Kiss- och bajsåldern….

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Eivor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 873
E

Eivor

Jag har en katt som har bajsat och pinkat både här och där. Det är som att han inte har tyckt om att gå i lådan. Flera olika teorier har jag haft om orsakerna. Men nu verkar det faktiskt som att problemet har upphört. Och jag har nu en teori om detta. En sak som jag aldrig har tänkt på tidigare. Jag har flera katter. En av katterna har varit väldigt dominant. En honkatt som jag blev tvungen att ta bort i höstas. Efter att den katten försvann så har inga "olyckor" skett! Det kan ju vara en slump, att det sammanfaller. Det har också varit ganska så gynnsam väderlek, så "gubben" har tyckt sig kunna gå ut och göra sina behov. Men min teori går ut på att den ranglåga katten inte har kunnat förmå sig att göra sina behov där den ranghöga katten har varit och markerat? Vad tror ni om detta?

Den ranghöga katten blev "tossigare och tossigare" på slutet, så hon började också göra sina behov i diverse olika hörn. (Hå, ja,ja, vilket liv man lever) Vad jag då upptäckte var, att den ranlåga katten gick inte och "sket" i det hörn där han brukade göra det, efter det att den ranhöga katten hade varit där och pinkat?! Men det kan ju ha varit en slump. Men jag tror inte det. Katten är 8 år.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kiss- och bajsåldern….

Jag tror du har helt rätt... När man har fler än en katt så kan det ibland ske att ena katten använder lådan och den andra hittar nåt annat ställe att göra "sitt" på...

Om det skulle bli så är det bara att skaffa en till kattlåda o ställa den där olyckorna oftast sker...

Helt rätt, själv har jag två på en toalett och det går bra.
Men när jag tog hem yngsten så blev han väldans nedtryckt i skorna och jag var rädd att han inte skulle få gå på dass eller äta. Han fick därför en egen toa och egen skål.
Samma när jag hittade en katt som bodde här i drygt en vecka -han fick en privat toalett eftersom att det var föga troligt att Nisse skulle låta honom använda den stora toan.

Jag kanske skall tillägga att jag totalt har fyra kattlådor! :D
Men alla i samma rum.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två katter som kan gå in och ut som dom vill till en stor inhägnad del av tomten. Inne har dom två kattlådor som inte används...
Svar
13
· Visningar
5 601
Senast: Dopy
·
Katthälsa Jag har varit iväg på en "minisemester" i några dagar, utan katterna. När jag kom tillbaka berättade mina föräldrar att den kattsäng jag...
Svar
4
· Visningar
1 271
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 675
Senast: Shenzi
·
Katthälsa Vi har problem med var katt, han har valt ut vart arbetsrum som hans toalett, han kissar/bajsar även i tvättstugan om vi glömt dörren...
Svar
14
· Visningar
4 060
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Bruksprovet 2025