Kiss-problem?

SaraMara

Trådstartare
Nej, jag har inte återgått till kiss- och bajsåldern, men blir lite orolig och konfunderad över min kuse.

De senaste två dagarna har han kissat Ofantliga mängder. Två gånger under samma ridtur i förrgår, och en gång någon timma innan vi red iväg.
Igår kissade han (och det är STORA pölar varje gång) innan vi red iväg, två gånger under ridturen och sedan när vi kom tillbaka igen. :confused:

För att vara honom är det Inte normalt, han brukar bara kissa om han är Helt säker på att det inte skvätter på benen osv, och han har kanske bara någon gång förut kissat när vi varit ute och ridit (under tre år). Och så nu helt plötsligt två dagar i rad - flera gånger?

Kisset är nästan genomskinligt, ser mest ut som vatten, och han ser inte besvärad ut på något sett och verkar inte ha ont. Kommer stora pölar varje gång dessutom, det är inte så att han kissar mycket och sedan småskvätter.

VAD kan det bero på? Hur orolig behöver jag vara?

Min häst gör också så nu. Kanske beror på mycket saftigt gräs, för det började efter några dagar på betet. Hon är också annars vädligt noga med att det INTE får skvätta på benen. Och det är väldigt klart, det som kommer. Ljust, ljust gult.

Ja, det var min tanke med, att det på något sätt härrörde från gräset. Han har ju dock gått på bete (i samma hage) i dryga två veckor nu - och jag har inte sett någon annan häst bete sig så heller... :crazy: :confused:

Jag skulle nog ringa och rådgöra med en vet faktiskt, det behöver ju inte vara nåt vajsing, men alla "onormala" beteenden på djuren, saker dom inte brukar göra bör kollas upp..

Det KAN ju vara att han dricker väldigt mycket om det är varmt och blåser mycket, kanske okynnesäter på salt/mineralsten..om det bara vore gräset så skulle ju alla hästar bete sig lika :confused:

Ja, tror det är läge för det också. Min veterinär fick jag (givetvis :crazy:) inte tag på imorse, så jag får försöka imorgon.

Några tankar om vad det kan vara tills jag fått tag på henne? I övrigt är inte allmäntillstånd påverkat. Han äter som han skall, känns pigg och fräsch vid ridning, ingen feber osv.

Ja, det oroar mig lite... Har ju fått stränga order från min eq.ter att Inte tillfoga något salt i maten, utan enbart erbjuda det vid sidan om, eftersom han är så känslig i sina njurar. :crazy:

Kan det kanske vara det som strular? :idea: (fast utan glad min :crazy:) Att han trots att det är varmt och dricker massor inte äter det salt han behöver och vattnet bara rinner "rakt igenom"?

Vet. har sagt åt mig att avvakta, och det avtog. I flera dagar var han helt "normal", men så igår så var han igång igen... :crazy:

Kissade innan ridning, under ridning och efter ridning. En annan häst i hagen har också börjat bete sig likadant, de två andra som jag ser ridas lite mer regelbundet gör det inte... :confused:

Jag blir knäpp. Nu har jag jagat veterinär igen (lättare sagt än gjort, inget svar och inte har h*n ringt upp heller)... :o

Jag är nog en besvärlig kund... :o

Jag väntar med spänning på svaret då jag själv har en häst i stallet som kissar flera ggr under en ridtur, och han började med det för 1 år sedan

han har varit in på klinik utan att de funnit problemet

Ännu inget svar från veterinären... :( :crazy:

Han är inte påverkad rent allmänt, och det kommer och går. Kan inte se att det gör någon skillnad hur han rids heller, lugn skrittur i skogen, dressyr på bana, hoppträning, busgalopp över stockar i skogen osv... Det kommer och går - till synes helt utan yttre påverkan. :confused:

Din eqiterapeut är ute o cyklar! Salt i rimliga mängder är inte farligt. Däremot kan mycket vatten utan tillräckligt med salt leda till att njurarna förlorar sin förmåga att koncentrera urinen eftersom njurarna utnyttjar salt för att "dra tillbaka" vatten från primärurinen. Viktigt med salt , det är inte giftigt i rimliga mängder så länge häste dricker vatte. tål den ett väldigt överskott på salt.
PL

Okej... :crazy: :eek:

Jag Kan Mycket Väl ha missuppfattat honom, men när jag frågade hur jag skulle göra för att få i hästen salt (han pillar ur det ur fodret om jag ger honom det "löst" eller i form av dyrare tillskott) eftersom han knappt slickar alls på sin sten så förstod jag det som att hästen själv känner om den behöver det och då äter. :confused:

Han har självklart tillgång till saltsten hela tiden förutom under ridning. Har tom satt in saltsten i boxen jag hyr för att rykta och sadla i, så att han aldrig skall känna att det inte finns - men han kanske slickar ett slick och så struntar han i det. Saltstenen i boxen har jag aldrig sett honom röra, och tar jag salt på min hand vägrar han slicka där också (som han alltid gör annars).

Vad gör man? *orolig*

Nur vet jag inte hur du vet att din häst är känslig i sina njurar men det verkar vara ganska vanligt att equiterapeuter "diagnostiserar" njurproblem på lösa grunder o varnar för salt.
PL

Jag har märkt att min häst har börjat kissa mer varje gång nu sen de släpptes på bete. Vanligtvis kissar hon rätt ofta, 1 gång innan ridtur och 1 gång efter, men nu märker jag att hon kissar i större mängd än vanligt varje gång. Det är också, som för din, väldigt ljust.

Jaså?

Hur kan man på "veterinärvis" påvisa om det är några problem eller brister vad gäller njurarna? Blodprov?

Det kan vara en mild form av kolik. Tex om hästen har fått i sig något olämpligt på betet, tex smörblomor.
Hur är han annars?? Märkt någon skillnad f ö??

Nej, jag har inte märkt något annat på honom. Han har inte feber, han är visserligen gallig och lite stel bak (men det lär inte ha något samröre med det här, för gallorna uppkom tidigare och stelheten senare) men inget annat. :confused:

Lite lös i magen - men inte värre än han varit ett tag.

Usch, tur att veterinären kommer på onsdag - börjar bli dags för "service" på honom nu... :crazy: :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 675
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 769
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 495
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka