Kissar överallt!!

verrdogan

Trådstartare
Hur får man katterna att sluta kissa överallt?
Börjar bli så trött på dom, så fort nått trillat ner från en stol lr nått så är dom där å pinkar på de. blir såååå förbannad!!!!:mad:
Hur ska man få dom att sluta?

Sv: Kissar överallt!!

Är katterna kastrerade? Är de öht. rumsrenhetstränade?

När du skriver att de trillar ner från stolar, menar du att katterna kissar när de faller eller en stund efteråt? Att en katt kissar under ett fall är fullt naturligt, det gör de för att blåsan inte ska spricka vid nedslag. Om de kissar efteråt kanske det har med obehaget/traumat att göra? Det gör det ju inte på ren djävulskap iaf.

Som Sol nämnde kan det ha att göra med om de är kastrerade eller inte.
Att katter kissar på "fel" ställen är ofta en indikator på att något inte stämmer. Är katterna tillfreds med sin livssituation, är de aktiverade, är de öht. friska?
Jag föreslår att du tar katterna till veterinären för att utesluta en fysisk orsak till kissandet. Sedan får du helt enkelt börja jobba på det. Placera ut MÅNGA lådor i hemmet. Prova olika lådor, olika sand och olika platser.
Se sedan till att katterna inte ges tillfälle att kissa på andra saker. Se till att saker inte ramlar ner på golvet osv. tills katterna lärt sig att använda lådorna.
Katterna kissar inte för att jävlas, det finns en orsak.

Är katterna kastrerade? Är de öht. rumsrenhetstränade?

När du skriver att de trillar ner från stolar, menar du att katterna kissar när de faller eller en stund efteråt? Att en katt kissar under ett fall är fullt naturligt, det gör de för att blåsan inte ska spricka vid nedslag. Om de kissar efteråt kanske det har med obehaget/traumat att göra? Det gör det ju inte på ren djävulskap iaf.

ne, menade att dom kissar på saker som ligger på golvet :d
nån är kastrerad. dom är över ett år allihop så dom är rumsentränade allihop. så ja antar att do bara är jävliga.

Som Sol nämnde kan det ha att göra med om de är kastrerade eller inte.
Att katter kissar på "fel" ställen är ofta en indikator på att något inte stämmer. Är katterna tillfreds med sin livssituation, är de aktiverade, är de öht. friska?
Jag föreslår att du tar katterna till veterinären för att utesluta en fysisk orsak till kissandet. Sedan får du helt enkelt börja jobba på det. Placera ut MÅNGA lådor i hemmet. Prova olika lådor, olika sand och olika platser.
Se sedan till att katterna inte ges tillfälle att kissa på andra saker. Se till att saker inte ramlar ner på golvet osv. tills katterna lärt sig att använda lådorna.
Katterna kissar inte för att jävlas, det finns en orsak.

katterna är friska å krya, går hos vet regelbundet med alla mina djur. å kattlådor har ja flera redan. sen ett hus på 10rum å så får dom gå ut regelbundet i stor hage. fast dom är inne katter. å pigga å glada är dom.:banana:

Hur många katter har du?
En katt kissar inte nån annanstans än på lådan av ren djävulskap som sagt. Har du tagit upp problemen med din veterinär?

Om inte alla katter är kastrerade kan det mycket väl vara revirmarkering.
"nån är kastrerad" gav mig uppfattningen att du har många katter, och kan hända de inte är tillfreds psykiskt

Jag har 2 egna å sen 2 från ett katthem.
alla katterna ligger med mej i soffan å myser å är alltid med på allt man håller på med i huset.
Fick en katt överkörd i somras, kan de va av sorg som dom håller på såhär :confused:
Dom har ju som sagt hur mycket som hellst att pyssla å leka med här hemma. å dom kommer bra överens med varann.
dom 2 som är från katthemmet är kastrerade, vet ju inte hur dom haft de tidigare, mer än att dom blivit övergivna då förståss.

Tror det är revirtänkande, föreslår att du åker och kastrerar de två som inte är det. Min gjorde så ett tag när jag hade två katter, men efter kastrationen försvann det beteendet med detsamma.

Får ta å göra de. anledningen att ja väntat är för deras ålder å den kraftiga värmen å infektionsrisken under sommaren.

:devil: min mammas katt är kastrerad innekatt, han är 7-8 och blev kastrerad ordentligt vid rätt ålder,frisk ska han vara nu(haft problem med kristaller i urinen mrn då hade han svårt att kissa så det är inte det) Han kissar då han inte få gå ut han blir alltså arg då vi brukar låta honom gå i sele ibland, men få inte han som han vill jamar han och springer nr och kissar har prövat allt men inget av alla sprayer funkar och han kissar bredvid kattlådan även om det är ny sand och tvättad med enbart varmvatten,alltså inga starka dofter:devil:

Tyvärr så kan vissa katter utveckla det beteendet. Oftast av någon anledning från början. Min mammas katt tex, hon pinkade ofta utanför lådan, för ett tag hade hankatten dille på att hindra henne från att komma fram till lådan, han blockerade vägen. Sen satte det sig i skallen på henne och mamma blev aldrig av med problemet. Ibland höll hon sig jättelänge, och sen när hon väl kissade i lådan, så satt hon så nära kanten, att trycket i blåsan gjorde att strålen kom utanför :crazy: Då kunde man ju inte skälla på henne....
Fick ingen veterinärs förklaring på varför hon gjorde så, hon hade ingen urinvägsinfektion eller nåt sånt, det var bara en fix idé....

Så ibland kan man inte förklara varför de gör så. Det man kan prova är att flytta lådan, skaffa flera lådor etc.

Jag tog hem en hittekatt som tydligt protesterade mot att inte få gå ut. Han satte sig framför mig och kissade på golvet, efter att jag nekat honom utgång.... så han fick helt enkelt flytta till någon som kunde erbjuda honom ett liv som utekatt, vilket han trivs superbra med.

Som sagt, ibland är det protest, ibland medicinska orsaker, ibland psykiska orsaker, och ibland kan man helt enkelt inte förklara det. Man får prova sig fram helt enkelt.

Nej, de är inte bara jävliga. Se till att kastrera hela högen och börja sedan om med rumsrenhetsträningen. Hålla katterna avgränsad yta (gör sig självt när man har nykastrerade katter som behöver vara ifred första dygnet) med mat, sovplats och lådor. Ha ingenting på golvet som de kan vilja kissa på. Öka sedan på ytan de får röra sig på successivt (förutsatt att de sköter sig med kisseriet) och förhoppningsvis kan du släppa dem lösa i huset efter bara några dagar.

Jag har själv haft en hona som kissade på allt mjukt som låg på golvet. Hon slutade omedelbart efter kastrering.

Om det är någon av de kastrerade katterna som kissar kan det handla om utinvägsproblem, men det kan även vara så att det blivit en ond cirkel. En fertil katt börjar revirmarkera och så hänger resten av katterna på för att hävda sig.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 129
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama