Kissar i transporten

Henna

Trådstartare
Min häst håller på att skaffa sig en ovana jag inte gillar - ber om råd hur jag ska träna så inte ovanan blir en vana!

Vi åker och tränar 1 gång/v. Innan träningen ställer jag henne i boxen i ungefär en halvtimme för att hon ska kissa medan jag packar bil & transport. När jag hämtar henne har hon oftast kissat. Efter träningen varvar vi ner innan jag leder henne på transporten. När luckan är stängd hörs ett skvalande utan dess like :eek: och fram forsar en vårflod av kiss - som om den värsta dammen hade brustit!

Jag är rädd om min transport! Kan inte vara så bra för golvet (helgjutet), speciellt inte så här års då jag inte kan spola rent/lufttorka pga snö och kyla.

Jag är naturligtvis ännu mer rädd om min häst - blir golvet dåligt blir det farligt för henne - och hur ser jag det med ett helgjutet golv?

Har läst härinne om folk som lär sina hästar kissa på kommando - med en vissling som signal+beröm/godis när de kissat. Några andra tips?
Jag tar tacksamt emot era erfarenheter.

Sv: Kissar i transporten

Har inget tips om hur man tränar men min erfarenhet är att hästar vill inte kissa på hårda ytor, tex hårdgjorda parkeringsplatser. Så om möjligt led hästen på en mjuk yta, helst gräs men det är ju lite svårt just nu eller i ridhus, kanske i mjuk snö.

min valack var i alla fall sådan, han kissade ICKE på hårt grus eller andra hårda ytor, då höll han sig men om jag ledde honom till en gräsyta alternativt om det fanns möjlighet att leda honom i en paddock eller ridhus. Inte heller kissade han när jag satt på utan man fick leda honom en liten stund

Hon är väl nödig efter träningen ;)

Jag har inget träningstips alls till dig, för mitt sto kissar bara när hon är nödig. Jag kan ställa henne i en box hur mycket jag vill för att hon ska "kissa av sig", men föga hjälper det.

Naturbarn som hon är så kissar hon när hon tycker hon behöver, oavsett om det är i box, i transporten, under ridning eller på stallgången... :angel:

Mitt sto är likadant...

Har tom medvetet väntat ut henne några gånger, låtit henne stå och beta, vila osv i upp till en halvtimme efter att man har ridit klart, packat in saker osv.
Men nej då, men så fort hon klev på finkan så skvalade det som bara den....:devil:

Har gett upp, vet inte om man kan göra något åt det?
Skulle också gärna ta emot tips isåfall.

Valacken jag hade tidigare kissade aldrig någonsin på transporten...

har för mig att hästar gärna kissar på platser de känner trygghet.
en del kan hålla sig in i det sista men släpper floden när de kommer in i sin box.
min kissar det första han gör när han kommer in på kvällen.
min svärmors fd häst VÄGRADE kissa inne, han höll sig hela natten, och släppte sin flod när han kom ut i hagen...
gissa om han var kissenödig när stormen gudrun var här, då de kom in tidigt och ut sent......mindre pool.....

stallkompisens häst har inget emot hårda ytor....kissar gärna i stallgången.....:)

men jag skulle prova som råden du redan fått, gå till en "mjuk" plats och invänta henne....

Jag har inga tips men kan säga att min häst kissar också i transporten ALLTID. Jag har massor med spån i transporten som suger upp och så sopar jag rent efter varje gång och tar ut det som är blött.
Är du jätteorolig för golvet så kan du kanske ha kattsand som strö? Ev. med lite spån över...

Jag ser det som jättepositivt att min häst kissar i transporten då problem annars ofta kan vara att hästar tvärvägrar det. Tänk att åka på tävling från tidig morgon och komma hem på eftermiddagen/kvällen och hästen inte kunnat kissa!

Se det positiva i det hela.

Var glad att du har en häst som kan tänka sig att kissa i transporten. Vi hade stora problem med ett av våra ston när vi var iväg på endagars fälttävlan och hon inte kissade förrän hon kom hem. Inte kul att ge sig ut i terrängen när man visste att hon hade en sprängfull blåsa i buken. Massor med spån och tillslut kom hon på att hon kunde kissa. Gissa om vi jublade! Transporten behöver du inte oroa dig för. Dom är tillverkade för att klara urin annars ska du reklamera...;)

Ett litet tips... Se till att ställa släpen i svagt uppför lut så rinner kisset ut bakåt mellan lämmen och golvet.

men har du inget strö i transporten?

Det är ingen ovana utan en vana o jag ser det det verkligen inte som ett problem.

Som ngn annan sa - jag ser det som POSITIVT att hästen kissar i släpet. Det är rena döden för golvet om man har lös matta iaf.

Men efter att ha haft en häst som INTE kissade i släpet och INTE gärna kissade borta, och som stod med benen i kors och knappt hann av rampen innan hon kissade hemma igen, så i princip applåderar jag hästar som kan tänka sig att kissa i transporten. Då finns det nånstans borta de kan tänka sig att kissa iaf, vilket är stort plus.

Är golvet täckt med helgjuten gummimatta ska ju urinen inte nå själva golvmaterialet heller?

Har faktisk ingen aning om hur man tränar detta. Min hästkissar alltid i transporten oavsett om hon stått i box en bra stund innan lastning. Jag har aldrig sett detta som ett problem.

Tack för alla inlägg, vilka har gett mej lite perspektiv på "problemet". Jag har mycket torv i släpet redan nu, får se till att skotta in lite tjockare lager ändå för att suga upp flodvågen! Och vara glad över att jag har ett naturbarn :bump: - naturligtvis vore det hemskt om hon höll sig, hade inte tänkt åt det hållet!

Har du provat att inte ha något strö i transporten? En del hästar gillar ju inte att kissa på bara golvet.

Om hon kissar ändå så är det nog bara att lägga in rejält med strö så att det suger upp och är lättare att ta bort. Granngårdens stallströ som är gjort på hampa har en väldigt bra uppsugningsförmåga.

Av samma anledning o även att val. vägrade kissa i släpet- gjorde att jag lärde dem att kissa på "kommando" för en morot.

De måste ju kissa mellan klasserna på tävling om de inte ska gå med benen i kors:bump:

man vet ju på ett ungefär när de brukar kissa o får passa dem i början.
Jag hade en speciell visselsignal i komb. med -Kissa!.

De brukar vara ganska generade över att kissa i hink i början, men ganska snabbt lär de sig att det inte stänker på benen. min märr kissar numera helst i hink om inte högt gräs eller lössnö finns.
Kissar inte alls i boxen längre.
På träningsplatsen brukar de vara noga med att få vara på samma plats. Ritual.

Moroten efter är viktig.

Har inget tips om hur man tränar men min erfarenhet är att hästar vill inte kissa på hårda ytor, tex hårdgjorda parkeringsplatser.

En märr jag rider har nog inte fattat det där! hon Älskar att kissa på hårda ytor, stallglovet är absolut bäst! ibland kissar hon på väg in från hagen men nog sjutton lyckas hon klämma ur lite till när hon väl står på gången :rofl:

till TS: ströa upp mycket och torv är bättre än spån att suga upp är min erfarenhet så tror jag att transportgolvet klarat sig om man sopar ur noga.:)

Gå ut i högt gräs med henne innan du lastar, eller ta med en halmbal och ströa lite om det inte finns något gräs. Vänta ut henne tills hon kissar innan du lastar.

Har samma "problem" med medryttarhästen... Han vill absolut inte kissa ute, så jag är alltid jättenoga med att han ska få komma in i boxen och kissa innan vi lastar och åker. Det tar ca 15 min att åka till ridhuset och ändå ska han prompt kissa i släpet, oftast både på vägen dit (fast han 5 min innan har kissat i boxen!) och sedan på vägen hem igen. Jag brukar också gå runt med honom i en halvtimme i ridhuset och låter honom också stå stilla några minuter då och då, men han kissar inte i ridhuset utan håller sig tills han kommer in i transporten. Har funderat på om han gör det för att på något vis "markera revir", det är ju även andra hästar som åker i transporten och jag gör alltid rent släpet väldigt noggrant efter mig, så jag tar ju bort hans lukt varje gång.

