Kiropraktik

fiskmos

Trådstartare
Har någon annan fått höra att en eventuell hälta pga en misstänkt ledinflammation skulle kunna försvinna om en kiropraktiker just har behandlat resten av hästen och tagit bort alla spänningar i kroppen? Låter skitsuspekt i mina öron.
(Hältan skulle återkomma så småningom om den inte behandlades men precis efter kiropraktikbehandlingen var den borta)

Sv: Kiropraktik

Det är suspekt, för en häst med hälta ska behandlas av veterinär i första hand och när sedan veterinär ger klartecken kan annan behandling inledas.

Men ja, många ledproblem härstammar från ryggproblem som kan vara en orsak.

Inte konstigt alls. Jag har många gånger varit med om att veterinärer velat behandla leder när hästen har rört sig avvikande, men där det har visat sig att det är något som kiropraktorn rätt enkelt fixar till. Jag har till och med haft en häst som med en rörelsestörning har traskat in till kiropraktorn för att 20 min senare gå ut därifrån med ett perfekt rörelsemönster.

Många veterinärer är sprutgalna tycker jag och tycker alltid att det sitter i lederna (som självklart ska sprutas och därefter ska hästen ställas på box). Många har svårt att se "hela bilden". Som tur är har jag nu hittat mitt team med kompetenta människor och byter väldigt ogärna.

Bara för att dra ett skräckexempel så var jag med mitt sto till veterinären. Efter en månad med gips och boxvila pga väldigt illa sticksår i sulan fick hon äntligen slippa gipset. Hon gick från full tävlingskondition direkt in i boxvila. Men så när vi tog av gipser och gick gången ner, haltade hon inte lite då? Veterinären rekommenderade, där och då, ett komplett böjprov av samtliga leder. Mitt ansiktsuttryck var något i stil med :eek:

Mycket suspekt!
Halt häst ska till veterinär annars kan man som ägare dömas för djurplågeri då man har förlängt hästens lidande och undanhållit adekvat vård.
Kiropraktik av icke veterinär kan även skada hästen, t ex om hästen är halt av fissur i bäcken så kan kiropraktik orsaka fullständig frakturering, hörde nyligen om en kiropraktor som frakturerade en halskota...

Ledinflammation vet jag inte men vi var iväg pga hälta och stackars ponnyn blev sprutad med allt möjligt i lederna, allt från bedövning till kortison och till slut blev det även operation. Ändå var ponnyn halt efter 6 månaders konvalescens. Efter 1,5 år ville vet döma ut henne men inte vi. Fick kontakt med en kiropraktor på rekommendation och efter några månader med täta besök så försvann hältan, för den satt inte i benen utan kom från spänningar i rygg, rumpa och hals. Ponnyn är idag jättefin i muskulaturen och visar inte tillstymmelse till någon hälta. Är mer kritisk mot vet behandlingar idag och ifrågasätter gärna.

Fast fler och fler veterinärer i alla fall många kliniker samarbetar väl idag med kiropraktorer och massörer? Och ser mer till helheten än bara till det halta benet? Involverar även hovslagare och beridare för att verkligen försöka hitta orsaken till hältan? Men först bör man väl utesluta frakturer och behandla eventuella inflammationer men därefter kan nog en insatt kiropraktor vara till hjälp under rehabiliteringen men det bör nog vara i samråd/samarbete med veterinär.

Har någon annan fått höra att en eventuell hälta pga en misstänkt ledinflammation skulle kunna försvinna om en kiropraktiker just har behandlat resten av hästen och tagit bort alla spänningar i kroppen? Låter skitsuspekt i mina öron.
(Hältan skulle återkomma så småningom om den inte behandlades men precis efter kiropraktikbehandlingen var den borta)

Mekanismen i sig är inte suspekt. En hälta kan både försvinna och dyka upp av en kiropraktisk behandling. Det beror på vad hältan kom ifrån. Var det en rörelsestörning för hästen hade spänningar och låsningar, och det inte fanns något underliggande problem - ja då försvinner rörelsestörningen av behandlingen.

Däremot kan spänningar och låsningar vara hästens försvarsmekanism för att skydda sig mot smärta från en underliggande hälta, och om man då tar bort muskelförsvaret kommer grundproblemet synas tydligare - dvs en initialt ohalt häst kan bli halt.

En bra kiropraktor behandlar inte en halt häst innan hästen gåtts igenom av veterinär, och således behandlar inte en bra kiropraktor en häst med misstänkt ledinflammation i syfte att bota inflammationen. DÄREMOT så om hästen är under veterinärutredning, så finns ingen självanledning att inte hjälpa hästen genom att släppa på spänningar och låsningar (ofta hjälper det även veterinären med).

Så det behöver inte varit något fel, utan kan ha varit en felbedömning av den misstänkta ledinflammationen. Men det beror lite på scenariot. Men hur som - mekanismen i sig är inget konstig alls.

Har en häst i stallet som haft flera lätta hältor, undersökts av veterinär flera gånger och har bara blivit fri från hältan när kiropraktor rätat i och masserat. Dock har det väl inte handlat om några inflammationer. Vet en annan häst som var halt på 3 ben och veterinären var på väg att döma ut den men den blev frak när kiropraktor med laser behandlade hästen :)

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Viva
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
13 101
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 875
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 234
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023