Kiropraktor eller massör? Ryggont/öm

JessicaM

Trådstartare
Tror min foder häst har ont i ländryggen. När jag masserar på stället så sjunker hon ner till en ponny storlek, hon är 160 hög.

Vad har ni för erfarenheter och åsikter om Kiropraktor och massör??

Jag tror jag ska ta ut en kiropraktor först, vad tycker ni??

Alltså hon visar inga tydliga tecken på att hon har ont förutom att när man drar över ryggen så sjunker hon när man kommer över det stället.

En vett kan inte mycket göra här, en kiropraktor är mer kunnig om ryggar, precis som för människor.

Sv: Kiropraktor eller massör? Ryggont/öm

Jag har aldrig haft kiropraktor till häst men däremot massör många gånger, bland annat när min häst haft ont i ryggen. De flesta gångerna har massören "släppt" på problemet o smärtan har försvunnit, men inte alltid, beror ju på varför smärtan kommer. Nu låter det som om min häst haft ont i ryggen alltid men det har varit nån sträckning i samband med omkullridning och senare sjukdom.
Jag har bara positiva erfarenheter av "min" hästmassör. Hon känner genom och om hon anser att smärtan beror på något som hon inte kan göra något åt så skickar hon mig vidare till kiropraktor/veterinär eller vad som kan tänkas behövas i det fallet och jag litar 100% på henne!

Kiropraktor har jag som sagt inte haft behov av och kan därmed inte uttala mig, men massören har hjälpt min häst massor, särskilt vid sjukdom där han givetvis först har behandlats av veterinär och därefter fått massage i samband med rehab. När min häst haft ryggproblem har massage o BoT hjälpt honom tillbaka.

Tack för svaret. Har sökt på kiropraktor för häst o hittar ingen i värmland så det får nog bli en massör istället.

Fick du något "schema" av henne med övningar el liknande för hästen?

Inget direkt "schema" men beroende på varför hon kommer ut och vad hon "hittar" så visar hon ibland olika övningar jag kan göra, eller berättar lite vad ajg ska tänka på o lägga märke till och så.. Det är ju olika beroende på hur hästen känns för dagen så att säga.. Kommer hon bara ut för underhållsmassage så är det oftast inte så mycket jag gör själv mer än underhåller de problemområden som alltid finns (i min hästs fall käkarna). Jag har gått introkurs i massage själv så jag masserar lite lätt ibland. När man har nåt problem kan man ju både behöva ta ut massören ett antal gånger ganska tätt och hålla på lite själv, är hästen fräsch gäller ju bara underhåll.
Nu kommer hon i veckan, mest för underhåll men ska be henne känna specifikt över kors/länd. Misstänker nån mindre låsning som kan påverka balansen eller så eftersom min häst börjat stå oroligt i transporten. Ska se vad det ger o om hon hittar något, annars får vi se om det går över eller om vi måste undersöka vidare.

Jag har haft både massör och kiropraktor till min häst. jag föredrog massören då hästen gav bäst respons på den samt att hon visade hur jag själv skulle underhålla musklerna som behövde underhållas. efter kiropraktorn upplevde jag nästan att hästen blev sämmre, hon hade inga direkta problem från början, men efter fick hon svårt att trampa under sig med ena bakbenet.

Jag hade tagit ut en ET eller en kiropraktor, en Et kan ju använda sig av flera olika behandlingsmetoder...

en vettig kiropraktor behandlar inte utan en veterinärdiagnos. Det kan ju mycket väl vara så att hästen har inflamation i musklerna...

en vettig kiropraktor behandlar inte utan en veterinärdiagnos. Det kan ju mycket väl vara så att hästen har inflamation i musklerna...

för att spinna vidare på detta så måste jag hålla med!
Jag har haft min häst i snart 14 år (han blir snart 14!), har alltså ridit honom ordentligt i 10år.
Rätt som det var så började han att bete sig underligt vid ridning och fixade inte att galoppera - kan tillägga att hans starkaste gångart är galoppen och den har man kunnat rida honom i utan några problem alls.

Han fattade och slog över mellan hö. och vä. galopp sen blev det kors. Till slut så gick det inte ens att fatta utan när jag lade till galoppskänkeln så reste han sig och kastade sig bakåt och levde FAN rent ut sagt.
Han började även stå i mot i igångsättningar från skritt till trav och började att "klättra på väggarna" vid dressyrträningarna.

Allt detta skedde i loppet om ca 1 månad och till saken hör att jag hade haft ut en Equiterapeut som rättat till honom i korset.

Hur som haver så åkte vi till en stor klinik som i stokholm som har en klinikchef som både är kiropraktor och veterinär. Var ju lite svårt när det inte fanns så mycket att ta på förrutom galoppen men de tog verkligen oss på allvar och fann vid röntgen av ryggen att min kille har närliggande tornutskott i sadelstaden - det hade ingen massör, kiro eller eqi i världen kunnat konstatera utan röntgen! Han har antagligen alltid haft detta men fått en inflammation i ryggen och tack vare det så upptäckte vi detta.

Han fick "tuppkam" intravenöst på en gång och butta i 18 dagar och nu väntar vi på sadelutprovare för att sy upp en ny sadel då han även på återbesöket reagerade via kiropraktik på samma ställe som "skadan" sitter.

Nu använder jag mig av en equiterapeut som jobbar mycket med rörelsemönstret (har haft henne 1gång och redan har det hänt underverk) och hon är helt suverän, är jättenoga med att kolla hästen innan, under och efter hon behandlar honom. Dessutom får jag massageövningar att utföra hemma emellan behandligarna. Hon kommer ut 1 gång per månad men säger själv till när hon tycker att man kan börja glesa ut tillfällena.
Hon har gjort underverk med flera av dressyrhästarna (aktivt tävlande) i vår klubb MEN jag tror aldrig att en veterinär eller eqi.terapeut kan ersätta varandra men bägge för mig är oväderliga för annars har åtminstone jag varit en häst och bästa vän fattigare nu!:bow:

Vi hade samma problem med mitt varmblod för ett litet tag sen. Tog först ut veterinären, som skickade en remiss till en ET som var helt suverän. Tre behandlingar och hästen är helt återställd. Då var min lilla tjej verkligen dålig, så jag är mer än nöjd.
Som någon annan redan skrivit, du bör nog ta ut veterinären först, så det inte blir värre än det redan är. Lycka till!

att ta ut veterinären är ofta att kasta pengarna i sjön om det inte rör sig om vaccinering eller väldigt akuta fall. Allt annat bör göras på klinik är min uppfattning. Så ts, åk till klinik och undersök hästen. veterinären kan inte göra mycket på hemmaplan.

Jag skulle börja med kiropraktor eller osteopat och sen eventuellt ta ut massör. Båda dom kan avgöra om det sitter i muskler eller leder.:laugh:

Nej, men å andra sidan så ska inte en seriös alternativare behandla en icke veterinärundersökt häst om när man har så diffusa symptom.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 364
Senast: NotlikeI
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur