Kiropraktik??

Sv: Kiropraktik??

Ofta en orytmisk gång, där ett bakben ofta är framträdande kortare i steget än det andra. Ovilja att bära vikt, svårigheter att finna rätt takt i gångarter mm. Ofta återföljs detta av problem i den bakre delen av ryggen, med tydlig ömhet ffa i området bakom sadelläge (ländrygg)

Vi hade ut en kiropraktor i stallet och jag passade på att få pålle igenom kollad men kp:n hittade ingenting på herrn :love: (denna kp är även känd som skitpetig och hittar alltid nått)

Det är min erfarenhet av kiropraktor till min häst men sett andra hästar som varit sneda som blev "till knäckta" och sedan blivit mkt fräschare.

*kl*

hur funkar det om vet är utbildad kiropraktor?
Min häst ska ju in och kollas över si-lederna nu nästa vecka och då jag har folksam vet jag inte om detta ingår? (det finns ju en extra försäkring rehab extra för det ändamålet)

Fast då måste ni väll ändå fått den första remmiterad? Jag har ju mycket svårt att tro att försäkringsbolaget har lust o betala kriopraktik som inte är remitterad av en veterinär från början. Det är ju skillnad på att byta kiropraktor eller börja gå till en för första gången. Om inte annat så måste de ju stått något i journalen som folksam tagit del av. Dom betalar ju inte saker bara hux flux.

Vi fick ingen remiss, dock fick vi kontakta försäkringsbolaget själva först och fråga om det tog det, vilket dom gjorde om man skickade in ett kvitto. Vi hade iafa ingen skriftlig remiss från veterinären, bara dess ord.

De symtom jag märkte på min och som är vanliga symtom;

Svårigheter att sko hästen, svårt att sätta muskler, istadig och het - svårt att slappna av och springer ifrån arbetet, kortar steget på ena bakbenet, tendens till karprygg, asymmetriska hovar, sned i korset och sadeltvång . .

Senast ändrad av en moderator:

Min häst hade problem med SI-leden faktiskt:( och ländrygg

Tog ut en ny veterinär för en andra åsikt. Konstigt att det inte hittats vid dom andra 4 besöken på klinik.
Är det så att veterinärer är "dåliga" på dom här problemen? Precis som läkare är "dåliga" på allt som inte syns? (smärtproblematik typ)

Mitt försäkringsbolag täcker inte kostnader för kiropraktik...

det är väll lite som vanliga läkare och kiropraktorer till människor...

när jag åkte av min häst och kom knappt upp ur sängen pga problem med ryggen så PROPPADE läkarna mig med alvedon och diverse antiinflamatoriska preparat. dom menade att jag hade en inflammation i ryggen men funderade aldrig på VARFÖR den uppstod... efter två månader gick jag till en naprapat och efter två veckor var problemet borta. :bow:

vissa ser ju kiropraktik som humbug, ungefär som hästpratare. men sedan finns det ju veterinärer som förstår också.
personligen är jag ingen expert, men efter att ha läst håkan lundells bok så förstår jag iaf lite mer och förstår absolut att det påverkar. dessutom så har jag sett skillnaden på både mig och på mina hästar.

ed. ibland räcker det inte med att behandla hästarna med bara kiropraktor utan de kan behöva sprutas med antiinflamatoriskt i leden också.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 132
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 482
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 512
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 675
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka