A
AtletShipping
vad är det för skillnad på equiterapeut och kiropraktor?
Vad jobbar respektive mest på?
Vad jobbar respektive mest på?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför det?Evergreen skrev:*lånar tråden lite*
Alltså kan det vara smart att först ta ut en Kiropraktor och SEN en equiteraput?
Varken kiropraktorer eller equiterapeuter har röntgenhänder. De kan inte heller lösa problem som beror på utrustning, ryttare eller för hård träning.
Lejonelle skrev:Varken kiropraktorer eller equiterapeuter har röntgenhänder. De kan inte heller lösa problem som beror på utrustning, ryttare eller för hård träning.
Lejonelle skrev:En kiropraktor behandlar genom att "flytta på" ledytor som ruckats ur sitt läge. En equiterapeut kan behandla på flera olika sätt och tittar även på muskler mm, men är inte lika "djup" i kunskaperna om skelett och leder som en kiropraktor (om han eller hon har en seriös utbildning).
Lejonelle skrev:...men människokiropraktorer har em femårig utbildning. Om du anlitar en kiropraktor, ta reda på vad personen har för utbildning och ta gärna referenser.
krambanan skrev:Tänkte passa på och fråga er equiterapeuter om eran utbildning. Vad kostar den? Var ligger den? Hur tycker du att utbildningen var? Krävs det stora kunskaper innan eller krävs det att man hela tiden håller sig uppdaterad efter avslutad utbildning? Hur mycket pengar tjänar man? Tillräckligt eller behöver man ett annat yrke vid sidan om? Vill veta så mycket som möjligt då jag kanske vill gå den utbildningen. Länkar tas ocksåtacksemt emot.
Mvh Maria - Velande veterinärstudent
Lejonelle skrev:Hej - jag uttryckte mig oklart. Givetvis kan en ET eller kiropraktor (även en massör) hjälpa en häst som haft problem med utrustningen, men om man inte BYTER UT utrustningen hjälper det knappast vem som behandlar. Det var så jag menade.
mvh
Lejonelle