Kissande katt.

Sv: Kissande katt.

Jag har en åsikt eftersom jag har tagit till mig information och kunskap om felkissande katter och lådsituationens påverkan genom att läsa åtskilliga böcker skrivna av olika kattbeteenderådgivare (som avhjälper felkissningsproblem dagligen), läst uppsatser från SLU-studerande och tagit del av olika forskningsstudier i ämnet. Jag är alltså mycket intresserad av detta och vet vad jag pratar om.

Men ville du inte ha hjälp att ta reda på vad som felas din katt? Något problem är det ju eftersom hon börjat kissa fel. Men när du bara slår ifrån dig alla råd och åsikter så är det väldigt svårt att hjälpa dig.

Nej. Jag tror mycket på förra ägarens teori om att hon blir stressad/ protesterar mot ensamhet.
Jag ska också ringa veterinären på måndag morgon. Och beställa tid för undersökning om denne anser att det behövs.
Men just lådteorin tror jag inte på eftersom jag har testat förr.

Du skriver själv att hon kissar fel när hon lämnas ensam. Där tror jag problemet ligger. Lätt att lösa, lämna inte katten ensam :)

Då är det inte många som kan ha katt om den aldrig behöver vara ensam.

Vissa katter klarar av mer ensamtid vissa mindre.

En annan anledning kan vara att katten är understimulerad. Den kanske behöver aktiveras mer med diverse aktiveringsleksaker och att man leker med den ett par gånger om dagen.

Jag hoppas att det beror på att föräldrarna (Där hon plus kattkompisen bor) var utomlands. Någon av nätterna var dom ensamma.( Jag sov där vissa nätter) Dagtid jobbade vi ju. Mamma jobbar oftare hemma än borta så även dagtid blev hon mer ensam. Tidigare var dom ensamma även dagtid men nu har dom ju vant sig i flera år ha mycket sällskap.
Understimulerad kan jag erkänna att hon är. Frågan är hur man stimulerar en katt som inte vill? Hon älskar att kosa i sängen på kvällen men i övrigt vill hon inte kela. Och att få henne att leka är snudd på omöjligt. Hon får vara ute men det är hon i stort sett bara på det varma halvåret.

Det finns en leksak som få katter kan motstå, Da Bird. Testa gärna den.

Finns aktiveringsbollar man lägger torrfoder i så katten får jobba för att få ut maten. Finns hur många modeller som helst, även till blötmat.

Var finns den att köpa?

"Matbollen" skiter hon fullständigt i. Äter bara när hon verkligen behöver.

Finns nästan i varenda djuraffär. Kanske inte originalet men liknande. Googla så finns det massor med webbutiker.

Och jag på sådana som klankar ner på alla som har en annan åsikt än dom själva.
Och om du läser så står det att katten föredrar kristallsand.

Det kan ju faktiskt vara så att de som gör kristallsanden har ändrat i den på något sätt, att den inte är likadan som den alltid varit...

Så kan det ju vara.
Ska prata med veterinären på måndag så får jag se vad jag kan utesluta eller inte.

Jag tror på stress.
Våran katt kissade i våran säng när vi var på semester i en vecka. Var lagom kul att komma hem till det..
Han hade besök på dagen och fick följa med hem till "mormor" på eftermiddagen, men var själv på natten.
Sen var vi hemma i någon vecka och han kissade inte mer i sängen. Men så en kväll var vi iväg väldigt sent, och självklart hade han kissat i sängen då.

Nu har han "lugnat" sig och kan vara själv när det är mörkt utan att kissa i sängen, men jag tror han blev väldigt stressad över att vara själv hela natten då han är van vid att vi är hemma mycket.

Kan också tillägga att min katt också föredrar kristallsand. All kattsand som klumpar sig går bort, då han kissar på exakt samma ställe varje gång och tar jag inte bort klumpen direkt kissar han precis utanför lådan istället (sitter i lådan men har rumpan utanför). Lerig, klumpbildande kattsand funkar inte på alla katter.

Kan också tillägga att min katt också föredrar kristallsand. All kattsand som klumpar sig går bort, då han kissar på exakt samma ställe varje gång och tar jag inte bort klumpen direkt kissar han precis utanför lådan istället (sitter i lådan men har rumpan utanför). Lerig, klumpbildande kattsand funkar inte på alla katter.
För en katt är det ingen skillnad mellan att sitta mitt i lådan eller sitta i lådan med rumpan utanför. Önskan om att kisset ska hamna i lådan är densamma, men antagligen är lådan för liten och för smutsig för att kunna sitta mitt i utan att få bajs eller kiss på tassarna. Vilken storlek och modell har du på lådan?

När du hade lerbaserad sand, var den finkornig? Hur tjockt lager av sand var det i lådan och framför allt, hur ofta rensades den?

Att katter kan kissa fel p.g.a. oro när de lämnas ensamma över natten stämmer, men det kan också bero på att lådan helt enkelt inte städas när ingen är hemma. Finns det bara en låda och den redan är använd kan katten välja ett behagligare alternativ.

Ja eftersom han kan kissa flera gånger när vi inte är hemma så blir det en jätteklump där han kissar. Den ville han inte kissa på igen. Den rensades alltså precis lika ofta som med kristallsanden. Det var Everclean kattsand, oparfymerad.

Kattlådan är lika stor, tömdes lika ofta och det var lika tjockt lager som med kristallsand. Ändå är det bara med klumpande sand som han kissar utanför då gan inte gillar klumpen som blir.

Jag vet att det är mest naturligt med lersand, jag har också läst det, men just min katt föredrar kristallsand. Är det helt omöjligt att det kan vara så?

Ja eftersom han kan kissa flera gånger när vi inte är hemma så blir det en jätteklump där han kissar. Den ville han inte kissa på igen. Den rensades alltså precis lika ofta som med kristallsanden. Det var Everclean kattsand, oparfymerad.

Kattlådan är lika stor, tömdes lika ofta och det var lika tjockt lager som med kristallsand. Ändå är det bara med klumpande sand som han kissar utanför då gan inte gillar klumpen som blir.

Jag vet att det är mest naturligt med lersand, jag har också läst det, men just min katt föredrar kristallsand. Är det helt omöjligt att det kan vara så?

Om han hann kissa flera gånger så att det bara var rent i lådans kanter rensades lådan för sällan och var antagligen även för liten. Han hade antagligen även behövt ytterligare en låda att välja på. Hade han haft det hade han med all sannolikhet valt den med finkornig och mjuk sand istället för att ställa sig på hårda och vassa kristaller.

det verkar som det var problem tidigare också då katten föredrog badrumsmattan framför lådan med kristaller.
Var hon mer ensam då också?
Jag vet att en del inte har lådor till kattsanden utan stora backar .

Då fanns det två lådor. En med kristaller och en med annat strö. Det är många år sedan så exakt hur mkt ensam hon var när det skedde vet jag inte.

Om han hann kissa flera gånger så att det bara var rent i lådans kanter rensades lådan för sällan och var antagligen även för liten. Han hade antagligen även behövt ytterligare en låda att välja på. Hade han haft det hade han med all sannolikhet valt den med finkornig och mjuk sand istället för att ställa sig på hårda och vassa kristaller.

Nu hittar du på saker. Jag skrev innan att han alltid kissar på samma ställe, vilket är på kortsidan där han går i lådan. Om jag då har klumpbildade sand blir klumpen megastor och han kan heller inte gräva över kisset, då jag har ett jobb och därför in kan ta bort klumpen direkt. Det är liksom inte helt ovanligt atr han kissar två-tre gånger under en dag. Dessutom fastnade sanden i tassarna om han var blöt och vi fick kattsand överallt.

Kattlådan han har är stor, då katten är stor, och är samma låda nu med kristallsabd som det var med everclean. Han har när han varit hos mormor fått välja sand och har då valt kristallsand då hon har flera katter och flera lådor.

Om vi nu slår ihop allt detta - dvs lådan är lagom stor och han går klockrent på låda med kristallsand, men han kissar utanför om han kissar mer än en-två gånger utan att jag hinner ta upp klumpen, vilket jag inte har möjlighet att göra då jag inte kan vakta hans låda 24/7, han valde kristallsand när han fick välja, tycker jag att jag jan säga att min katt föredrar kristallsand.

Vad händer om han har flera lådor med finkornig sand att välja på? Att erbjuda katten fler än 1 låda är dessutom att rekommendera eftersom katter av naturen helst inte heller kissar och bajsar på samma ställe.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Hundträning Såg en annan tråd, och har funderat på detta tidigare. Jag har en chihuahua tik på 11 år, kastrerad och frisk. När hon var 3 år gammal...
Svar
10
· Visningar
3 136
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama