Sv: Kissar inne
Jag tror att din katt kan ha problem med kristaller i urinet eller urinsten alternativt urinvägsinfektion. Om han går och försöker kissa mest hela tiden och resultatet bara blir små skvättar plus att han kissar hela sjöar emellanåt är tydliga symptom på detta.
Min kastrerade hankatt har drabbats av liknande besvär vid ett par tillfällen och han är totalt rumsren. När han blivit sjuk har han inte kunnat kissa och han har desperat sprungit runt och letat efter ställen där han försökt.
Första gången fick han antibiotoka och blev bra i några månader, sen hände det igen, han försökte kissa och sprang och småskvätte och trängde utan resultat, slutligen blev det en megapöl i en säng.
Jag såg till att få recept på antibiotika att ha hemma, för sånt här händer ju alltid på en lördag eller söndag.
Dessutom rekommenderade veterinären mig att sluta med det vanliga torrfodret.
(förressten om jag inte minns fel tror jag att jag läste på din seniortråd att ni bytt foder till katterna kanske det har påverkat honom...???)
Jag fick två tips, antingen ett speciellt "njurproblemstorrfoder" kommer inte ihåg vad det heter, brukar säljas hos veterinärkliniker. Det är svindyrt mer än 100 kr kilot. Men min duktiga och kloka veterinär sa att det andra alternativet som funkar mycket bättre för mig som har flera katter, är att ge burkmat.
Det här var för mer än ett och ett halvt år sedan och min katt har varit helt frisk sedan dess!
// Smirk