Som andra sagt så är det förstås positivt att han vågar kissa i transporten, men det blir jobbigt att få transporten riktigt ren. Min egen häst som jag hade förut var så smart att han alltid kissade innan han gick in i transporten! Man ledde honom fram till lämmen, lade grimskaftet över halsen på honom och steg åt sidan, han stannade och kissade och gick sedan in i transporten och man kunde stänga bakom honom! Helt perfekt! Men det var ju inte något jag lärde honom, han lärde sig helt själv.

Jag måste ändå fråga. Jag som också har en häst som alltid kissar i släpet oavsett om han kissat innan eller resan är kort.

Du säger att det är svårt att få den ren?
Jag upplever inte det svårt? Om man har spån i transporten är det ju bara ta bort det kissiga spånet med grep så mycket man får upp. Och resten tar man en sop och sopar ut?

Sedan är ju släpet rent?

Jag har storrengöring en till två gånger om året av mitt släp då det tvättas med schamboo invändigt och utvändigt och efter det poleras (på våren).
Har inte en enda ingrodd fläck på golvet, inget som inte går att få bort med sopkvast!

Så såå svårt kan det ju inte vara för andra att få rent om jag kan få det rent med grep och sop?

Jag måste ändå fråga. Jag som också har en häst som alltid kissar i släpet oavsett om han kissat innan eller resan är kort.

Du säger att det är svårt att få den ren?
Jag upplever inte det svårt? Om man har spån i transporten är det ju bara ta bort det kissiga spånet med grep så mycket man får upp. Och resten tar man en sop och sopar ut?

Så såå svårt kan det ju inte vara för andra att få rent om jag kan få det rent med grep och sop?

Jo, mem saken är att det inte är mitt släp, jag hyr av en kompis och hon använder släpet nästan enbart för att köra hö i, så jag vill inte att det ska vara några rester av kiss eller bajs kvar. Och jag har mycket spån i släpet när jag kör häst, men det är ju ändå alltid lite kiss som rinner ända ner till golvet, så golvet är lite fuktigt av kiss efter att jag tagit ut allt spån och sopat. På sommaren backar jag alltid upp släpet på spolplattan efter jag sopat ur det och spolar ur det också, men det går ju inte på vintern... Och det blir ju mycket jobb/tar mycket tid att få det helt rent, det är inte så roligt när man kommer tillbaka till stallet vid tio på kvällen efter träningen och det är mörkt och kallt. Ridhuset är som sagt bara en kvart bort, så med min förra häst brukade jag inte spåna, eftersom han ändå aldrig gjorde något i transporten. När man kom hem var det bara att last ur hästen och ev sopa lite ifall han haft grus eller spån i hovarna som trillat ur i släpet. Väldig bekvämt.

Nu är det ju inget stort problem att hästen kissar i transporten, jag säger bara att min förra häst var väldigt smart som kissade innan han gick in i transporten, han gjorde livet enklare för mig.

Kanske också ska tillägga att jag är otroligt pedant när det gäller släpet; när jag lämnar tillbaka det vill jag att det ska se ut som det kom direkt från fabriken och aldrig har stått en häst i det.
Om jag kunde nöja mig med att det var "normalrent" så skulle det vara lättare, men jag kan bara inte! (Tror att jag är lite lätt autistisk när det gäller vissa saker...)

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 546
Senast: AlmostEasy
·
Hästhantering Jag rider en valack som är 7 år. Vi har mycket problem med lastningen. Han går väldigt gärna in i transporten men vill inte vara kvar...
2 3
Svar
40
· Visningar
13 126
Senast: axel
·
Hästhantering Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i...
Svar
14
· Visningar
4 268
Senast: Angel
·
Hästhantering Hejsan allihop, "ny" på forumet (bara läst förut men aldrig skrivit något), sökt på detta ämne men hittar ingen liknande tråd. Så jag...
Svar
17
· Visningar
2 872
Senast: Lunketuss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama