Kissande häst

A

Amiral

Min häst har i prinsip aldrig kissat ute vid ridning, han väntar alltid tills han får gå in. Men dom senaste dagarna har han kissat fyra respektive tre gånger när jag har ridit. Vet säger att det är ovanligt att hästar har urinvägsinfektion, så nu undrar jag om någon har varit med om något liknande?.
Han hade 38,1 i temp.

Sv: Kissande häst

om du inte har en unghäst är 38,1 feber, och att h*n då kissar så ofta låter fel i mina öron, du får tjata på vet eller ringa någon anna, alt in på klinik tycker jag....för ngn infektion är där ju i kroppen iom tempen

Om hästen går på bete nu så är det inte ovanligt att den "pinkar som en häst". Det är stora mängder vatten i gräset.

Sist jag tog hem min häst från betet så pinkade han 4 gånger under en timme och det var inga småskvättar.

Det beror på vad hästen har för grundtemp (normal temp). Har varit med om 38.2 som normal temp på en häst. Det skiljer sig rätt mkt mellan hästarnas normala temp, så man ska nog akta sig att ge exakta intervaller.

Har ringt veterinärer när hästar har haft lymfangit känningar och temp på 38.4 (normal temp ca 37.8) och veterinären avrått behandling pga för låg temp- rengör och håll koll ring om det blir värre har svaren blivit.

Som andra har skrivit behöver inte 38,1 vara feber.

Två av mina har 38 normalt och en har 37,5 i normala fall.

Kram och lycka till med hästen.

38,1 efter ridning är knappast någon feber, ej heller om du skulle ha tagit in från hagen och solen har gassat på så kan 38 grader vara högst normalt. To m så att din häst kan omkring 38 grader som normal temp faktiskt.

I övrigt tror jag som övriga, nu har det regnat en hel del, betet fylls med vätska och detta måste ut någonstans. Bägge mina hästar kan pinka flera gånger under en och samma tur, men detta sker i regel bara när de går på betet.

Du får helt enkelt hålla koll på övrig status, är hästen fö pigg och glad, äter och dricker som den ska så skulle jag inte oroa mig just nu.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 440
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
712
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka