Kissande katt.

Lilla

Trådstartare
För många år sedan fick jag en honkatt på 3 år. Hon kissade överallt och jag var nära att ge upp. Men det visade sig att hon slutade när hon fick P-piller. ( Nu är hon steriliserad/kastrerad)
För ngr år sedan började hon kissa på badrumsmattan. Vi tog bort mattan och efter det har hon inte gjort ngt. Förrän nu. Hon har utan att vi märkt det kissat ner två mattor totalt i det rummet hon sitter/ligger i mest. Inga synbara förändringar har skett.
Vad har hänt? Vad kan man göra?
Hon är 11 år och kommer inte kunna vara kvar om hon fortsätter att förstöra mattor.

Sv: Kissande katt.

Nej för vi upptäckte kissandet för några timmar sen. Men skulle uvi göra att hon kissar på speciellt utvalda mattor?

Ja! Har hon uvi så gör det ont när hon kissar, då kan det vara skönt att sitta på en mjuk matta. Ring veterinären så ni får det uppkollat :)

När en katt kissar fel bör man alltid uppsöka veterinär för att utesluta att felkissandet bero på urinvägsbesvär eller sjukdom.

Man bör också alltid se över den befintliga lådsituationen.

Hur många lådor finns det?

Vilken typ av lådor?

Vilken sorts sand är det i lådorna?

Hur ofta rensas lådorna från avföring och kissklumpar?

Det spelar ingen roll hur länge lådsituationen har sett likadan ut. Är den inte tillräckligt bra kan det dröja hur lång tid som helst innan det visar sig i felkissningar.

Gamla ägaren säger att hon gjorde så i protest när hon var ensam. Nu har hon varit det då mina föräldrar har varit utomlands och hon har haft sällskap mindre tid.

Lådan har sett likadan ut i nio år. Det är sån kristallströ. Och lådan är alltid fräsch.

Lådan har sett likadan ut i nio år. Det är sån kristallströ. Och lådan är alltid fräsch.

Den kan ha sett likadan ut i 100 år, det spelar ingen roll. Att endast ha en låda som det dessutom är kristaller i är inte en optimal lådsituation.

Skaffa fler lådor, öppna lådor och fyll dem med lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand samt resa dem från kissklumpar och avföring morgon och kväll + när det finns bajs där - så kommer felkissandet med all sannolikhet upphöra om det inte beror på medicinska problem.

Man får tro vad man vill men jag tror inte att det beror på lådan.
Lådan är öppen.

Senast ändrad:

Lådan har som sagt alltid funkat så jag ser inte att det är fel på den.

I de allra flesta fall beror felkissande på lådsituationen (om medicinska problem har uteslutits). De flesta katter gillar inte kristallsand, jag skulle råda dig att prova finkornig klumpbildande sand. Men ta katten till veterinären också, har hon uvi så måste det åtgärdas.

Jag hade tre lådor med tre olika sorters strö när hon kissade när jag fick henne. Hon valde lådan med kristaller alla gånger jag såg. Så nej lådan får vara. Dom har även möjligheten att göra sina behov ute.

Lådan har som sagt alltid funkat så jag ser inte att det är fel på den.

Men den funkar ju inte NU och du funderar på att avliva henne (antar jag) om hon inte slutar kissa fel!

Katter fungerar på det sättet att de använder en befintlig lådsituation (trots obehag) så länge de står ut. När de inte står ut längre kissar de fel. Droppen som får bägaren att rinna över behöver inte vara att lådsituationen har blivit ännu sämre, utan kan vara precis vilken ytterligare påfrestning eller stress i tillvaron som helst, men också ingenting annat än att katten helt enkelt inte förmår sig att övervinna obehaget längre.

Jag hade tre lådor med tre olika sorters strö när hon kissade när jag fick henne. Hon valde lådan med kristaller alla gånger jag såg. Så nej lådan får vara. Dom har även möjligheten att göra sina behov ute.

"Dom"? Har du fler katter?

Jag mår redan dåligt och lämnar tråden för jag vill inte bli påhoppad.

Jag känner vanmakt och frustration när kattägare hellre pratar om avlivning än tar till sig råd och kunskap angående felkissande.

Och jag på sådana som klankar ner på alla som har en annan åsikt än dom själva.
Och om du läser så står det att katten föredrar kristallsand.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Hundträning Såg en annan tråd, och har funderat på detta tidigare. Jag har en chihuahua tik på 11 år, kastrerad och frisk. När hon var 3 år gammal...
Svar
10
· Visningar
3 136
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama