet har gått väldigt fort och hon kommer få somna in på torsdag.

Var KS någonstans (kotor, säg i T5-T7 eller liknande)
Tornutskott C10-C11. Kraftiga pålagringar. Är lite halvtät även på andra ställen men det stora problemet är mellan C10 och C11. Hennes rygg har fått många veterinärer att se ut som frågetecken, då hon ser riktigt illa ut i ryggen på röntgen. Veterinärerna hade aldrig sett något liknande fall tidigare.

Hade hästen även ont i andra muskler, tex under magen, rumpan, nacke?
Stel i korset, vilket vi dock ordnade med hjälp av massage. I övrigt så blev hon halt på grund av sina ryggproblem, och blev trots behandling och vila inte fräsch i benen.

tavk båda två!

Hoppas det löser dig för dig E, och ledsen för din skull K :(

Vet inte om jag ska kolla magsår eller röntga ryggen först, står mellan det, kan ju spänna sig pga magsår... :crazy:

öm i musklerna, hela kroppen... spänner armbågarna mot magen, öm under magen å längs sidorna. Ibland ont i själva ryggraden, ibland inte. Ont på länd-"biffarna"...

:crazy:

Twiggy hade rörelsestörningar & ryggen var i princip orörlig när hon rörde sig. Ofta halt, klumpig.

Nej inte vad jag vet då hon var 2,5 år (dvs reds inte)

Se ovan

Hur behandlades den?
Behandlades inte

Vila?

Blev den frisk?
Nej. Valde att ta bort henne

Återfall?

Togs bort 1månad efter beskedet. Hon var då 2,5år & jag hade haft henne i 2 år.

Var var KS någon stans (kotor, säg i T5-T7 eller liknande)
Minns tyvärr inte på rak arm men det var det värsta KS veterinären på strömsholm sett på en så ung häst :cry:

Hade hästen även ont i andra muskler, tex under magen, rumpan, nacke? Som kompensation...
Inte vad jag märkte. Reagerade främst på rörelsestörningarna + hältorna

*kl*

tack och lov rör sig min häst rätt trevligt (tömkörning osv), så då kanske det inte är KS? *hoppas*

Har inte sett henne sen 30:e och var där idag, hon var finare i musklerna (men långt från bra). Har 600gr täcke (kanske -2 ute på dagen)... Lite väl varmt för min smak, men jag tror hennes muskler mår bra av det!

Ska ringa tillbaka till ultuna på måndag och prata med en medicinare ang, om det kan vara magsår...

vet inte vad jag "hoppas" på att det helst ska vara :crazy: pest eller kolera

min häst rör sig också jättebra vid tömkörning! aldrig varit halt. hon är välmusklad.. så det kan mkt väl vara KS.. men också något annat med tanke på att hon "bara" är spänd?

*kl*

tack och lov rör sig min häst rätt trevligt (tömkörning osv), så då kanske det inte är KS? *hoppas*

Min häst rör sig kanon både med och utan ryttare, trots KS och 2-gradig hälta vid böjprov. Så det är nog ingen direkt säker garanti för att det inte är KS.

Men vi får hålla tummarna för att det inte är KS som din häst har!

Hur upptäckte du/misstänkte du att din häst hade det? Han ömmade på ryggen

Hade hästen ont i musklerna? Ja

Hade hästen ont i själva skelettet? svårt att säga

Hur behandlades den? Med butta och vila

Vila? ja

Vilken typ av "från-marken"-rehab? Under hur långt tid? Tömkörning några veckor.
Vilken typ av rid-rehab? Hur lång tid till "normal", vad är "normal ridning" för just er som ekipage? Ingen ridrehab, utan tömkörning i några veckor i framåt-nedåt form så han musklar sig, sedan blir han symtomfri och går att rida men jag rider aldrig två dagar efter varandra, tömkör alltid emellan och har han stått, börjar jag alltid med tömkörning.
Jag fick hjälp av en superduktig tjej som hade fått en utdömd häst att bli frisk och fullförsäkrad genom att arbeta på detta sätt i töm. Hennnes häst hade KS mellan 13-14-15-16 och gick inte att rida in, slängde av folk. Hon fick hästen och kunde som sagt göra den symtomfri. Detta var 8 år sedan hästen har tävlat och rids regelbundet.

Blev den frisk? Ja symtomfri

Återfall? Ja p.g.a att vi hade fått kvarka på gården, och han måste vila. När han tappar musker får han ont. Därefter håller jag på med uppbyggnad av ryggen innan jag sitter på honom.

Ni som fick ta bort hästen, efter hur lång tid? Han lever

Var var KS någon stans (kotor, säg i T5-T7 eller liknande) överridande tornutskott melln S14-S15,

Ja det tror jag. Vet inte säkert.

Hur upptäckte du/misstänkte du att din häst hade det? Började med för en tid sedan, när jag skulle sadla att hon helt oväntat "blåste" upp sig när jag drog sadelgjorden.(hästen var tidigre aldrig spänd och så när man spände gjorden) Sen så när man ska lägga på täcket sjunger hon ihop med hela ryggen. Även när man ska "lyfta och så på svansen när man ska ta på ländtäcket. Spänd vid ridning mm.

Hade hästen ont i musklerna? Ja, förut reagerade hon inte när man truckte, men nu är hon spänd i hela ryggen. Är även halt på högt på vb och lågt på vf vid böjinig.

Hade hästen ont i själva skelettet? ja, eftersom attTornutskotten ligger mkt nära och på flera ställen delvis överlappnande.

Hur behandlades den? är under utrdening, så vet inte hur det går än..

Vila? ja just nu. ståt av på sedan oktober.

Vilken typ av "från-marken"-rehab? Under hur långt tid? Ja ska väl ksnke igång med longering, tömkörning arbeta i låg form och sen senare ska kanske hon ska få metacam.

Vilken typ av rid-rehab? Hur lång tid till "normal", vad är "normal ridning" för just er som ekipage? Vet ej hur det blir där än

Blev den frisk? vet inte

Återfall? ja

Ni som fick ta bort hästen, efter hur lång tid? vet ej

Var var KS någon stans (kotor, säg i T5-T7 eller liknande) Från T15- 17 har måttliga beenpålagringar med förlägning i leden. T16-L1 ligger mkt nära varandra och är ihop växta.

Hade hästen även ont i andra muskler, tex under magen, rumpan, nacke? Som kompensation. Ja verkar som hon har ont runt "rumpen, bakpartiet.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
523
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18