Kiss utanför lådan..

SophieD

Trådstartare
Hej katt & hund människor. Jag sitter i en dryg sits..
Jag har en katt hona på ca 2 år som är kastrerad, men som ibland kissar utanför lådan, tex i hundens säng, om någon handduk ligger på golvet, och ibland våran säng. Men sen vi bytte säng och dess innehåll har hon inte vart i sängen en enda gång och kissat. (kissar hon 1 gång på ett ställa upprepar hon det oftast)
Så nu till min fråga,
- tog hem en kompis hund idag, för att bo här ett par dagar då han inte kan vara hemma just nu. Rumsren, men på nya ställen kan han markera/skvätta lite.
Och nu på kvällen när jag skulle lägga mig, var det 2 stora fläckar i sängen av kiss... Suck. Kan det vara katten? Eller är det hunden?
(katterna är hundvana)

Och vad kan jag göra åt min katt?
Kattens kullsyskon som vi också har har aldrig kissat utanför lådan.
Tacksam för svar.
 
Sv: Kiss utanför lådan..

Det finns massor du kan göra för att undersöka vad problemet beror på. Först och främst se efter lådsituationen. Hur många har du och på vilka ställen i lägenheten? Vissa katter vill ha två, en för att kissa i och en för att bajsa i. Hur ofta rengörs dem? Vad är det för sand i dem?

Att hon kissar på samma ställe flera gånger kan bero på att ni inte rengjort ordentligt efter hon kissat. Vad rengör ni med? Katter har väldigt utvecklat luktsinne och förmodligen känner hon lukten av urin och kissar därför där igen. Här har du en text om hur du effektivast tar bort fläckar: http://kattstatus.se/sida25.html

Om det nu är katten som kissat i sängen, så funderar jag på om det kanske kan vara stressrelaterat, eftersom det kommit in en ny individ i reviret (hunden). Men det är bara spekulationer.

Det finns för övrigt en jättebra text om detta på samma sida som jag länkade till här ovanför: http://kattstatus.se/sida19.html
 
Sv: Kiss utanför lådan..

Jag gissar oxå att det är ett stressutlöst beteende. Katter är väldigt noga med vem som får lov att vistas och göra vad i deras revir.
 
Sv: Kiss utanför lådan..

Vi har en låda, en stor och dom går på den som dom ska. Vi har finkornig kattsand, klumpbildande (alltid haft samma)
När hon kissat på något har vi kört det i tvättmaskinen med pissoff och get away spray. Och det som inte går att köra i maskinen har vi tvättat noga med sprayerna.

Och vi rengör lådan 1-2 gånger / dag. Efter behov.

Men om det handlar om stress, ("nya hunden") varför har hon gjort det innan han kom hit då? Ibland kan det hända 2 / månaden. Ibland kan det gå jätte lång tid emellan tills nästa gång.

Ska jag låta en veterinär undersöka henne? Och kan det även va en beteende störning? Hon lämnades av sin mamma vid 9 veckors ålder.
Men den andra som är hennes syskon, gör ingenting utanför lådan.. :/
 
Sv: Kiss utanför lådan..

Hon kanske är stressad av fler saker än hunden?

Om du har två katter så bör du ha fler än en låda. Missade att läsa att du har en katt till. Tycker du ska prova med två lådor till. Placerade långt i från varann i hemmet. En del katter vill ha olika lådor för kiss och bajs och en del katter vill absolut inte gå på en låda där någon annan varit före.
 
Sv: Kiss utanför lådan..

Ja jag får prova att skaffa en till låda.. :)

Finns det några andra sätt att se på en katt om den är stressad?
 
Sv: Kiss utanför lådan..

Det kan vara väldigt svårt att upptäcka. I bland kan överdrivet slickande vara ett tecken. Katten kan slicka så all päls försvinner på vissa ställen på kroppen.
Slickandet är, om jag begripit rätt, lugnande för katten.
 
Sv: Kiss utanför lådan..

Jag hade precis samma problem med en av mina katter förr. Sedan bytte jag sand till EverClean och problemet var löst.
Helt sjukt vad en sand kan göra mkt.
 
Sv: Kiss utanför lådan..

En låda på två (eller fler?) katter är för lite. Särskilt om den bara rensas 1-2 gånger per dag.
 
Sv: Kiss utanför lådan..

Okej, vart finns den sanden att köpa? :) Djuraffärer?
Ja ska prova att ha en låda till, men skrev också 1-2 gånger /dag efter behov. Och om det inte är något i lådan är det väl ganska svårt att tömma den, och är det mycket i så tömmer vi den väl oftare :)
 
Sv: Kiss utanför lådan..

Jag har massor av tips men jag börjar med två.

Först och främst - veterinär. Där ska det tas urinprov och gärna ultraljud på urinvägarna. Att kissa utanför lådan kan vara ett symptom på smärta från urinvägarna. Det kan ibland vara det enda symptomet. Min katt kissade utanför lådan i perioder, så det är inte ovanligt att de oftast kissar i lådan och ibland utanför. Det kan ändå vara smärtrelaterat.

Nästa tips är kattlådetestet. Enligt min veterinär, och kattexpert, så hjälper det för 80% av fallen med felkissande katter. Det handlar om att ta reda på vilken typ av låda, vilken typ av sand och vilken placering av kattlådan som katten föredrar. Det är enklare att göra detta med enbart en katt. Med flera katter får man vara mer observant. Testet görs i tre steg:

1) Införskaffa 1 låda mer än vad du har katter (om man har 1 katt bör man ha tre lådor, men har man flera kan man ju inte ha hur många lådor som helst). Se till att lådorna ser så lika varandra ut som möjligt och ställ dem på i princip samma ställe (jag trängde ihop alla mina i badrummet). Fyll de tre lådorna med tre olika sorters sand. Sanden bör vara mjuk, klumpbildande och parfymfri. Everclean och Extreme classic gold är exempel på sådan. Här ska en brasklapp läggas in - om du har andra katter som vaktar på kattlådan så din kisskatt inte vågar gå in är det jättedumt att ha alla på ett ställe. Men om jag förstår dig rätt så har du bara en kattlåda idag - vilket gör att det iallafall inte blir någon försämring.

Nåväl, observera noga vilken låda din katt går på och anteckna. Gör detta under ungefär en vecka. När veckan är slut utser du en vinnande kattsand - den låda som katten oftast gått i.

2) Nu fyller du alla lådor med denna kattsand (ja, lite slöseri men se det som en investering). Och så försöker du designa dem lite olika. Kanske en med lock, en utan osv. Låt kattlådorna stå kvar. Anteckna vilken kattlåda kissekatten föredrar och för anteckningar över detta. Gör så under ungefär en vecka.

3) Nu har katten valt kattsand och typ av kattlåda (med eller utan huv). Designa alla kattlådor i enlighet med kattens smak. Nu ska vi se vart katten föredrar att gå på toaletten. Placera ut lådorna på olika ställen av huset och behåll favoritlådan där DU önskar att katten går på lådan. Iakta vilka lådor som används. Efter någon vecka kan du flytta på den låda som ev. inte använts alls och se om katten föredrar den någonannanstans. Min katt t.ex. gillar att gå på lådan där hon har uppsikt över sitt revir. Vilket medfört att vi har en kattlåda bredvid TV-bänken i vardagsrummet... Men hellre det än att torka kattkiss.

Och, nu när du har flera katter är det viktigt att du håller kattlådorna jätterena. Eftersom att katter inte gillar att gå i en använd låda, framförallt inte om de är ranglåga.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 767
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Hur tar men steget att låta sin älskade vän somna in. Hur vet man om det är dags? Jag har en gammal kastrerad kattherrre som bott hos...
Svar
12
· Visningar
2 232
Senast: annie_cool
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 878
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Börjar med att skriva att hunden ska till veterinär vid lunch idag för detta. Vår kastrerade hanhund på dryga 2,5 år har helt...
Svar
7
· Visningar
1 410
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Skötsel av utedass
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp