Kisseriet hos en sjusovare

mmbot

Trådstartare
Min hund är en sjusovare. Han är väldigt pigg och lekfull från cirka klockan 14 till läggdags, men sover hela natten och på förmiddagen. Jag kan inte låta bli att undra över varför han inte behöver gå ut och kissa. Han säger annars till när han är kissnödig, oftast hinner han inte säga till innan vi går ut men han vaknade en natt och ville ut och kissa och det har hänt ett par gånger på dagarna också att han sagt till. Men hur kan han inte behöva kissa tidigare på dagen?

Oftast brukar han vakna till runt 10 eller lite senare och då brukar jag ta ut honom, sedan går han och lägger sig igen. Men ibland vaknar han inte till utan ligger kvar hur länge som helst. Nu är klockan 11.42 och han sover som en stock. Klockan 10.00 försökte jag föreslå för honom att vi skulle gå ut och gå. Han förstår att "ska vi gå ut och gå" betyder promenaddags. Men han svarade med att flytta sig från sin säng och in i sovrummet där han demonstrativt gosade in sig i täcket och där ligger han nu och sussar sött.

Ligger han och håller sig i sömnen? Är så osäker på om jag ska väcka honom och dra ut honom mot hans vilja, eller om det är helt onödigt eftersom han uppenbarligen inte verkar särskilt nödig? Vad tycker ni?

Min hund är en sjusovare. Han är väldigt pigg och lekfull från cirka klockan 14 till läggdags, men sover hela natten och på förmiddagen. Jag kan inte låta bli att undra över varför han inte behöver gå ut och kissa. Han säger annars till när han är kissnödig, oftast hinner han inte säga till innan vi går ut men han vaknade en natt och ville ut och kissa och det har hänt ett par gånger på dagarna också att han sagt till. Men hur kan han inte behöva kissa tidigare på dagen?

Oftast brukar han vakna till runt 10 eller lite senare och då brukar jag ta ut honom, sedan går han och lägger sig igen. Men ibland vaknar han inte till utan ligger kvar hur länge som helst. Nu är klockan 11.42 och han sover som en stock. Klockan 10.00 försökte jag föreslå för honom att vi skulle gå ut och gå. Han förstår att "ska vi gå ut och gå" betyder promenaddags. Men han svarade med att flytta sig från sin säng och in i sovrummet där han demonstrativt gosade in sig i täcket och där ligger han nu och sussar sött.

Ligger han och håller sig i sömnen? Är så osäker på om jag ska väcka honom och dra ut honom mot hans vilja, eller om det är helt onödigt eftersom han uppenbarligen inte verkar särskilt nödig? Vad tycker ni?

Väck inte den valp som sover är mitt motto. :D

Äsh det där är ju olika både hos hundar och människor, min ena hund kissade två gånger om dygnet som valp, märkligaste hund jag haft, letade kisfläckar inne konstant , men golven var torra !
Likadant med människor, mitt ex kissade en gång om dagen i snitt.. han kunde vakna , sen kunde vi dra iväg och göra något i flera timmar innan han gick på toan, själv springer man ju och kissar 10-15 gånger om dagen =D

Väck inte den valp som sover är mitt motto. :D

Äsh det där är ju olika både hos hundar och människor, min ena hund kissade två gånger om dygnet som valp, märkligaste hund jag haft, letade kisfläckar inne konstant , men golven var torra !
Likadant med människor, mitt ex kissade en gång om dagen i snitt.. han kunde vakna , sen kunde vi dra iväg och göra något i flera timmar innan han gick på toan, själv springer man ju och kissar 10-15 gånger om dagen =D

Skönt att ni inte tror att det är någon fara. Vet inte heller vad som skulle vara dåligt med det hela (är ju något av ett lyxproblem egentligen) men har aldrig stött på något liknande så man börjar ju undra. :p

Du kan ju erbjuda en annan möjlighet i form av "vill du gå kiss o bajs?" Vilket då skall betyda ut o lyft på benet o sen snabbt som attans in igen o fortsätta sova.
Det är väldigt praktiskt att ha en hund som kan kissa o bajsa på kommando.

Du kan ju erbjuda en annan möjlighet i form av "vill du gå kiss o bajs?" Vilket då skall betyda ut o lyft på benet o sen snabbt som attans in igen o fortsätta sova.
Det är väldigt praktiskt att ha en hund som kan kissa o bajsa på kommando.

Ja, det är ingen dålig idé. Han förstår ju rätt bra vad man säger ändå, märker jag, så om man tar till vana att säga så de gånger han bara ska ut snabbt så kanske han lär sig vad det betyder. :)

Ja, det är ingen dålig idé. Han förstår ju rätt bra vad man säger ändå, märker jag, så om man tar till vana att säga så de gånger han bara ska ut snabbt så kanske han lär sig vad det betyder. :)
Du kan lära in orden genom att konsekvent säga "duktig vovve kissar" resp "duktig vovve bajsar" när han gör just det.

Det är väl också så att det finns ett hormon som reglerar kisseriet och som drar ner på produktionen när man sover. Sover man mycket så blir det inte så mycket kiss under den tiden :)

Min ridgeback fick ofta välja själv när hon skulle gå upp när vi var i sommarstugan. Om jag inte väckte henne så kom hon nertassandes från övervåningen någon gång vid 13-tiden, lagom till dagens långpromenad :D.
De andra hundarna hade då varit uppe i flera timmar, inklusive morgonrastning givetvis.
När jag var bortrest en helg så tillbringade hon hela helgen i sovrummet, min kompis som passade henne fick gå och koppla henne, släpa ut henne, försöka få henne att åtminstone kissa men hon höll sig hela helgen :o.
Sa jag att ridgebackar är egensinniga :angel: :D?

Mina tidigare salukitikar kissade ALDRIG på bortaplan.. Inte helt optimalt när de skulle ställas ut på olika platser :meh:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en blandras som nu är snart 7 månader. Hon har vart en ganska svår valp med massvis av hyss för sig, som många är! Vi har...
Svar
8
· Visningar
2 611
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 903
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Vi har en valp (finsk lapphund) på sju månader som är mycket trygg och glad till sättet, och som sedan i princip första natten sovit...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 441
Senast: iNHALE
·
Småbarn Jag skulle vilja få lite råd och tips från andra föräldrar, samt ta del av era funderingar. Jag har letat efter information om olika...
2
Svar
27
· Visningar
4 219
Senast: Coop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar