Kissefråga igen...

L

lisa

Jag tycker kattens kiss har börjat klumpa sämre helt plötsligt, trots samma sand som jag alltid har vart nöjd med.. Förut blev det alltid bra klumpar men nu kan jag få hacka loss fastklibbat kiss från botten på lådan :crazy:

Kan det bero på något i själva kisset? Maten är densamma...

Sv: Kissefråga igen...

...PS: tycker det luktar värre också, men det kanske beror på att kisset sprids ut mer i lådan istället för att klumpa??

Joo, men det är ju just det att jag har samma sand som jag alltid har haft! Därför undrar jag om det kan vara något i kisset som har förändrats...

Alternativet finns ju såklart att sanden plötsligt har blivit dåligt, men det verkar ju konstigt :confused:

jag tror kissen blivit större (?) och kissar mer.. då drar sig ju kisset ner mot botten.. så prova att fylla på lite mer om det finns plats för det. det var det jag kom på när jag såg frågan iaf.. kanske nångon annan som har något annat förslag..

För mycket kiss i förhållande till sand tror jag också på. Katten kanske inte blivit större, men av nån anledning dricker mer (kolla upp den lite extra, det kan vara ett tecken på att nåt är fel). Ger du samma foder som tidigare? Eller så kanske tillverkaren av sanden gjort en fuling och "förbättrat" receptet som de ju får för sig att göra ibland.

Katten är 15 år och har knappast växt något de senaste 14 åren ;)

Hon äter och dricker som vanligt, varken mer, mindre eller anorlunda. Hon är väldigt kräsen med lådan, den får absolut inte vara smutsig eller ha för lite sand då vägrar hon använda den.

Det kan förstås hända att hon plötsligt har börjat kissa mer, vad skulle det isf betyda :confused: (hon dricker alltså INTE mer än vanligt, bara någon cm per dag ur skålen).

Om hon kissar mer utan att dricka mer kan det också vara nåt som är fel, speciellt som hon börjar bli äldre. Men om hon verkar må bra, är pigg och äter som hon ska och inget annat är konstigt så tror jag inte att det är nåt att oroa sig för.

För den delen, har du haft flera säckar av sanden som det varit såhär med? Annars kan det ju vara just den här säcken som råkat ut för nåt.

Öppnade en ny säck igår och det verkar -faktiskt- som om den förra säcken var ett dåligt exemplar!

Nu klumpar det fint igen... :idea:

Vad bra att det löste sig :) Förresten, vilken sort är det du använder?

Katty.

Den dammar en del, det är väl det enda negativa.... Tant katt vägrar dock sätta rumpan i allt annat :o

Jag vet hur det är, fick soffan nerpissad då kisse var missnöjd med lådan. :P Han vill ha Everclean Freshguard, och den är väldigt bra, dammar inte heller. Det är bara det att dom gånger jag inte har tillgång till bil är det inte så trevligt att släpa kattsand på bussen, byta buss och greja...

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 410
Senast: Kaching
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka