Sv: Kiropraktor eller massör? Ryggont/öm
en vettig kiropraktor behandlar inte utan en veterinärdiagnos. Det kan ju mycket väl vara så att hästen har inflamation i musklerna...
för att spinna vidare på detta så måste jag hålla med!
Jag har haft min häst i snart 14 år (han blir snart 14!), har alltså ridit honom ordentligt i 10år.
Rätt som det var så började han att bete sig underligt vid ridning och fixade inte att galoppera - kan tillägga att hans starkaste gångart är galoppen och den har man kunnat rida honom i utan några problem alls.
Han fattade och slog över mellan hö. och vä. galopp sen blev det kors. Till slut så gick det inte ens att fatta utan när jag lade till galoppskänkeln så reste han sig och kastade sig bakåt och levde FAN rent ut sagt.
Han började även stå i mot i igångsättningar från skritt till trav och började att "klättra på väggarna" vid dressyrträningarna.
Allt detta skedde i loppet om ca 1 månad och till saken hör att jag hade haft ut en Equiterapeut som rättat till honom i korset.
Hur som haver så åkte vi till en stor klinik som i stokholm som har en klinikchef som både är kiropraktor och veterinär. Var ju lite svårt när det inte fanns så mycket att ta på förrutom galoppen men de tog verkligen oss på allvar och fann vid röntgen av ryggen att min kille har närliggande tornutskott i sadelstaden - det hade ingen massör, kiro eller eqi i världen kunnat konstatera utan röntgen! Han har antagligen alltid haft detta men fått en inflammation i ryggen och tack vare det så upptäckte vi detta.
Han fick "tuppkam" intravenöst på en gång och butta i 18 dagar och nu väntar vi på sadelutprovare för att sy upp en ny sadel då han även på återbesöket reagerade via kiropraktik på samma ställe som "skadan" sitter.
Nu använder jag mig av en equiterapeut som jobbar mycket med rörelsemönstret (har haft henne 1gång och redan har det hänt underverk) och hon är helt suverän, är jättenoga med att kolla hästen innan, under och efter hon behandlar honom. Dessutom får jag massageövningar att utföra hemma emellan behandligarna. Hon kommer ut 1 gång per månad men säger själv till när hon tycker att man kan börja glesa ut tillfällena.
Hon har gjort underverk med flera av dressyrhästarna (aktivt tävlande) i vår klubb MEN jag tror aldrig att en veterinär eller eqi.terapeut kan ersätta varandra men bägge för mig är oväderliga för annars har åtminstone jag varit en häst och bästa vän fattigare nu!