Kiropraktor, Bra/Dåligt

Idas

Trådstartare
Vad anser ni om kiropraktorer? Kan hästen få mer skador av att bli behandlad av en kiropraktor? Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Kiropraktor, Bra/Dåligt

Jag har bra erfarenhet av en kiropraktor på häst som är godkänd internationellt, se lista på
http://www.ivca.de/suche.php. Tyvärr finns inte många i Sverige. De veterinärer som är vidareutbildade på kiropraktik har jag också god erfarenhet av, och jag litar på att de inte ger hästarna skador.

Det finns ingen utbildning i Sverige till kiropraktor, och vad jag känner till så verkar man kunna kalla sig kiropraktor utan att vara "godkänd" någonstans? Och de skulle jag inte släppa nära min häst.

Men sedan finns ju osteopater, naprapater, equiterapeuter etc som kanske kan ses som tillhörande "kotknackarna".

Är det skillnad på diagnoser mellan ET och veterinär som behandlar med kiropraktik. Tycker veterinärerna också att SI-leden är ett jättevanligt problem hos flertalet hästar ? Hur rycker veterinärerna SI-leden ?
Drar de i bakbenen som en del ET ?
Undrar för att min häst har spatt och jag vill inte att det rycks i bakbenet.

Att lära sig tekniken kiropraktik får man göra praktiskt hos någon tidigare utbildad, OM denne någon accepterar det. Men innan det kan göras krävs att man läst hela hästens anatomi och rörelse apparat, vilket ger en utbildningstid på i stort sett 2½-3 år innan man kan ens röra en häst som lärling.;)

Jag har använt mig av en kiropraktor som är veterinär. De hästar jag sett henne behandla har fungerat bättre efteråt.

Min kiropraktor rycker inte i något bakben, den tekniken tycker jag verkar för riskfylld, utan masserar och trycker manuellt med sin kropp, inga klubbor eller andra verktyg. De veterinärer som är vidareutbildade inom kiropraktik rycker inte heller i bakben vad jag vet, men jag har inte sett dem justera just SI-leder.

De kiropraktorer på häst som jag har anlitat har antingen först utbildat sig på människor (5 år heltid) och sedan vidareutbildat sig på häst (något år tror jag), eller så är det de svenska veterinärer som vidareutbildar sig ett antal veckor i Tyskland.

Har bra erfarenhet av kiropraktik på häst, men som med allt annat handlar det om att hitta någon vettig utövare. Första anhalten är dock alltid veterinär, för att utesluta andra problem som kan förvärras genom behandling. Seriösa kiropaktorer, naprapater, ET vill ju heller inte behandla en häst som inte först blivit översedd av veterinär.

Käre xx sparkade sig halt efter en skritt-tur med för många flugor, det kändes som han hade träben. Hemskt att sitta på, bakbenet var som stelopererat. Efter en behandlig av kiropraktor (där hon med enkelt handgrepp justerade problemet) hördes en djup suck och den plågade hästen började äta och andas normalt igen. En ren lisa för en plågad hästägarsjäl.

Jag har goda erfarenheter av ET, men hon kan inte ersätta en veterinär, snarare ett komplement.

Jag har goda erfarenheter av ET, men hon kan inte ersätta en veterinär, snarare ett komplement.

Samma här! Bara goda erfarenheter och hon säger oxå att hon INTE kan ersätta en veterinär utan bara kompletera.

Min pålle mår bra av ET, det syns. Hon står blickstilla, behöver inte hålla i henne alls!

jag tycker att det är bra, min ponny hade ont i ryggen och har blivit "knäckt" 2 gånger med några månaders mellanrum och är nu helt ok! :D om nån i växjö trakten letat kiopraktor så rekomenderar jag hasse, starkt! vet inte vad han heter i efternamn men kan kolla upp om det behövs.

Mycket goda erfarenheter, jag fick som en helt ny häst!

Flera dagar efter första behandlingen var hon som drogad! Hur lugn som helst och så fort man gick i närheten av henne så började hon klia på en :love:

Fler veterinärer kollade på min häst innan ET behandlade henne.

Den kiropraktor jag använt mig av har jobbat med detta i ca 25 år och utbildat sig utomlands. Jag såg inte skillad i hästen "dagen efter" vid första besöket. Snarare var det så att hästen blev ganska så öm och fick en rejäl träningsvärk. Kissade mycket några dagar efter, drack mycket också. Likadant med dom andra behandlingarna efter det. Men därefter så började hästen bli mycket fin!! Så ja, jag såg skillnad efter behandlingarna :laugh:

*delvis kl*

Hur är det egentligen med "hästen måste vara undersök av vet"? Är det om man tror hästen har något problem eller "alltid"? Och hur nära inpå då? Och i alla fall av kiro/massör/ET osv? Hur tänker ni?

Jag ser det som självklart att om hästen är ofräsch åker man till vet först. Men när man bara vill rutinkolla, måste man rutinkolla först hos vet då oxå i samband med kiro/massör/ET? Min häst har alltid varit fräsch på alla sätt o vis inkl vet/massör/kiro men jag hade gärna delat upp rutinkollerna lite, typ vetkoll på våren och kiro på hösten eller liknande, ni fattar nog? Och i ärlighetens namn har jag faktiskt låtit massörstudenten börja klämma flera månader efter en vetkoll.

Tack gode gud att det finns duktiga kiropraktorer. (men akta för klåpare)
4 hästar i mitt stall (inkl min egen) har vid olika tillfällen varit hos vet. pga rörelsestörning eller hälta. De har fått upprepade ledbehandlingar utan bestående resultat, dvs hältan kommer tillbaka eller blir inte helt bra. Samtliga blir helt återställda från rörelsestörningen efter kiropraktisk behandling....
En av hästarna blev tom opererad (diagnostisk artroskopi) innan kiropraktor upptäckte mkt snett bäcken bla. Operationen var förmodligen helt onödig...

Det bästa är nog att kolla runt hos veterinärklinikerna i närheten av där du bor. Idag är det många kliniker som har kiropraktorer som arbetar i anslutning till kliniken och även veterinärer som har kiropraktisk kunskap/utbildning.
Jag har precis varit på klinik med min häst som blev undersökt och behandlad av veterinär (som även är kiropraktor) för problem i Si-led. Fördelen är ju att hästen kan behandlas i direkt anslutning till utredning.

Min kompis häst fick träffa en kiropraktor en gång.
Han bände och vred och knäcket med korset.
Efter behandlingen var hästen så halt att den knappt inte kunde gå.

Tyvärr vet jag ej hur historien slutade eftersom vi tappade kontakten rätt snart efter att detta hänt..

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
353
Senast: slant98
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 053
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka