kissar dåligt?

Vilka är orsakerna till att hästen kissar för lite? Hon dricker ganska lagom nu, har alltid varit dåligt på det men börjar få bukt på det, men har upptäckt nu på sistone att hon kissar knappt ngt, från att ha varit en del till nästan inget alls.:crazy:

Sv: kissar dåligt?

kan finnas många orsaker till varför. Men det som kan kollas lättast först är salt.... Det som reglerar hästens törst är när salthalten i blodet ökar och då måste hästen dricka för att minska den.
Har hon tillgång till saltsten?? använder hon den??
En häst behöver ca 20g salt om dagen sen ökar den dosen ju mer hästen jobbar och svettas.

så mitt tips e att ge henne salt i maten o se om det påverkar vätske intaget! kan också lösa upp saltet i vattnet.

Då skulle jag ha gjort som så att jag hade sprutat det i munnen på henne. Som man gör med avmaskning. Hon måste få i sig salt. Hoppas det blir bra.

Vad konstigt. Jag utgår från att du vattnar i hink så du vet att hon dricker. Är hon alltid inne så du vet hur mkt hon kissar då? (Mitt sto är mer eller mindre "torrt" inne och kissar när hon kommit ut, väldigt praktiskt!:angel:).
Tar hon aldrig salt, inte ens på sommaren? Ser du skillnad i vätske-/saltintag efter svettigt arbete? Kan du se om urinen är koncentrerad?
Om hästen inte själv kan reglera detta på tillfredsställande sätt måste något vara fel. Jag tror endast toppresterande hästar behöver hjälp med detta...men det kanske hon är???:)

ja hon har en 20l hink och en 12l som fylls på 2-3ggr Hon kissar inte ute, hon håller sig väldigt länge, kan ju säkert hända att hon gör det någon gång men ytterst sällan, idag var är inte heller mycket till kiss.
Hon äter aldrig salt, ska försöka börja med att tillsätta salt i kraftfodret igen för så här kan hon inte ha det...

Har du haft henne länge?
Min pålle kissar helst inte ute om det är hårt i marken för då skvätter det på benen så han kissar mer inne då, när han sen kissar ute så märks det ju ganska tydligt när man mockar. Kan det vara så enkelt?

har du sett när hon kissar? och i såfall, verkar det som om det gör ont på henne?
om hon verkar besvärad och ha ont så skulle det kunna vara urinsten. en sten kan sätta sig och täppa till uringången, har haft en häst som fick det, och på henne märktes det först på att hon kissade väldigt lite och verkade ha ont.

verkar inte vara några problem när hon kissar, är som vanligt, hon har visserligen precis haft årets första brunst, kan det ha ngt med det att göra?

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
385
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 274
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 412
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka