Kings Charles Cavallier - svårtränade?

diabla

Trådstartare
jag vill så gärna ha en liten cavalier. tycker dom är gudomligt söta och rasen skulle passa min livsstil och livsituation.

jag är smått besatt och glor så klart varje gång jag ser en. jag har börjat tänka på att i 99% av fallen så går hunden och drar i kopplet. och jag har aldrig sett en cavalier lös, de går i koppel t.om. i hund parker. och ofta skäller dom på andra hundar. vad har ni gör erfarenheter av cavalier? är dom svårtränade? eller är det att dom är söta och små, så vissa ägare låter dom göra saker som dom inte borde få göra?

vet att det brukar stå när man läser om cavalier att man måste ha dom kopplade för att de brukar få upp spår som de vill följa.

är det någon som har en cavalier eller har vänner som har det som kan skriva lite om hur de är att träna och om man kan släppa dom lösa utan att de sticker iväg??

Sv: Kings Charles Cavallier - svårtränade?

Har inga svar på dina frågor, det får nån annan ta :-)

Men du har väl sett den söta valpen i reklamen på tv? Så söt så man blir tokig :love:

Jag tror snarare det är så att många som skaffar en cavalier inte är så intresserade av att träna den då den räknas som sällskapshund och då blir lydnaden därefter... Jag har en kompis som kör en cavalier i klass 3 agility med många bra placeringar och hon tävlar även rallylydnad och jag har för mig att hunden är viltspårchampion också.

Jag tror snarare det är så att många som skaffar en cavalier inte är så intresserade av att träna den då den räknas som sällskapshund och då blir lydnaden därefter... .

Det tror jag är en av de absolut största anledningarna till att man ser alla dessa ouppfostrade, stressade (och allt som oftast feta) cavalierer.

TS: Jag levde med Cavalier i 18 år, och jag är helt förälskad :love:! Min senaste hane tränade jag både lydnad, agility och spår med. Han var en helt grym arbetshund med jättestor arbetsmoral och tyckte att det var sååååå kul att träna! Han var verkligen sjukt smart och jätterolig att jobba med!

2007-08-27.jpg

Tricolorhanen var min och blenheimhanen var min systers :love:.

Jag har lovat mig själv att när jag fyller 40 så ska jag köpa mig en cavalier igen :D! Förhoppningsvis kan man hitta sig en ur friska linjer då, för en cavalier till måste jag ha nån gång igen.

Jag har en kund som har en döv Cavalier, hur lätt som helst att träna.
Däremot är som sagt den hunden döv och ett av syskonen hade tydligen blåsljud på hjärtat.

Så friska linjer är nog ett större problem.

Min barndoms Cavalier var den lättsammaste hund jag någonsin träffat. Gick lös jämt och vad vi än hittade på så var hon med på noterna.

Jag tror det största problemet är att många inte gör någonting med hundarna.. Jag hängde knappast på bruks med min. Men vi gick på upptäcktsfärder i skogen, hon fick leta rätt på saker jag "tappat", skogsagility m.m.

Går väl i princip inte att hitta en helt frisk cavalier/king charles. Eller överlag frisk iaf, sjukdomar kan ju alltid förekomma. Men just SM och hjärtfel är ju vanliga på dem, och de som inte föds med hjärtfel får de oftast senare i livet.

Min erfarnehet av cavalierar är att de är trevliga sällskapshundar och ganska följsamma. Det är nog inga större problem att lära dem gå i koppel eller komma på inkallning, men som med de flesta hundar så är det något man måste lära dem :)

Gillar rasen, de är så vackra och trevliga, men tyvärr så blir det aldrig någon cavalier då rasen är har så dåligt hälsa. Riktigt tragiskt hur det ser ut för cavalierarna :(

Min mamma har en 10-årig cavalierhane och han är den mildaste, snällaste och mest lojala lilla kille jag någonsin träffat! Har under alla dessa år besökt veterinären en gång i hälso/skadesyfte då han repade hornhinnan, annars har han alltid varit och är fortfarande väldigt pigg o glad! Köpte han från en mkt meriterad kennel med dokumenterat friska hundar, för det är ju inget att sticka under stolen med att rasen dras med hälsoproblem, men vi verkar ha dragit vinstlott :laugh:

lydnadsmässigt så är han väldigt lättlärd, gör ALLT för en godisbit o går alldeles utmärkt att ha lös o är absolut ingen koppeldragare!

Har själv köpt en Golden, men planen är absolut att skaffa en cavalierkompis i framtiden :)

bim2.jpg

bim5.jpg

Kul att din cavalier har fått vara frisk och kry! :)

Huruvida någon kennel har dokumenterat friska hundar känns lite beroende på vad man räknar som friska med tanke på att man kan läsa detta i RAS. Verkar ju som att det i princip inte går att undvika hjärtfel

Forskning visar att andelen cavalierer med
blåsljud orsakat av kronisk hjärtklaffsdegeneration
vid fem års ålder ligger någonstans
mellan 20 och 30 procent, vid tio års ålder är
frekvensen uppe i över 90 procent.

Uppskattningsvis kan
sägas att man räknar med att 40 till 50 procent
av alla cavalierer dör eller avlivas i hjärtsvikt.

Då cavalieren numera
är en relativt stor ras i Sverige innebär detta att
ungefär var fjärde hund som avlivas i hjärtsvikt
innan tio års ålder är en cavalier.
Lägger man därtill till att hjärtfelet ofta gör
att man väljer inte operera till exempel en
livmoderinflammation då risken med en sövning
anses stor leder hjärtfelet också indirekt till avlivning.

Kul att din cavalier har fått vara frisk och kry! :)

Huruvida någon kennel har dokumenterat friska hundar känns lite beroende på vad man räknar som friska med tanke på att man kan läsa detta i RAS. Verkar ju som att det i princip inte går att undvika hjärtfel

Ja det är skönt :)

sen är det ju 10 år sedan vi köpte honom och jag kan väl tänka mig att dokumentationen var annorlunda då. Det jag kommer ihåg var att hans kull var den sista på en 7-årig tik U.A på blåsljudsundersökning och hanen var en då frisk 6-åring. Än så länge har också våran varit utan problem så nog verkar de finnas, dock är det förmodligen vanligare att de tyvärr råkar ut för problem med hjärtat.

åh herregud. jag såg precis reklamen och gud så sööötttt!!

tack för era svar. skönt att höra att det finns uppfostrade cavaliers också!!
och som ni säger, många köper de nog bara för att de är söta och inte lägger ner mycket tid på träning.

och ja, det med sjukdommar är jag medveten om.

jag tycker att en del cavaliers är så söta, och vissa är otroligt fula! en del är snärta i kroppen, lite längre ben och har fint uttryck och har lite längre nos, de gillar jag. men sen finns det de som har stor kropp och alldeles för litet huvud och ser ut som en beagle med ett mops ansikte med alldels för intryckt nos så att ögonen ser ut som att de håller på att tryckas ut. usch.

jag vill helst ha en 3/4 cavalier och 1/4 mini pudel. då skulle det vara min ideala hund!

jag vill helst ha en 3/4 cavalier och 1/4 mini pudel. då skulle det vara min ideala hund!

Hur menar du då?

Jag gillar åxå rasen men tycker de jag träffat varit lite menlösa.. :angel: Men de har orkat massor och varit himla snälla och trevliga.

Jag växte upp med cavalier och älskar rasen, underbara hundar :love:
Dom är följsamma och dom är väldigt lättlärda på det sättet att dom gör allt för godis. Eftersom att det var våran första hund och vi var väldigt nybörjare så gick det väl sådär att ha henne lös, stack lite som hon ville. Men jag antar att dom är som dom flesta hundar och går utmärkt att lära sig komma på kommando.

Men eftersom att sjukdomarna finns så valde jag att inte skaffa en till nu när jag köpte ny hund utan skaffade en springer istället.

Min cavalier blev 14 år och gick på hjärtmedicin och vattendrivande i 4 år. Hennes hjärtproblem upptäcktes när hon var 9. Men hon levde och mådde bra dom sista 4 åren trots att det var otroligt kritiskt ett tag där i början innan medicinen sattes in. Men det var jobbigt dom åren med, UL, röntgen och ekg fick hon gå igenom var 3 månad, stressen över om hon var sämre var väldigt jobbig och inget jag vill utsätta mig för igen om det går att undvika.

Vi fick ta bort henne när hon fick livmorderinflammation hastigt och plötsligt.

Nu hade vi tur och fick medicinen gratis pga ett forskningsprogram som dom hade då om hjärtsjukdomar hos cavaliererna. Annars hade vi nog inte haft råd :crazy:

Hur menar du då?

Jag gillar åxå rasen men tycker de jag träffat varit lite menlösa.. :angel: Men de har orkat massor och varit himla snälla och trevliga.

jag tar ibland hand om en Cavoodle - halv cavalier och halv pudel. hon är den bästa lilla hunden som finns! superlättlärd, lyssnar på allt. är alltid med och alltid på bra humör och glad och trevlig att vara med. hon ser mer ut som en pudel än en cavalier, men hon har längre päls, ruby färg, neråt öron och cavalier svans.

om hon hade valpar med en cavalier så skulle dom säkert bli perfekta. som jag skrev i mitt tidigare inlägg så gillar jag cavaliers som är lite högre, och som inte har så intryckt nos. så om de kunde avlas så att de inte hade lika intryckt nos men ändå cavalierns fina päls och färger och uttryck och hängande öron - då skulle den vara perfekt för mig!

fattar du hur jag menar?

det där låter inte trevligt alls och bara vid 9 års ålder. tur att ni fick gratis medicin!

Kruxet är ju med en blandras i nästa led att man inte alls vet hur mkt av pudel vs ckcs det blir i avkomman som nedärvs. Och en individ visar inte direkt hur alla korsningar av samma kommer se ut- just den biten du vill ändra kanske blir mer som en cavalier medan de du gillar blir mer pudel.. u never know :) Men förstår din tankegång hypotetiskt! Jag skulle gärna ha en border collie-typ med mindre arbetsnarkomani och utan vallinstinkt.. Men med samma intelligens, utssende och inlärningsförmåga och motor. Önska går ju ;)

Lycka till med ditt rasval framöver :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 291
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 984
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Har en 4-årig schäferhane här hemma som inte alltid är en ängel med andra hundar. Tog över honom i höstas, och tidigare ägaren sa att...
Svar
2
· Visningar
888
K
Hundavel & Ras Min mamma funderar på att skaffa hund när hon pensionerar sig. Har inte så stor erfarenhet av att ha hund. Men tänker lägga ner mycket...
2
Svar
24
· Visningar
17 679
Senast: Kerba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka