Kiselgur vs biotin

P

piggis_83

Undrar lite vilket som är bäst att ge kiselgur eller biotin för hovtillväxtens skull? Båda ska ju förbättra kvaliten på hovarna....
Vilket anser ni är bäst?
 
Vet inte direkt...MEN jag fick ett PM häromdan av en jättelycklig hästägare som gett seaweed&roseship, och hennes häst hade fått mycket bättre hovkvalitet, så t om hovslagaren var chockad :D :D
 
Kiselgur och Biotin är två helt skilda saker.

Kisel är ett byggmaterial av samma typ som kalk, men hästen behöver betydligt mindre av det. Och en normal foderstat torde innehålla hästens behov.

Biotin är ett vitamin i B-gruppen, det kallas ibland för H-vitamin. Biotin brukar det också finnas tillräckligt av i fodret, om man använder ett Biotinberikat fullfoder eller Biotinberikat mineralfoder.

Dessa båda samarbetar för en god hovtillväxt, päls m.m.

Så vad som är bäst, beror av vad som hästen inte får tillräckligt av i sin foderstat.

Seaweed & Rosehip innehåller kisel och C-vitamin, vilket kan vara oerhört välgörande på en häst som saknar just Kisel. C-vitamin är det oändligt sällan som hästar saknar. Men det kan hända vid extremt hård träning (trav- och galopp-hästar) samt om hästen får feber. C-vitaminet förstörs av de höga temperaturer som feber eller supertuff träning medför.
 
fast seaweed innehåller ju mer än det, det är ju alger och nypon...alger är ju mineralrika...dom vet ju inte VARFÖR det har så god effekt på hovar, men det har det tydligen....
 
Vart kan man fá tag pá seaweed and rosehip?
Hur mycket kostar det och hur mycket ger man?
Nágon som vet det?
M V H Lotta
 
dom vet ju inte VARFÖR det har så god effekt på hovar, men det har det tydligen....
Men det har jag för mig att jag har läst någonstans angående att japaner äter mycket alger. Att det var bevisat att det var bra på något vis. Och hovar (naglar) och hår visar ju hur man mår. Men jag kan inte komma ihåg vad det var. Något med bindväv, har jag för mig.
 
Jag ger flytande biotin och VSL till min tvååring som har lite problem med hovarna, manen ska tydligen växa av det också (har shetland så det är ju bra).
 
Så här är det:

Man kan ALDRIG säja att det ena preparatet är bättre än det andra i vartenda fall! Det är inte ens säkert att något av preparaten ger någon som helst effekt!
Varför då?
Jo, för att OM preparatet ifråga ska ha någon effekt på hovkvalitén så måste det vara så att den bristfälliga kvalitén beror på BRIST på de ingående ämnena, t.ex biotin eller kisel.

Alltså, man får prova sig fram! Problemet är bara att man inte kan se någon som helst effekt på den befintliga hoven utan endast på det nya hornet som växer ut. Och det tar ca 1 år för en ny hov att växa ut så att man säkert kan se effekten av preparatet.
Visst kan man ge både och, men då vet man ju aldrig VILKET av preparaten det var osm verkligen behövdes och gjorde nytta.
 
Sv: Kiselgur vs biotin

Jag har ett halvblod som har besvär med en hovspricka. Hon har fått biotin så länge jag haft henne (1,5 år) utan större förbättring. Fick för ett par månader sedan tipset av en hovslagare att ge kiselgur i stället. Redan nu syns en förbättring i det nya som växer ut. :)
 
Sv: Kiselgur vs biotin

Hehe ett år gammal tråd...
Hon får enzion sen länge, funkar bra tkr jag!
 
Sv: Kiselgur vs biotin

Passar på att slänga in en liten fråga.
Biotin är ju som bekant vattenlösligt, och skadar endast plånboken om man av någon anledning ger "överdos".
Vad kan hända om man ger för mycket kisel?
Är det skadligt, isf på vilket sätt?
 
Sv: Kiselgur vs biotin

Gamla trådar dyker upp allt som oftast nu för tiden ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 422
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
760
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
905
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp