Kissar inne

C

CindyLou

jag har två katter är 4 år,bröder. Dom har fart runt i många hem de två första åren innan jag köpte dom. I vintras började den ena att kissa inne. 8 gånger i våran säng,2 gånger i storpojkens sedan har vi 10 gånger i soffan,jackor ,skor m.m. Då provade vi med att han skulle bo hos min mamma i ett större hus med andra utekatter som nsällskap där bodde han i 2 månadr och ingen olycka skedde. Så tog vi hem honom för 1-2 veckor sedan för att testa hur det gick + att vi ska sälja dom då vi inte ha råd att ha dom kvar. Ska dela dom eftersom dom mår bättre utan varandra. Men så på morognen idag så började det igen. Kattlådan är rengjord men såg att han gick till barens jackor men då sa jag till honom,då gick han till sin liggplats och jag flyfte in honom i lådan där han kissade massor. Det syns verkligen när ngt är på gång. 5 minuter senare hittar jag honom i sovrummet(vi har ingen dörra tt stänga) där han stod i en stor fläck med kiss på min sida:cry: . Vi stänger in båda katterna i köket och tar in honom på lådan igen. Då går han först till sin ena liggplats och skvätter några droppar, vi tar undan honom och då går han till sin andra liggplats och kvätter några droppar.

är det urinvägsinfektion? Men han kissar ju iofta massor.

Sv: Kissar inne

ingen som vet ngt? han har inget gjort ngt sedan i morsen nu iaf.

Jag tycker det låter som de vantrivs. Synd att de ska behöva flytta igen om de redan farit runt så mycket. Kan de inte bo hos din mamma då?

Det är bara den ena Leo som vantriv. DDet började med att Cole brodern sätter på honom sup ikvartern och han slutar inte hur vi än gör det är därför vi särade på dom men vi tänkte se hur det blev när vi före ihop dom igen men det gick inte. Min mamma kan tyvärr inta ha kvar honom. Dom har hund och 7 utekatter och det funkade inte ilängden med både utekatter och en innekatt. Tyvärr så har de inte tiden för all pälsvård heller annars mådda han jättebra där.

Tror också att han vantrivs. Skaffa nytt hem åt honom snarast, och var då ärlig med hans kissvanor. Hoppas det löser sig då!

jag älskar verkligen dessa kattern men har inte råd ha kvar dm, ska även sälja bilar och gården:cry:
Det har ringt lite folk men jag är så kräsen. Dom vill bara ha en prydnadskatt. Och ingen vägrar ta någon av dom livstid vilket det är när man köper katt.

Det är bra att du är kräsen med ett nytt hem åt dem för tyvärr tror jag dessa katter kan sluta som utslängda eller vandra runt i flera olika hem om de hamnar fel. Det bästa vore om den som började kissa inne får ett hem som utekatt.

Hej!
jag tänkte precis skriva en egen tråd om samma ämne men så hittade jag din! :)
Jag har ungefär samma problem som dig. Har en honktt, hon är ett år i sommar. I vintras, ungefär innan hon började löpa första gången så började hon kissa inne, främst i hundens bädd.
Vi kastrerade henne i hopp om att det skulle hjälpa men efter kastreringen har det bara blivit värre och värre! Nu kissar hon i våra sängar, i soffan, hundens bädd och så fort någonting ligger på golvet! Dessutom har hon blivit aggresiv mot hunden och min sambo, inte så mkt mot mej..
Vi har testat feliway som vi har haft i en månad nu men det har inte hjälpt ett dugg, har även beställt en felifriend och hoppas på att den ska bryta hennes beteende.
Tyvärr så kan vi inte låta henne bli utekatt eftersom hon har epilepsi och behöver ha sin medicin vid samma tid varje dag för att hon inte ska få några anfall..
Vad sjutton ska jag göra? Börjar verkligen bli desperat nu för detta fungerar inte! Någon som har nåt tips?? Min sambo har börjat prata om att han inte vill ha kvar henne, för mig känns det fel att ge upp så lätt och dessutom, vart hittar man en vettig kattägare till en aggresiv katt med epilepsi och som kissar inne?

Förlåt om jag kapade din tråd men det känndes onödigt att göra en ny för samma ämne...

Det verkar som att era katter inte trivs...den första med den andre hannen (ofta trivs ju inte hannar ihop!) o den andre katten verkar ju inte gilla hunden..

precis, det är väl därför hon ger sig på hunden, och hunden är för mesig för att säga ifrån. Problemet är ju vad jag ska göra åt det..
Vi ska snart flytta till större och jag hoppas att hon ska trivas bättre där(önsketänkande jag vet) men fram tills vi flyttar känns läget rätt outhärdligt..
Funderar på om jag kan övertala mina föräldrar att hon kan få bo hos dem ett tag,iaf tills vi flyttar. Hos dem brukar hon uppföra sig och verkar trivas bra. men jag vet inte riktigt hur jag ska lägga fram förslaget. :crazy:

mina katter är ragdolls och bröder och dom har funkat jättebra tills vi flyttade till ett mindre boende när vi köpte hästgård men tyvärr så tycker väl dom att det är förlitet utrymme.

En katt som kissar inne hade jag tagit bort direkt. Om det inte gick att ompacera till "stallkatt" eller "utekatt"

Nirak

Beteendestörningar är i princip alltid en indikation på att något inte stämmer, att något inte står rätt till.
Som många skrivit innan misstänker jag att de vantrivs/är stressade/otillfreds med situationen.
Det är viktigt att du är ärlig med problemen om de ska omplaceras som heulwen sa. Lycka till, och hoppas det löser sig för er :)

eftersom det har upprepat i två omgångar med samma problem medans när han är hos min mamma är problemen borta så är jag nästan säker på att han vantrivs över brorsan tyvärr. Att han går som utekatt är uteslutet. Han och brodern är instängda i köket och haöllen nu (ingen dörr utan bara gallergrindar). Han går ofta på lådan men några gånger har det kommit mindre pölar på ca 20cm i dameter i deras kattbädd. När han kissar tex i säng eller dyligt är det mkt stora sjöar på ca 50 cm i dimetern. Vi har även tagit bort kattluckan till kisselådan och gör rent den jätte ofta.

Vi har också problem med en katt som kissar inne och har varit hos en fantastisk veterinär som är expert in om det området och vi har nu påbörjat hennes metod.

Hon förklarade detta problem för oss i över två timmar så jag får väl fatta mig kort och om någon tycker att det låter konstigt så säg gärna till man kan ju alltid missuppfatta...
Att dom kissar inne är en indikation på att något är fel och först och främst bör katten kollas upp av vet. så att den är fullt frisk. Att den kissar inomhus är en slags stressreducering, vi männiksor hanterar vår stress och oro på olika sätt och katten gör det genom att utsöndra sin egen lukt för den är lugnande. Hon förklarade en teori med "symptomtröskeln" det innebär att det finns mycket olika saker som för katten inmnebär stress och till slut kommer man över gränsen där bägaren rinner över och då händer detta. Vårt första steg i detta är att vi kommer att låta katten välja låda samt kattsand. Vi kommer att ha tre olika lådor och tre olika sorters kattsand på samma ställe- En grej till är att ta av sig skorna utanför dörren och kliva direkt in på mattan då drar vi inte med oss lukter utifrån som kan vara stressande för honom. Vi använder också feliway ett lukthormon i väggen den är ingen lösning men kan hjälpa till.
Kan tillägga att katten är sent kastrerad och vet. menade att detta kan ha betydelse för sådana här problem.

Detta är ju en vanlig anledning till att man tar bort katter men det är väl ingen lösning, förstår inte ens hur någon kan föreslå det, detta är ju en indikation på att något är fel och då är det ens ansvar att lösa det!

Lycka till!

Varför skulle problemet vara löst för att katten blev stallkatt eller utekatt? Ingen kan väl säga att problemet beror på att katten inte är det?

Nej men det är väl bättre om den pissar utomhus än i min säng? Kattkiss i sängen, nej tack ;)

Nirak

han springer på lådan hela tiden och det blir massa små klumpar av kiss i lådan

Jag förstår din tanke, tro mig kattkiss i sängen är ingen höjdare:D Det jag menar är att man löser ju inte problemet för att man släpper ut katten utan problemet ligger nog i nåt annat än att den är innekatt.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 609
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 821
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 431
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar