Kiss i sängen

mumrikan

Trådstartare
Min son fyller 4 om några veckor och har varit torr på dagen ca ett år. På nätterna har han haft blöja men nu vill han inte det mer. (mycket för att man här i Bolivia inte kan köpa blöjor i så stora storlekar och de vi haft med oss från Sverige snart är slut)
Han får inte dricka efter kl 6 (vi försöker även minska intaget tidigare men det är svårt) och kissar innan han somnar vid 8. Men nästan varje morgon är sängen våt, ofta riktigt plaskvåt. Någon enstaka gång har han själv vaknat vid 5 (annars sover han till 7) och gått och kissat själv, men det har också hänt att han varit på väg och inte hunnit.
Lakan kan man ju byta men det är opraktiskt att jag måste stå och tvätta kudde och täcke i tvätthon innan jag går till jobbet för att det ska hinna torka till kvällen.
Jag har hört om föräldrar som bär sina sovande barn till toaletten innan de själva går och lägger sig, men han sover väldigt lätt de första timmarna så då skulle han vakna och sen skulle det ta lång tid innan han somnade igen.
Vad ska vi göra?
 
Sv: Kiss i sängen

Min son (4 1/2) har varit utan blöja nattetid ca: 2 månader nu. Dagtid en bit över ett år.

Vi har provade flera gånger att sluta med nattblöja, men det funkade inte, vi provade att gå med honom till toan på senkvällen (sovande) detta funkade inte, han vaknade och blev sur/jättearg och vägrade kissa.
Så vi tog tillbaka nattblöjan, och nu sist vi provade var det som han var mogen, inte en enda kiss i sängen natt på 2 månader.
Några nätter har han vaknat självmant och gått o kissat.

Jag tror att det gäller att vänta tills dom är "mogna" och att det kommer av sig självt.
 
Sv: Kiss i sängen

Jo så har jag också tänkt när vi nu under ett år försäkt få hit blöjor med alla som kommer hit från Sverige. Vi ska vänta tills han är mogen har jag sagt hela tiden. Men det börjar bli svårt. Dels har vi bara ca 20 blöjor kvar (och ingen jag kan be om att ta med) och dels vill han ju själv sova utan. Jag tror att de pratat om blöjor på dagis och han som är äldst vill inte ha blöja när inte de yngre har det. Inte för att de märker vad han har på sig på natten men jag tror han tänker så.
Igår lurade jag på honom en blöja mot att han fick dricka ett helt glas juice innan han skulle somna, men det var för att vi inte hade fler rena lakan.
Men det kanske inte finns något alternativ. Jag kanske måste köpa simblöjor för 15 kr per styck som han kan sova med tills han är mogen.
Eller så får jag sätta på elementet på max och låta honom sova utan täcke och kudde.
Eller kanske hitta på ett sätt att plasta in täcket så som jag gör med madrassen.
Eller...?
 
Sv: Kiss i sängen

Det låter ju onekligen krångligt för er att behöva fortsätta med blöja.

Vi försökte med olika "kisstäcken", men allt kändes på plastigt och inget man vill ha på kroppen.
"madrassskydden" behöver dom ju inte ha på kroppen, svårare med täcket...

Alternativet är att ta allt extra tvättande, och hoppas att han blir natt-torr snart.
 
Sv: Kiss i sängen

Nej det känns inte så skönt med ett plastigt täcke och det är nästan täcket han kissar ned mest (ligger oftast på rygg och då kissar man ju uppåt som pojke)
Har försökt leta här efter ett täcke att ha och byta med, men här använder man flera lager av tjocka filtar (vi bor i ett KALLT land) och ett överlakan underst. Det skulle bli jätteklumpigt i hans lilla säng han sover i nu, och inte särskilt skönt (själv hatar jag att sova med tunga filtar som bara glider ifrån varandra, tacka vet jag svenska istoppstäcken med påslakan (underbar svensk uppfinning))
 
Sv: Kiss i sängen

Sök läkarhjälp.
Hans njurar nattstänger inte som de skall.
Det finns tabletter för sådant och de fungerar.
Sedan så lär sig njurarna att nattstänga bara de kommer på att det skall vara så.
Det är plågsamt att vara 4 år och inte torr på nätterna och inte ha en medicinsk chans i världen att fixa det.
 
Sv: Kiss i sängen

Här i Sverige så skriver läkaren inte ut de medicinerna förräns barnet börjar närma sig 6-års åldern.

TS: Finns det inga möjligheter att beställa blöjor på nätet?
 
Sv: Kiss i sängen

Sök läkarhjälp.
Hans njurar nattstänger inte som de skall.
Det finns tabletter för sådant och de fungerar.
Sedan så lär sig njurarna att nattstänga bara de kommer på att det skall vara så.
Det är plågsamt att vara 4 år och inte torr på nätterna och inte ha en medicinsk chans i världen att fixa det.

Om det är plågsamt eller inte tror jag är upp till varje barn och förälder.

Min son är 7,5 år och kissar i sängen i princip varje natt. Han är ju fullt medveten om att det inte är vanligt och att hans njurar inte "nattstänger". Men han plågas inte och han mår inte dåligt av det. Vi har skojat till det hemma och för honom är det inget pinsamt att kissa i sängen.

Efter många, många turer hos läkare och experter och efter två olika larmmattor har vi tagit en paus i kämpandet. Jag upplevde att han blev beklämd och sorgsen av att "misslyckas" även med mattorna. Det sista larmet tjuter lika högt, om inte högre, än en brandvarnare och han sover lugnt vidare!

Minirin, nässpray (medicin) är uteslutet, då det på senvåren stoppades för att det gav allvarliga biverkningar. Inte heller Minirin i tablettform är då aktuellt för oss. Jag vill inte stoppa i honom medicin så länge det inte behövs. Att tvätta kudde, täcke, lakan och underlägg varje dag är helt ok för mig!

Att kissa i sängen växer bort, förr eller senare!

/Åsa
 
Sv: Kiss i sängen

Sök läkarhjälp.
Hans njurar nattstänger inte som de skall.
Det finns tabletter för sådant och de fungerar.
Det det är härligt att höra så solklara uttalanden :banana:
Vad är det för tabletter som fungerar, till 100%? Min son som fyller 7 i november har provat Minrin i flera omgångar i flera varianter. Om man inbillar sig så kanske han kissar lite mindre, men det upphör inte.
Det är plågsamt att vara 4 år och inte torr på nätterna och inte ha en medicinsk chans i världen att fixa det.
Jag tror inte det är plågsamt för en fyraåring, om inte föräldrarna gör det plågsamt. Och sjukvården i Sverige tar inte hand om de här barnen förrän de börjar komma upp i sexårsåldern.
Den hjälp vi fick i femårsåldern var recpet på just Minrin. Efter ett tag fick vi även plastade papperslakan som sängskydd. Det hjälpte mycket, det blev inte så dramatiskt och jobbigt när det hände olyckor. För min son sover i kalsonger och då rinner det liksom mest neråt, på lakanet. Vi har också provat kisslarm. En pryl man lägger i kalsongen som får en klocka att ringa då den blir blöt. Det har inte heller hjälpt på min son.

Det som funkar är:
  1. Inte dricka sent (efter ca 18)
  2. Vara utsövd och i god form
  3. Lägga sig med harmoni i kroppen, alltså inga olösta konflikter
  4. Vara frisk
  5. Kissa två gånger vid sänggåendet, t ex före och efter tandborstningen.

Lycka till med er son och gör ingen stor grej av det. En vacker dag upphör det :)
 
Sv: Kiss i sängen

Våran pojke blev nattorr ganska sent och vi var till en läkare för att få hjälp (tror han var 5 år då). Han var väldigt snäll läkaren och förklarade att det enda man kan göra är att sluta med nattblöja, det är enda sättet att få barnet "torrt".
Vi fick också plastade lakarn med papper som suger upp kisset för att skydda madrassen, lakarnet la vi under underlakarnet. visst fick vi tvätta mycket till en början, även täcken och kuddar, men "problemet" försvann på några månader!
Hoppas det löser sig för er! :)
 
Sv: Kiss i sängen

Okej då.
Man börjar väl helst så.
Jag vet många som önskade att de sökt hjälp tidigare för att problemen sedan upphörde.
Det är genetiskt om det kan vara till någon tröst.
 
Sv: Kiss i sängen

......att det enda man kan göra är att sluta med nattblöja, det är enda sättet att få barnet "torrt".

Men vissa kan inte oavsett detta.
Det är medicinskt och ingen vilja i världen kan hjälpa barnet.
Det "misslyckas" inte - det har inte förutsättningarna.
Det som inte går - det går inte.

Vuxenblöjor är bra, då så får barnet sova torrt.
 
Sv: Kiss i sängen

Jo men visst! Har läkaren konstaterat att det verkligen förhåller sig på det viset, att det finns en medicinsk förklaring till problemet, då hamnar det i ett annat läge!
Innan vi kontaktade läkaren så hade vi provat utan blöja, tröttnat på att tvätta och börjat med blöja igen o.s.v länge... säkert under ett år... vi hoppades få minirin till pojken men läkaren bara log och förklarade för oss hur vi skulle gå tillväga, och vi klarade det utan medicin! Men det var några jobbiga månader och ett ständigt tvättande! Tur att vi hade torktumlare så täcket var torrt till kvällen igen!
Men vissa kan inte oavsett detta.
Det är medicinskt och ingen vilja i världen kan hjälpa barnet.
Det "misslyckas" inte - det har inte förutsättningarna.
Det som inte går - det går inte.

Vuxenblöjor är bra, då så får barnet sova torrt.
 
Sv: Kiss i sängen

Det är genetiskt om det kan vara till någon tröst.
Ja, tyvärr är det ju så, och ett vanligt "problem" också.
Vuxenblöjor är bra, då så får barnet sova torrt.
Ja, det är bra för de vuxna. För barnen är det inte bra. Då lär de sig inte känna skillnad på vått och torrt när de väl börjar mogna så de vaknar.

Vi har hållt på i fyra år med det här.
 
Sv: Kiss i sängen

Min yngsta dotter hade samma problem till 6-års ålder. Det som till sist fungerade var en sista pink innan jag gick och lade mig, vid 22-snåret. Hon lärde sig ganska snart att kliva upp, pinka och gå och lägga sig utan att vakna :D
Efter tragglande i ca ½ år så sov hon gott utan att det hände olyckor och hon lärde sig även att vakna när det var nödigt.
 
Sv: Kiss i sängen

För barnen är det inte bra. Då lär de sig inte känna skillnad på vått och torrt när de väl börjar mogna så de vaknar.

I de fall jag är insatt i så spelade det ingen roll.
De plågade sig med blötan helt i onödan.
Allt som hände var att hela familjen drabbades av konstant sömnbrist.
Det hela gick över när sovtiden per natt gick under 9 timmar.
Kombinerat med tabletter då.

Blöjor hade varit bättre för alla i detta fall.
Mina barn är genetiskt torra av sig.
De blev natt-torra innan året med blöjor på.
De slutade liksom inte att kissa natt för att de blev våta av det utan för att njurarna lät bli att producera för mycket urin.
Det finns inget duktigt i att inte kissa på sig på natten.
Det är inte en prestation.
Och det har vad jag hittils sett inte fungerat att köra år ut och år in med blöta sängar.
Det blir bara - blött.
 
Sv: Kiss i sängen

Jag skulle gissa att de där tabletterna inte är något man kan få tag på här. Har hört mig för lite men en barnläkare hade aldrig hört talas om det.
Hur gjorde man förr i tiden?
Och om det är en genetisk "defekt", varför är han ibland torr ända fram till morgonen (men då med sprängfylld blåsa så han får rusa till toaletten)?
 
Sv: Kiss i sängen

Förr i tiden kissade nog inte så många på nätter. Idag har vi för bra blöjor, barnen känner inte när de kissat så de lär sig inte känna när det är dags. De som kissade då hade fysiska eller psykiska hinder.
 
Sv: Kiss i sängen

Hur gjorde man förr i tiden?

Potta under sängen eller i Pottskåpet.
Och så slet man väl upp ungarna innan man själv gick och lade sig för att kissa dem.
Man sov mera i 2 skift också.
En middagssömn och så en kortare nattsömn än i dag.

Det går ju över när natten blir under 8 timmar lång.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 253
Senast: Madalitso
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 908
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 738
Senast: cirkus
·
Småbarn Jag har en 4,5 årig son som så gärna vill vara utan blöja på natten. Men han kissar på sig i princip varje natt. Det är så svårt att...
Svar
11
· Visningar
5 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp