Kissar överallt

linzan

Trådstartare
Jag behöver lite akut hjälp här känner jag, min katt har börjat kissa inne och då menar jag inte i lådan utan i soffan och sängen mm mm. Jag börjar bli orolig att jag måste ta bort henne för så här kan man ju inte leva. Det stinker och man vågar knappt ta hem folk. Hon är kastrerad och inga fel på henne.

Sv: Kissar överallt

Hej.

Vi har också haft detta problemet.
Vi hade en hankatt som hette Lasse. Han kissade revir hemma, inomhus.
Våran honkatt, Lisa (Lasses mamma), gjorde det också, för att försvara sitt revir. :(

Vi betalade flera tusen kronor för att ge Lasse olika sprutor mm, som skulle få honom att sluta pinka revir.
Tyvärr hade vi sådan otur att Lasse inte slutade, så vi var tvugna att ta bort honom.

När Lasse väl var borta slutade Lisa med det i alla fall..
Nu har vi en ny hankatt, Pelle heter han. Det är inga problem med revir längre, Pelle bryr sig inte så mycket.

Finns det några hankatter i närheten, som kanske inte är kastrerade i närheten av där du bor?
Det kan vara en anledning.
Bara för att vi hade oturen att behöva göra oss av med våran katt, så behöver det tack och lov inte betyda att du behöver bli av med din katt.

Hoppas det blir bättre!

Menar du som inga fel, att hon är veterinärundersökt för urinvägsinflammation etc?

i värsta fall kan du ju omplacera den annars man behöver ju inte ta bort dem de kan ju sluta om de blir ensamma

yes just så menar jag, ensam är hon redan. Vi bor i lägenhet men även när hon bodde i huset så ville hon ändå aldrig gå ut så det stör nog inte hennes speciellt.

Jag svarar samma som i en annan tråd, och som även Heulwen säger högre upp i tråden: Är du säker på att katten är frisk? Katter som har urinvägsinfektion kissar gärna utanför lådan. Vidare: Är lådan ren? Har katten lugn och ro? Är hon stressad?

Hon är HIMLA livlig så lugn är hon ju inte men stressad är nog fel ord det med. Ja jag är säker på att hon är frisk, kollade det när vi kastrerade henne nämligen.

sen behöver jag få veta hur man får väck lukten från soffan, har hällt på ättika men det luktar ju så illa så det knappt går o va här

Men det var ett tag sedan hon kastrerades? Urinvägsproblem kommer oftast efter kastrationen. Hon är alltså undersökt efter dess också?

Vet inte hur man tar bort lukten.

Jag svarar samma som i en annan tråd, och som även Heulwen säger högre upp i tråden: Är du säker på att katten är frisk? Katter som har urinvägsinfektion kissar gärna utanför lådan. Vidare: Är lådan ren? Har katten lugn och ro? Är hon stressad?

en av mina föräldrars 4 katter kissar överallt. hon gör det direkt om lådan råkar vara minsta lilla smutsig den ska helst vara bytt med nytt godluktande strö varje dag och inga kläder eller saker som går att gräva i får ligga nånstans i huset, inga platspåsar på golven, inga kuddar i soffan och sängen den får hon inte komma i närheten OM hon skulle hålla sig helt från att kissa överallt.
tyvärr har inte mina föräldrar chansen att ha det helt perfekt för henne de har 3 katter till och en hund.
troligen är katt nr 1 rädd för hunden med tyvärr så hon blir stressad om de inte varit så att de var så fäst vid henne och emellanåt är hon riktigt modig och jättekelen, så skulle hon ju egentligen må bättre hos nån liten tant som ensamkatt och inga hundar.
men hon skulle aldrig kunna flytta utan sin älskade bror som är helt tvärtemot sin syster.

Ja, då är det enda jag kan rekommendera feliway (köps på vet.kliniker, googla på det.)
Du hade inte bytt kattsand eller liknande? Förändringar i familjen/lägenheten?

hej!jag har haft samma problem med min katt.. hon kissade i sängen hur ofta jag än tömde kattlådan.. om du använder sån katttsand som finns på komsum/ica.. köp kattsand från djuraffären istället!jag gjorde de och min misse slutade kissa i sängen efter det..

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
827
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 388
Senast: Kaching
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppgiven. Försöker inget längre. Jag har åter kontakt med vårdteamet. Men jag upplever inte att jag får någon hjälp. Inget blir...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 621
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka