Kissar orange?

Lona

Trådstartare
Ok, nu har jag fler dumma frågor:o. Någon (eller flera) av hästarna i stallet kissar så att det blir orange-rött i snön. (Det märks ju inte inne eftersom de står på torv.) Enligt en vet så skall det vara ofarligt men vad beror det på? Jag tycker ju inte att det låter helt sunt får jag säga.

Sv: Kissar orange?

äter de på träden i hagen?

Många hästar äter Asp och den barken är orange, och då blir också deras kiss orange. Märks som sagt under senvintern oftast.

Hmm, har faktiskt inte kollat träden. Det är inte så många i vinterhagen men jag skall absolut ta en kik, kommer inte ihåg vad det är för sorter. Tack!

Vi har inga träd i vinterhagen och våra kissar oxå orangerött ibland.
Ska tydligen ha med snön att göra.
Har haft olika hästar olika vintrar och detta kommer varje vinter när det är kallt och snö.

Hästarna kissar orange/rödt när det är kallt..Har visst något med njurarna att göra har jag hört nån gång.
Men det är helt ofarligt:)

Båda mina kissade ruströdt när det var -30 grader här strax innan jul...

Det är ju samma med oss människor när vi inte druckit tillräckligt med vatten på ett tag.
Under vintern dricker hästarna oftast mkt mindre,särskilt när vattnet fryser och det är snö,och då blir kisset annorlunda i färgen.

Det gör våra hästar också, det är ofarligt sa vet. när jag frågade. Som sagts här förut så har det med koncentrationen på urinen och göra.

Kanske kissar de orange även när det inte är snö ute, men då ser vi ju det inte.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 365
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 483
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar